Gå til innhold
Arkivverket

Ferskinger og folketellinger


Hans Andersen
 Del

Recommended Posts

Her er en 1910 telling som kan skape problemer for de som stoler på at det er rett.

http://digitalarkive...f01036448001360

Her er der mye feil som skaper problemer for ferskinger som vil komme videre bakover.

Jon Torsteinsen er ikke f. 12.10.1851 men 04.10.1848

Guri Andersdatter heter ikke Andersdatter men Gudbrandsdatter og er ikke f. 02.07.1860 Brandbu. Fakta er 22.07.1859 Viker, Aadalen i Buskerud. Paret er gift i GRan 06.08.1878.

Elle heter Elen Marie, dato er rett.

Nelly er ikke f. 02.09.1895 men 30.04.1896

Karsten er ikke f. 17.04.1899 men 02.09.1899

Ingri kan ikke være deres datter for de har en Gudbrand f. 14.07.1889......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan være mye feil i folketellingene, men de er et brukbart verktøy til å nøste videre på. Forøvrig ser jeg ingen problemer med at Ingri er deres datter. Hun er født i 1889 og ikke 99.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en god del feil i tellingene. Det største problemet med 1910-tellingen, spesielt når man er ny i denne hobbyen, er at man stoler mer på fødselsårene som står der, siden man nå også har en full dato. Men både årstall og datoer kan være riv ruskende gale. Og når jeg har holdt på med tellingen en stund, ser jeg at det er fryktelig mye datofeil i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men: Husk at noe av det som virker feil, faktisk kan være riktig... Jeg har mange ganger "oppdaget" at f.eks. en ane er født tidligere enn jeg har funnet av andre kilder/opplysninger. Så finner jeg - senere og kanskje mer tilfeldig - at samme foreldrepar fikk et barn til som fikk samme navn. Dette vitner jo om tragedier som følge av høy barnedødelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men: Husk at noe av det som virker feil, faktisk kan være riktig... Jeg har mange ganger "oppdaget" at f.eks. en ane er født tidligere enn jeg har funnet av andre kilder/opplysninger. Så finner jeg - senere og kanskje mer tilfeldig - at samme foreldrepar fikk et barn til som fikk samme navn. Dette vitner jo om tragedier som følge av høy barnedødelighet.

Selvfølgelig. Men i mitt innlegg snakket jeg først og fremst om mennesker der jeg på forhånd kjente fødsels- og dåpsdato fra kirkebøkene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del personer som har fått oppgitt feil fødselsdato i folketellingen 1910. Det skyldes i mange tilfeller ikke at det er gjort feil under transkriberingen eller avskrivingen av folketellingen, men at dette er den fødselsdatoen som står i den originale tellingen. Det er ikke mulig å gå inn og rette i det originale materiale, men det er mulig å legge inn feilmeldinger og kommentarer til alle avskrifter av kilder, dvs. det digitaliserte materiale:

 

http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Korrektur

 

Håper dette kan være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.