Gå til innhold
Arkivverket

En Møller i Christiania ca. 1750? (Dr. A. C.Møller, Arendal-foreldrene)


Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

I Arendals historie har lege og eidsvollsmann Alexander Chr. Møller en sentral plass. Han ble født i Christiania 24/4 1762 og døde i Arendal 28/12 1847. Jeg vet en god del om konas slekt (Else Margrethe Herlofsen), og jeg "kjenner" Møllers foreldre: Sadlelmager Christian Møller og Kiersten Guldbrandsdatter. Men der stopper det. Jeg trenger m.a.o. hjelp til å finne en slektskontekst til foreldrene hans.

 

Sadelmager Christian Møller kalles ved trolovelsen med Kiersten 30/1 1861 i Aker Christian Müller (gift Vestre Aker 24/4 1761). Han fikk borgerbrev i Christiania som sadelmager på trolovelsesdagen - men døde allerede i 1763. Kiersten Gulbrandsdatter giftet seg deretter (antakelig allerede året etter) med fabrikkmester ved "Agershuus Stifts Tugt- og Manufacturhuus", Johannes Samuel Roth - og de fikk minst 6 barn, som altså ble Alexnder Møllers halvsøsken.

 

Lenke til A. Chr. Møllers dåp (der han kun kalles Alexander), 3/5 1762, Vor Frelsers Menighed (Oslo domkirke):

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 4 (1743-1786), Fødte og døpte 1762, side 354-355.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-174

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...61005010351.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere fylkesarkivar i Aust-Agder, O. A. Aalholm, publiserte en presentasjon av Alexander Christian Møller i Årsskrift for Agder Historielag nr. 41, 1962-63, s. 86-90. Der oppgir han fødselsår (dessverre uten kildeangivelse) for dr. Møllers foreldre. Sadelmager Christian Møller påstås født 1727 og Kirsten Guldbrandsdatter 1736.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han kun kalles Alexander ved dåpen, men senere skriver seg for Alexander Chr(istian) - betyr det at han egentlig het Alexander Christiansen Møller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, Knut. Jeg har tenkt det samme, men vil prøve å finne konfirmsjonen hans og se hva som står der.

 

Ifølge O. A Aalholm flyttet Alexander Møller "for seg selv" allerede som 10-11-åring i 1773, dvs. han ble "Discipel" hos apoteker Maschmann ved Elephantapotheket i Tollbodgaten - og bodde der nærmest som sønn i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg nettopp en Kirsten Guldbrandsdatter døpt 19/10 1736 i Akershus slottsmenighet/Garnisonsmenigheten. Hun kan jo være aktuell som Alexander Møllers mor. Foreldre: Guldbrand Olsen og Siri Børgesdatter i Vaterland.

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Akershus slottsmenighet i Garnisonsmenigheten, Ministerialbok nr. 1 (1734-1756), Fødte og døpte 1736, side 12.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7684&idx_id=7684&uid=ny&idx_side=-13

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061107010527.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet dåpen til flere halvsøsken av Alexander Møller - alle døpt i Christiania Tugthus Menighed med Johan Samuel Roth og Kiersten Guldbrandsdatter som foreldre: Dorothea (1764), Georg Christopher (1766), Syrina Christiane (1767), Caspar Herman (1769), Syrene Christiane (1771) og Georg Christopher (1773). Flere av dem har altså samme navn, og noen døde nok derfor som små. Jeg finner for øvrig ingen av dem i ft 1801 - men en Samuel Roth er nevnt i et manntall fra 1787 (www.byarkivet.oslo.kommune.no), bosatt i området "Grendsen" ("Huusets No 331").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom han var eidsvollsmann, bør det være noen som i senere tid har arbeidet med slektsbakgrunnen hans til og med oldeforeldre (og søsken, kone og barn) med tanke på Norsk Slektshistorisk Forenings kommende bokutgivelse i februar 2014.

 

http://www.genealogi.no/content/jubileumsprosjektet-1814

 

Ifølge NSF skal manus for hver eidsvollsmann være innlevert redaksjonen senest sommeren 2013, som jo er nå. Da kan man enten vente på boka eller spørre redaksjonen pent om en sniktitt? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er altså jeg som skriver om Møller i den omtalte publikasjonen :-) Det mangler ikke på omtaler av ham - fra hans egen levetid og fram til i dag - men ingen har så langt kommet lenger bakover i slektshistorien hans enn til foreldrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er altså jeg som skriver om Møller i den omtalte publikasjonen :-) Det mangler ikke på omtaler av ham - fra hans egen levetid og fram til i dag - men ingen har så langt kommet lenger bakover i slektshistorien hans enn til foreldrene...

 

Er det det ja... ;-)

 

Da håper jeg at det lar seg gjøre å finne ut noe mer om slektsbakgrunnen hans før den endelige fristen går ut. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det det ja... ;-)

 

Da håper jeg at det lar seg gjøre å finne ut noe mer om slektsbakgrunnen hans før den endelige fristen går ut. Lykke til!

 

Takk for det :-) Jeg har gjort ferdig fem andre, som har vært relativt uproblematiske. Møller har imidlertid, overraskende nok, hans sosiale posisjon tatt i betraktning, vist seg å være en nøtt. Derfor søker jeg assistanse, så å si på fallrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Aalholm døde Kirsten Gulbrandsdatter i Christiania i 1805, men jeg har ikke funnet begravelsesinnførselen i noen kirkebok. Jeg tror imidlertid det er henne vi finner som "2. gang enke" i ft. 1801. Hun er da bosatt i området "Grendsen og Hammersborg", noe som kan passe bra - er f. 1736, og har en datterdatter boende hos seg (Ingeborg Pedersdatter, f. 1797).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver i første innlegg at Christian Møller giftet seg i Vestre Aker i 1761. Han kan selvsagt ha bodd i den vestre delen av Aker, men Vestre Aker kirke fantes ennå ikke på dette tidspunkt, så han må ha giftet seg i Aker kirke (nåværende Gamle Aker kirke), eller i en annen kirke (Vår Frelsers kirke, Oslo kirke e.a.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett! Han giftet seg i Aker kirke. "Vestre" skulle selvsagt ikke vært med. Takk for korreksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korreksjon: Christian Møller (Müller) giftet seg IKKE i Aker kirke, men trolovelseserklæringen 30/1 1761 er å finne i Aker, forlovelseserklæringer 1734-1773. Selve vielsen foregikk i Akershus slottskirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.