Gå til innhold
Arkivverket

Et "mysterium" i Holt (A-A) anno 1780


Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Eidsvollsmann Thor Reiersen Lilleholt hadde en bror ved navn Elling, som ifølge bygdebøkene for Holt og Dypvåg ble født i 1780. Han døde ifølge ministerialboka for Holt ugift hjemme på Lilleholt 3. mars 1816, 35 3/4 år gammel, og kalles da Elling Rejersen Lilleholt. Slik er han også innført, når han 15 år gammel blir konfirmert i Holt i 1895.

 

Problemet er at ingen Elling Reiersen Lilleholt er døpt i Holt i 1780 eller tilstøtende år. Derimot er en Elling Salvesen Lilleholt døpt 25/6 1780. Eidsvollsmannens foreldre var Reier Thorsen Lilleholt og Ingrid Olsdatter Jorkjenn. "Elling Salvesen Lilleholt"s foreldre er oppgitt i kirkeboka som Salve Thorsen Lilleholt og Inger Olsdatter. Reier Thorsen hadde riktignok en eldre bror ved navn Salve Thorsen, men han var gift med enka etter Ole Johnsen Kroken, Helje Knutsdatter - og han var dessuten barnløs! Dette går fram av et testamente han og kona offentliggjorde i 1790, der han gjør sin bror Reier til enearving. Reiers barn er der også nevnt - bl.a. Elling REIERSEN Lilleholt. I 1793 døde Reier Thorsen Lilleholt, og samme år var det skifte etter ham. Sønnen Elling Reiersen er da eksplisitt nevnt - 13 år gammel.

 

Min hypotese: Presten må ha blandet sammen brødrene Reier og Salve Thorsen ved Ellings dåp, og barnets mor - Inger Olsdatter - må være identisk med Reiers kone, Ingrid Olsdatter.

 

Høres dette resonnementet rimelig ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke bekrefte eller avvise ditt resonnement. det høres ikke dumt ut. Der var vel litt arbeidsvandringer inn i Holt, så folk kan ha beveget seg. Ergerlig at 1801 mangler, og det er vel heller ikke noe sjelemantall fra 1780årene?

 

Eide kandidaten(e) noe? Kan de stå oppført i noen skatteliste like etter nasjonsdannelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kommentar. Det jeg tror må anses som et faktum, er at Reier Thorsen Lilleholt og Ingrid Olsdatter hadde en sønn ved navn Elling, som ble født rundt 1780. Han er altså nevnt blant Reiers barn ved skiftet i 1793 (13 år). Han er også nevnt som Reier Thorsens sønn i det testamentet Reiers bror, Salve Thorsen, utferdiget i 1790. Foranledningen for testamentet var at Salve ikke hadde noen livsarvinger.

 

Så må jo Elling Reiersen Lilleholt være døpt en gang rundt 1780, men han "finnes" ikke. Det gjør derimot Elling Salvesen Lilleholt. HAN er født i 1780, men "finnes" ikke senere...

 

Jo, jeg tror ikke det kan være noen annen forklaring enn at presten har innført feil far. Det måtte i så fall være at Salve fikk en sønn med sin svigerinne, som broren Reier senere påtok seg farskapet for, men det anser jeg som nokså usannsynlig.

 

-----------------

 

Jeg tar med et problem til i samme slengen: Thor Reiersen Lilleholt hadde også to brødre med navnet Ole - Ole d.e. (f. 1776) og Ole d.y. (f. 1783). Begge vokste opp, men bare den eldste ble gift. Den yngste var skipper, og bygdeboklitteraturen hevder at han døde i 1818 - uten kildeangivelse. Ingen Ole Reiersen er, så vidt jeg kan se, begravet i Holt i 1818. Hvor har så bygdebokforfatterne dette dødsåret fra? Det finnes vel i hvert fall tre muligheter: 1. Han kan være begravet et annet sted enn i Holt. 2. Dødsfallet kan være nevnt i en annen type kilde (f.eks. et skifte). 3. Dødsåret kan være muntlig (eller skriftlig) tradert i slekta.

 

PS! Jeg har ikke funnet noe skifte etter Ole d.y. Reiersen Lilleholt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Reier Thorsen Lilleholt (1806-1886, sønn til eidsvollsmannen) skriver i Lilleholts gårdshistorie:

 

Som oven antydet giftede min Bedstefader Reier Thorsen sig anden gang i Aaret 1769 med Inger (Ingeri?) Olsdatter, født paa Jorkjend den 18 Mai 1739 og døde her i Fledføring hos min Fader den 6te Mai 1818. Han var en af "De stille i Landet", der stræbte efter Evne at komme igjennem med sin ikke lille Familie. Han arbeidede ufortrødent sent og tidlig, og hans Søn Ole den ældre forsikrede mig, at intet Uveir afholdt ham fra at tage ud i Skoven, naar det var den Aarstid, han arbeidede der. Han klarede sig jo ogsaa sin Tid, hvorvel heelt igjennem under trykkende Kaar; thi ved Skiftet efter ham af 18de April-29de Mai 1793 sees, at Lars Smith havde Pant i hele Boets Jordegods for 500 Rd, hvorfor han fik Udlæg i Boets 1 Hud i Lilleholt, der var taxeret til samme Beløp. Boets Indtægt af løst og fast var 594 Rd, - 8 skill. medens Gjælden gik op til 522 Rd., saaledes i Behold 72 Rd 8 skill., hvorfra envidere droges Skifteomkostningerne samt 1/3 pct. til Statskassen tilsammen 9 Rd 1 m. 14 skill.  hvorefter til deling 62 Rd 2 m. 18 skill.

 

 […]

 

Som oven antydet giftede min Bedstefader Reier Thorsen sig anden gang i Aaret 1769 med Inger (Ingeri?) Olsdatter, født paa Jorkjend den 18 Mai 1739 og døde her i Fledføring hos min Fader den 6te Mai 1818. Han var en af "De stille i Landet", der stræbte efter Evne at komme igjennem med sin ikke lille Familie.

 

[..,]

 

I Skiftebrevet anføres deres Børn saaledes:

 

      1.      Thor Reiersen, myndig og opholdende sig paa Arvetomten (?).

      2.      Ole Reiersen den ældre 18 Aar gammel

      3.      Elling Reiersen 13 Aar gammel

      4.      Ole Reiersen den yngre 9 1/2 Aar gammel.

      5.      Karen Reiersdatter 21 Aar gammel

      6.      Kjersten Reiersdatter 16 Aar gammel

 

                              Alle Hjemme.

 

Min Fader Thor Reiersen maa jeg nedenfor omtale noget mere udførligt, medens jeg angaaende hans Søskende skal hidsætte nogle korte meddelelser om hvad Tid de ere fødte og døde m. V.

2. Ole Reiersen d. æ.

               født 1775, død i Roa under Sletten den 19de Mai 1825; gammel omtrent 50 Aar. Han var flere Aar i Verkets Arbeide som Snedker (paa Snedkerboden), siden blev han Hjulmager; men da han just var kommen rigtig i Vei med sit Handværk begyndte hans Helbred at aftage, saa det varede kun et par Aar til han døde. Han var gift med Rannei Thorkelsdatter Skjerkholt, med hvem han havde 7 Børn: Inger, Anne og Thorkild; samt Reier, Ingeborg, Marthe og Asborg, hvoraf de tre første ere døde her hjemme for flere Aar siden, medens de 4 sidstnævnte toge til Amerika i 1850. Reier og Marthe ere døde der over for en Tid siden og om Ingeborg vides Intet, thi da hun ikke kunde forliges  med nogen her hjemme har hun vel antaget det vilde blive ligeledes derover, og hun har saaledes ikke givet nogen af sine Søskende den minste Underretning om sit Opholdssted. Asborg lever endnu og lever vel og vi har hele Tiden vexlet Breve, almindeligt hvert Aar. Hun giftede sig nogen Tid efter hun var kommen over med en Enkemand Ole Jørgensen fra Tromøen der havde 3 Børn. Dette Ekteskab blev uheldigt og de levede endog hver for sig nær 1 1/2 Aar. Efter hans Anmodning om at komme tilbage kom de sammen igjen, og siden blev der nogenlunde Fred. Derimod ser det ud til, at hun forliges godt med sine Stedbørn, og hun har nu frit Hus hos sin Stedsøn Jørgen, der giftede sig for en tid siden og bor paa sin egen Farm.

 

3. Elling Reiersen

               født den 21. Juni 1780, og døde ugift  paa Lilleholt den 3die Marts 1816.

 

4. Ole Reiersen d.y.

               født den 19de Septbr. 1783. Var en kort tid Skolelærer, tog siden til Søes og blev endog Skipper. Døde paa Hjemreisen fra St. Domingo den 15de Juni 1818. (Se Faders Fortegnelser over de i hans Tid døde her paa Gaarden, vedlagt andre forskjellige Sager under No 6).

 

5. Karen Reiersdatter

               født 28de Decbr. 1771, død ugift her paa Gaarden den 28 Januar 1795, gammel 23 Aar og en Maaned.

 

6. Kjersten Reiersdatter

               født 1777, død den 9de Juni 1836 paa Skjerkholt eller Skjerkholt-Dalen, i en Alder af 59 Aar. Hun blev gift i Høsten 1814 med Knud Thorkildsen Skjerkholt, som fik den lille Parcel af Gaarden, der kaldes "Skjerkholt-Dalen". Han maa være født i 1776, da han efter Ministerialbogen døde den 5 October 1860, 84 Aar gammel. De efterlod sig 3 Børn: Anne, Thorkild og Ole der alle lever, saavidt jeg ved. Anmærkning: De af min Faders Søskende, hvis Fødselsdato er anført, findes i hans "Fortegnelse over de Døde her paa Gaarden" etz.

Endret av Håkon Lilleholt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.