Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebirkeland i Fana 1801


Vibecke
 Del

Recommended Posts

Kan noen lokalkjente fortelle meg hvilken av gårdene på Kirkebirkeland mine forfedre bodde på i 1801?http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058383002097 Det dreier seg om Engel Jansen og hans familie, den fjerde av gårdbrukerne. Jeg husker fra slutten av 1970-tallet at det var fire våningshus på Kirkebirkeland. To langs vegen til Birkelandsbotn (et på hver side av vegen), et med avkjørsel til Osvegen på østsiden og et gårdsbruk på vestsiden av Osvegen der Birkeland ridesenter lå (1974-79) og hvor det nå skal anlegges klatrepark. Det var morsomt å oppdage at forfedre har bodd i kjente omgivelser for meg og det hadde vært enda morsommere å få dem nærmere plassert... Takknemlig for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke hjelpe deg med plasseringen, men Engel Jansen og Rachel Olsdtr. var mine tip x 3 oldeforeldre på min mors side gjennom datteren Madli 1795 - 1878 og ektemannen Conrad Andersen Fanahammeren 1788 - 1868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan. Da må vi være femmenninger. Madlies yngre bror, Jahn født1802, er min mormors mormors far. Havnet hennes etterkommere i Mynteviken/Milde? Min mormor hadde slektninger der som de evakuerte til ved krigsutbruddet og havnet i skuddvekslingene på . De fikk også smuglet inn mat derfra under krigen. De eneste bak mormor jeg kan tro passer inn der er andre etterkommere fra Kirkebirkeland.

Du kan kanskje bekrefte at Rachel Olsdatter ble begravet 4.11.1807 og ved sin død bosatt på Nedre Midttun?

 

mvh

Vibecke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er utenbys og har ikke tilgang til slektsprogrammet mitt. Er tilbake i morgen og skal se nærmere på det da. Om du skulle være interessert i flere opplysninger om forfedre eller etterkommere kan du sende meg en pm med mailadressen din, så kan jeg sende opplysningene pr e-post.

 

 

redigert 26.07.13 kl. 19.23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette kan hjelpe deg, men Engel og Rachel er omtalt i Fana bygdebok bd.4 s. 343, bosatt på bruk 3 på Kirkebirkeland (tidligere l.nr. 145 i Skjold skipreide).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan. Da må vi være femmenninger. Madlies yngre bror, Jahn født1802, er min mormors mormors far. Havnet hennes etterkommere i Mynteviken/Milde? Min mormor hadde slektninger der som de evakuerte til ved krigsutbruddet og havnet i skuddvekslingene på . De fikk også smuglet inn mat derfra under krigen. De eneste bak mormor jeg kan tro passer inn der er andre etterkommere fra Kirkebirkeland.

Du kan kanskje bekrefte at Rachel Olsdatter ble begravet 4.11.1807 og ved sin død bosatt på Nedre Midttun?

 

mvh

Vibecke

 

Hei, jeg kan bekrefte at Rachel døde på Nedre Midttun i Fana 30.10.1807 og ble begravet 04.11.1807.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Vibecke.

 

Sitter for tiden i Trondheim, og kan derfor ikke få sjekket kartet for Fana, og derved finne ut hvor gården Engel og Rachel bodde.

Skal se på dette i løpet av neste uke.

Engel, døpt 21.02.1763 og ble begravd 29.05,1883, er bror til min tipptippoldemor, Ane Margrethe Jansdatter Tveiterås, døpt 02.02.1765 i Fana kirke og død 01.04.1843 på husmannsplassen Nygård under Sælen gård i Fyllingsdalen, en bydel i Bergen.

 

Dette til info så langt.

 

mvh

 

Per Aase Andresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Vibecke.

 

Sitter for tiden i Trondheim, og kan derfor ikke få sjekket kartet for Fana, og derved finne ut hvor gården Engel og Rachel bodde.

Skal se på dette i løpet av neste uke.

Engel, døpt 21.02.1763 og ble begravd 29.05,1883, er bror til min tipptippoldemor, Ane Margrethe Jansdatter Tveiterås, døpt 02.02.1765 i Fana kirke og død 01.04.1843 på husmannsplassen Nygård under Sælen gård i Fyllingsdalen, en bydel i Bergen.

 

Dette til info så langt.

 

mvh

 

Per Aase Andresen

 

 

En liten tastefeil Per. Engel døde 23.05.1803 og ble begravd 29.05.2803, ikke 1883.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Vibecke

 

Har sjekket kartet, og er kommet til at Kirkebirkleland, gnr 50 bnr 3 - Fana ligger på vestsiden av Osveien, like før du kommer opp på Vallaheien fra Skjoldskiftet.

Se vedlagte kartutsnitt.

 

Hadde vært ok å kunne utvekslet noe slektsinfo.

 

Kan sende deg noe på e-post.

Kontakt meg på pantoand@online.no.

 

mvh

 

Per Aase Andresen

post-570-0-72889700-1376241307_thumb.jpg

post-570-0-33748200-1376241369_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.