Gå til innhold
Arkivverket

Foreldre/fødsel til Margareta Amundsdotter ?


Karl Johnny Sommer
 Del

Recommended Posts

Ferietider, men jeg forsøker meg likevel. Margareta giftet seg 12 mars 1786 i Näsinge med Matthes Nilsson (Mörk)Disse fikk seks barn , alle med adresse:Horen Näsinge .Barn : Anne og Jonas 3 okt 1788 - Maria 23 juli 1791 - Martha 22 sept 1793 - Agnetha 9 aug 1798 og Maria 28 sept 1801. Takknemlig for innspill ! Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kildereferansen for ekteskap er Näsinge C:2, s. 113. Drengen Mattis Nilsson var fra Pilegården, Margaretha Amundsd. fra Horen.

 

Tor

 

Kilderef. for dåp av ovennevnte barn er sm. protokoll, s. 123/124, s. 133, s. 175 og s. 198. De er stadig på Horen. SAmtidig angir enkelte av beleggene at han også kalles Mörk.

 

Tor

Endret av Tor Weidling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holen ligger under Pilegården, og er nevnt først i Husforhør i 1814. De tidligere husforhør er defekte og mangler denne gården

Denne familien er ikke på Holen i 1814, Kun en Per Mörk født 1760. Mulig en bror til Mattis

Näsinge AI:1 (1811-1824) Bild 43 / sid 6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Glenn

 

Ja, det er mye defekt her. Jeg har forøvrig begynt å lure på om det skal være "Kasen" og ikke Holen el.l. Hva tror du.

 

Ser at Mattis døde 3. juli 1801, 46 år gammel. jf. C:2, s. 193.

 

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Tor og Glenn for innspill. Tor vigsel og barn har jeg jo funnet ,takk likevel. Glenn, jeg har også funnet ut at Horen/Holen lå under Pilegården. Da husforhør før 1814 er defekte ,som du nevner blir det jo vanskelig å finne noe om denne familien. Det jeg primært er interessert i er som sagt fødsel og foreldre til Margareta. Har søkt en del på Fs og fant der en Margreta Amundsdotter, døpt 23 sept 1750 Dals-Ed Älvsborg , med foreldre : Ammun Joensson og Anne Toersdatter. Men dette blir jo helt i blinde når opplysninger i husforhør ikke er tilgjengelig. Barna Anne og Jonas kan jo henspeiles på henholdsvis Anne Toersdatter og etternavnet til Ammun Joensson. Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg, men siden hun giftet seg engang til, så er det mulig at disse er nevnt ett sted i husforhør med fødsels dato.

Bare man finner de da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt å lete etter fødsler i Nässinge - i tilfelle hun var derfra. Men det mangler opplysninger fra store deler av 1760-tallet.

 

Vi får håpe på å finne henne igjen sammen med Christian H i husforhør -eller finne aldersoplysning ved hennes død.

 

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått igjenom Mantalet for 1806 uten å finne de, om jeg ikke er blind da.

Näsinge Mantalet starter herifra:

Norrvikens häradsskrivare FIa:1 (1806-1806) Bild 223 / sid 219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere begge for bistand. Tor, hvor døde Mattis ? Søkte på Släktsdata uten å finne hans død i 1801. Fant også enkemanden Christen Halfordsen viet mer enken Margreta Amundsdotter 9 nov 1802, men var ikke sikker omkring dette!Ser at Mattis falt utenfor et berg ,og er nevnt som død 3 juli 1801. Han bør vel da være født pluss/minus 1755.Takk for at dere vil hjelpe meg.Tror jeg har funnet hans foreldre, men ikke fødselsdato. Mvh Karl Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans død, finner du på det bilde jeg vedlag tidligere.

 

Jeg finner Margreta i Mantalet i 1801, 1802 og 1803 under Hole. Ved 1803 nevnes hun forsatt som Enke Margreta Mörk, men ingen alder.

1804 finner jeg henne under Østby (uten alder) og deretter er hun borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Glenn - Beklager ,ser det er du som har lagt ut dødsfallet til Mattis i 1801, men hvor var det ? mvh Karl Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar ad dåp 1788. Det stemmer at Anna f. 3. okt. er datter av Mattis Nilsson og Margareta Amundsdatter. Men Jonas er født litt senere og er sønn av Nils Olsson på Horen og hustruen Anna Thorsdatter.

 

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager sen tilbakemelding, takk til dere begge. Til innlegg 6, mener jeg bestemt det står Horen , med R. Mulig Horen/ Holen er forskjellige skrivemåter på samme sted? Har søkt på Margaretas død i Bohuslän i mulig tidsperiode uten å finne henne. Takk igjen Karl Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Horen/ Holen er samme sted, dette støttes av Mantal bøkene.

Forøvrig hvis du søker på web, så husk at Margret var ofte en måte å stave Margreta/Margareta på den tiden, men dette var du sikkert klar over.

Hvis det er Släktsdata du har søkt, så er den mangelful når det gjelder dødsfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tor - Til innlegg 16, så er det Jonas født 03 10 1788 i Näsinge , i følge "Släktdata" som er barn av Matthis Nilsson(Mörk) og Margareta Amundsdotter. Hvordan jeg fikk koblet Anna til samme dato og foreldre er jeg ikke sikker på . Har søkt kun på Fs og Släktdata. Mvh Karl Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna

Født 3 Oktober 1788 og døpt 4 Oktober 1788

post-1756-0-33437600-1374702173_thumb.jpg

forsetter på Neste side:

post-1756-0-07290700-1374702194_thumb.jpg

Jonas sønn av Nils Olsson på Horen født 27 og døpt 28 Oktober s.å.

 

Er nok feil hos Släktdata.

 

Kilde: Näsinge C:2 (1753-1816) Bild 62 / sid 123 og Näsinge C:2 (1753-1816) Bild 63 / sid 125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Glenn - Takk for disse opplysningene ! Trodde Släkdata var å stole på, men her ser jeg jo det riktige på vedlagte lenker. Mvh Karl Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig.

Stort sett er det riktig hos Släkdata, men som med alle tredje hånds kilder må man dobbel sjekke med primer kilder, da det er menneskelig å feile.

Selv prestene kunne gjøre feil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er tydelig at Släktdata her har feil. Men uansett er det et nyttig hjelpemiddel som i de aller fleste tilfeller leder oss rett vei. Håper denne feilen ikke har gitt deg for mye ekstraarbeid.

 

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tor - Har hatt mye hjelp via "Släktdata" Da dette er transkriberte opplysninger, lagt inn av privat personer, kan det bli feil ! Har ellers ingen andre steder å søke på , bortsett fra Fs. Mvh Karl Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tor og Glenn - Mulig dere kan hjelpe meg med dette, som jeg her lurer inn. Forstår dere har tilgang til husforhør med mere i Sverige. Margreta Amundsdotter gifter seg 12 mars 1786 i Näsinge med Matthis Nilsson (Mörk) Pihlgården ? Er på jakt etter disse pesonenes foreldre og fødsel.Har tidligere hatt mye hjelp av Anne - Lise Hansen omkring disse personene ! Takknemlig for hjelp Mvh Karl Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.