Gå til innhold
Arkivverket

Mors alder ved fødsel: 48 år, 3 mnd og 12 dager


Stian Høiset
 Del

Recommended Posts

Som en spin-off til et innlegg på tydeforumet i går:

 

Karen Oline Christensdatter Røe i Eidanger ble født (slik jeg tolker presten) 5. august 1804: Eidanger mini 1764-1814, s. 106 (høyre, nedre halvdel).

 

Hun gifter seg første gang i Eidanger med ungkar og matros Ellef Christensen den 18. desember 1829: Eidanger mini 1814-1831, s. 204 (venstre, nederst)

 

Ellef må ha dødd ganske umiddelbart, uten at jeg har funnet hvor og når, for allerede året etter, 30. desember 1830, gifter hun seg som enke med Gunnulf Sveinungsen i Solum; Solum mini 1814-1833, s. 213 (nr. 38, høyre) og bosetter seg på Vabakken i Solum. Vabakken er i dag en del av Porsgrunn kommune.

 

Jeg har funnet 7 barn av paret Gunnulf og Karen Oline. Sitt siste barn, Johanne, føder Karen Oline 17. november 1852: Solum mini 1844-1855, s. 132 (nr. 146, øverst, venstre)

 

Johanne fødes altså når moren Karen Oline er 48 år, 3 måneder og 12 dager. Dét står det respekt av, og er soleklar aldersrekord som fødende mor i min slektsgransking.

 

Hvor unik er den alderen ved fødsel på landsbasis? Noen som har kommet over kvinner som er blitt mødre i enda høyere alder?

 

(Min tilknytning til familien er som etterkommer av Karen Olines bror, Johannes Christensen Røe.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oldemor Ane var 49 da hun i 1876 fødte bestemor Ingeborg Katrine, bestemor var 47 da hun fødte min mor Kirsten i 1923, som igjen var 40 da jeg ble født og 42 da yngste barnet ble født. 4 generasjoner bakover er jeg altså helt tilbake i 1827.

 

Jeg jobber i barnehage, har vært i befatning med en god del småbarnsmødre, og for ca 25 år siden var det en mor til et barnehagebarn som fødte sitt siste barn som 49-årig.

 

Tror det finnes minst ett tema her i forumet om gamle mødre, samt interessante tema om unge mødre og unge fedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oldemors svigerinne, Maren Halvorsdatter Rismyhr f. Austad (f. 31. juli 1864 i Hof i Solør, d. 21. januar 1943 i Elverum), bosatt på Terninga i Elverum, var 52 år, 7 måneder og 11 dager da hennes yngste sønn Magnar Rismyhr ble født 11. mars 1917. Magnars dåp i Elverum, nr. 17: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.