Gå til innhold
Arkivverket

Alder for edfestelse av lagrettemenn


Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Et eller annet sted har jeg lest at man måtte være fylt 30 år for å kunne være lagrettemann, men hva skulle i så fall være hjemmelen for dette? Jeg kan ikke finne noe spesifikt om minstealder på lagrettemenn i Christian Vs Norske Lov, og myndighetsalderen var jo ellers 25 år på den tid (tenker her på tiden etter 1619), også for å verge for mindreårige. Burde ikke i så fall også vanlig myndighetsalder være bestemmende for når man kunne være lagrettemann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var salige Vigerust som skrev det der med 30 år på Anbytarforumet år 2005, men dessverre ikke noe om kilden. Dessuten var han vel ikke sånn bastant skråsikker her:

http://aforum.geneal.../576/74829.html

 

Mvh

Linda

 

Veldig interessant, hadde vært bra å funnet kilden til Vigerust.

Dette gjør det lettere å kunne anta når en person er født..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant, hadde vært bra å funnet kilden til Vigerust.

Dette gjør det lettere å kunne anta når en person er født..

 

Ein opplagd plass å leite er "Norges gamle lover" - skanna i Bykhylla på Digitalarkivet.

Du kan starte med registeret, b.5: "Lögréttumadr" står på s.424. http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=ngl5&sideid=424&storleik=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for henvisning. Nå gjaldt vel både Tores utsagn og Norges gamle lover i begge tilfelle middelalderen, og det er vel ikke sikkert at dette nødvendigvis var gjeldende utover på 1600-tallet, i hvert fall ikke etter innføringen av Christian Vs Norske Lov i 1687. I hvert fall vil jeg gjerne se en samtidig forordning el.lign. som bekrefter at man fortsatt forholdt seg til tidligere aldersgrense. Evt. noe fra nyere tid, f.eks. en gang fra utover 1800-tallet, da man foretok en generalopprydding i det gamle lovverket. Da burde det jo være en henvisning til tidligere rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein Arnolf,

 

Fant du referansen du lette etter? Den går jo ikke fram av siden Ivar viser til, så påstanden om 30 års aldersgrense syens fortsatt lite kildebelagt.

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å finne frem i bokverket "Norges gamle lover" basert på det som sto i registeret på s. 424, men skjønner ikke hva forkortelsene viser til. Uansett, som sagt, er jeg ikke sikker på om det var 30 år i nyere tid, selv om det evt. skulle ha vært det i middelalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å finne frem i bokverket "Norges gamle lover" basert på det som sto i registeret på s. 424, men skjønner ikke hva forkortelsene viser til. Uansett, som sagt, er jeg ikke sikker på om det var 30 år i nyere tid, selv om det evt. skulle ha vært det i middelalderen.

Forkortingane finn ein naturlegvis i forkortingslista .....

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=ngl5&sideid=884&innhaldid=13&storleik=

 

Det Vigerust skriv om, gjeld på 1300-talet, så då er det dei gamle lovene som er aktuelle. Dersom David (som eg svara til), eller nokon annan, er interessert nok, finn han sikker fram i bokverket. Då er det mogeleg det står ei tilvising til kvar/korleis regelen evt. er ført vidare i "nyare" lovverk (altså på 1600-t).

 

Etter kvart (16- og 17-ht) vart vevet som lagrettemann mindre viktig (sorenskrivaren tok over det meste av domsmakta). Då kan det godt tenkjast det

ikkje var noko særskild, formell aldersgrense, anna enn at dei måtte vere myndige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.