Gå til innhold
Arkivverket

Slekt fra Norderhov utvandret til Amerika


Geir Antoniussen
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Min tipptipp oldefar John Olsen og min tipptipp oldemor Anne Olsdatter fra Lunder i Norderhov i Buskerud utvandret til Amerika i 1861. De hadde med seg barna Johan født 17/3-1835, Gunder født 12/11-1840, Torine født 12/1-1846 og Maren 28/2-1851.

Linje 87-92 i vedlagte link.

De utvandre fra kjoseie i Lunder. John var 64 år når han dro, Anne 58 år.

Årets etterpå utvandret også en annen sønn John.

 

Etter å tilbrakt sommerferien i USA har jeg lyst til prøve å finne ut mer om min slekt i USA.

 

Jeg vet ikke hvor i Amerikan de dro, kjenner noen til hvor det var "vanlig" å dra når man dro fra Lunder/Norderhov i Buskerud.

 

Har prøvd å søke i noen databaser over folketellinger i USA, men siden både John Olsen og Anne Olsdatter er vanlige navn får jeg veldig mange treff. Finner ikke noe når jeg søker på Kjoseie.

 

Håper noen eksperter på utvandring til Amerika kan gi meg noen tips på hvordan jeg kan finne noen spor etter min slekt .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 12 (1856-1865), Inn- og utflyttede 1861, side 476.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1112&idx_id=1112&uid=ny&idx_side=-454

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051111050914.jpg

 

Mvh

Geir Antoniussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du, det stemmer godt med fødselsår, utvandringsår og navn. Da har jeg en brikke til i purslespillet :-)

 

Mvh

Geir Antoniussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om de har tulla med Gunders fødselsdato, er det nok rett person som her er omtalt i historieboka om settelmentet "Friendship" i Yellow Medicine, Minnesota.

post-302-0-04981500-1374767167_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi tro kilder på nettet ble Gunder gift med Mari Gulliksdatter - født på en husmannsplass under Båsum i Sigdal 30 nov. 1845 og døpt 11 januar 1846 som datter av Gullik Gulbrandsen og kona Kristi Halvorsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Johnsen f. 31. okt 1829 på Bergsrud, døpt i Lunder

1. jan 1830 som sønn av Jon Olsen og Anne Olsdatter.

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Norderhov, Klokkerbok nr. I 4 (1824-1849), Fødte og døpte 1830, side 126-127.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8530&idx_id=8530&idx_listetype=dp&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-90

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070313670730.jpg

 

------

 

Han blir gift med Mari Knudsdatter i Krødsherad 1854:

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Krødsherad, Ministerialbok nr. 3 (1851-1872), Ekteviede 1852-1854, side 194.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5882&idx_id=5882&uid=ny&idx_side=-206

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061101350388.jpg

 

 

--------

 

Ole emigrerer med kone og 6 barn i fra Kjoseie i 1862:

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 12 (1856-1865), Inn- og utflyttede 1862, side 486.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5882&idx_id=5882&uid=ny&idx_side=-464

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051111050924.jpg

 

 

Anne f. 3. apr 1854

 

Maren f. 16. jan 1856

 

Johan f. 7. jan 1858

 

Ole f. 13. mar 1860

 

Christian f. 14. jan 1862

 

Maren 14. jan 1862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Takk, takk da har jeg fått en del opplysninger om en av barna, Gunder Johnsen Kjos.

Siden han ble funnet i en folketelling i Minnesota gikk jeg utifra at resten av familien utvandret dit i første omgang. Jeg klarer ikke å finne noe dødsdato på Gunders foreldre John og Anne i Minnesota. Har også prøvd å finne noe på døtrene Torine f.1846 og Maren f.1851.

For de andre brøderene Johan og John (som utvandret i 1862) finner jeg ikke noe på Kjos navnet.

 

I det vedlagte miniatyrbildet jeg fikk står det at Gunder Johnsen kom til Canada i 1863 (han kom i 1861, regner med at det er en liten feil slk som fødselsdato´en). Kom til Minnesota i 1867.

 

Kan det være at hele Kjos familien utvandret til Canada i første omgang ??

 

Finner ingen Kjos som passer når jeg søker på Canada, men det kan jo være at far er oppgitt som John Olsen (jeg tror han er født i 1795) og mor som Anne Olsdatter (jeg tror hun er født i 1801).

 

Mvh

Geir Antoniussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det som Jon Torp skriver Ole Johnsen (f- 1829) som utvandret i 1862 og ikke John som jeg skrev. Takk,takk

 

Mvh

Geir Antoniussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Johnson (født 30. okt 1828) - som utvandret fra Kjoseie i 1862, døde 21. mai 1919 i Minneapois, Hennepin Co. Minnesota.

 

Han er gravlagt på Minneapolis Pioneers and Soldiers Memorial Cemetery Også kjent som: Laymans Cemetery. Han bodde i Lincoln, Winneshiek Co. Iowa i 1880.

- Bodde i Minneapolis fra 1885. Kona Mary (Mari Knudsdatter) døde i 2514, 30th ave So. Minneapolis, Hennepin, Minnesota den 19 juli 1911 av en ulykke med en gassflamme.

 

I følge folketellinga 1900 fikk Ole og Mari (Mary) 11 barn, og 8 av dem var i livei 1900:

 

Jeg kjenner til følgende barn:

 

Anna Johnson 1854 –

 

Carrie Johnson 1857 – 1945 - gift Iverson - https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/FDW2-M9Y

 

John Johnson 1860 –

 

Ole O Johnson 1860 – 1892

 

Clarence Johnson 1862 – 1910

 

Mary Johnson 1871 – 1937 (ble gift Atkinson - fikk 7 barn- nålevende etterkommere er å finne på nettet)

 

Louisa Johnson 1872 – 1964

 

Lena Johnson 1873 –

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :-)

 

Da har både Gunder og Ole fått mange barn. Dvs at det er en stor Kjos slekt i USA, spennende :-)

 

Da ble Ole 91 og Gunder 85 år gammel. Det var en høy alder på den tiden. Far John Olsen var 64 år da han dro i 1861, mens mor Anne Olsdatter var 58. En eller begge av de kan også ha oppnådd en høy alder. Hadde vært spennende å finne ut når de døde.

 

mvh

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Johnson (født 30. okt 1828) - som utvandret fra Kjoseie i 1862, med kona Mari Knudsdatter

 

var nok nær Decorah, Iowa i den første tiden.

 

De døper nemlig barn i Little Iowa Church, i den norke evangelisk-Lutherske menigheten der

 

 

Name: Gunhild Maria Johnsen

Christening Date: 20 Feb 1864

Christening Place: Little Iowa Norsk-evangelisk Lutherske Menighed, Winneshiek, Iowa

Birth Date: 25 Dec 1863

Birthplace: Little Iowa Norsk-evangelisk Lutherske Menighed, , Winneshiek, Iowa

Father's Name: Ola Johnsen

Mother's Name: Mari Knudsdr

 

 

 

 

Name: Oline Johnsen

Christening Date: 26 Dec 1865

Christening Place: Little Iowa Norsk-evangelisk Lutherske Menighed, Winneshiek, Iowa

Birth Date: 23 Sep 1865

Birthplace: Little Iowa Norsk-evangelisk Lutherske Menighed, , Winneshiek, Iowa

Father's Name: Ola Johnsen

Mother's Name: Mari Knudsdr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange fine opplysninger, da har jeg en kjemgod start for å undersøke min slekt videre i USA.

 

 

Mvh

Geir Antoniussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Lurer på et par ting her jeg sitter og prøver å finne mer slekt på famely serach.

 

Ser at når jeg bruker famely serach er det på linken http// famely serach ............

På noen av de gode innspillene jeg har fått linken beta navnet i linken http//beta. famely serach ...........

Er det et utvidet søkeverktøy som kan gi meg flere opplysninger enn når jeg går rett inn på famely serach ?

 

Dette var mitt innspill opprinnelig :

 

 

"Min tipptipp oldefar John Olsen og min tipptipp oldemor Anne Olsdatter fra Lunder i Norderhov i Buskerud utvandret til Amerika i 1861. De hadde med seg barna Johan født 17/3-1835, Gunder født 12/11-1840, Torine født 12/1-1846 og Maren 28/2-1851.

Linje 87-92 i vedlagte link.

De utvandre fra kjoseie i Lunder. John var 64 år når han dro, Anne 58 år.

Årets etterpå utvandret også en annen sønn John."

 

Det var Ole som utvandret i 1862 og ikke John

Jeg har fått mye informasjon om Gunder og Ole

 

Jeg har prøvd å bruke famely serach til å finne dødsdato på far John og mor Anne og resten av barne som jeg ikke har fått hjelp til, Johan og døtrene Torine og Maren.

 

Mulig jeg bruker verktøyet litt feil, men jeg prøver å snevne inn områdene så mye som mulig for å få færrest treff.

 

 

Jeg velger u,states som land og gjør et søk for hele landet.

Fødested Norway med et lite slingsringsmon på fødselsår.

For barna setter jeg foreledre John Olsen Kjos og Anne Olsen

For John setter jeg Anne Olsen som ektefelle og mottsatt.

 

Jeg finner ingen dødsdato på de 2 foreldrene og de 3 barna.

 

Det kan jo skyldes at jeg søker feil

 

Hvor nøyaktig er registreringen på famely serach ? Er alle dødsfall leste av fra "kirkebøker", eller er det kun deler som er registert ?

 

Mvh

Geir Antoniussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Hei

 

Har funnet uten en god del mer om denne gamle tråden. I OS Johnson "utvandringshistorie fra Ringerrike" skriver han at Torine ble gift med boktrykker Tronsen og bodde en stund i nærheten av Decorah i Iowa. Fikk god hjelp på en facebook gruppe til å finne ut mer om datteren Thorine. Hun blir gift i 1870 med John Trondsen. Se kirkebok. Barna er også født i dette området. Se vedlegg.

 

Når foreldrene John Olsen Kjos og Anne Olsdatter Kjos utvandrer i 1861 har de med seg barna Johan født 17/3-1835, Gunder født 12/11-1840, Torine født 12/1-1846 og Maren 28/2-1851. Johan er også gift i Decorah, Iowa i 1864, se vedlegg. Gunder Kjos er nevnt lenger opp i tråden. Det virker veldig rimelig at det er moren Anne Olsdatter Kjos som dør i 1863, se kirkeboken. Hun var født i Aurdal i Valdres.

Ole Johnsen utvandret i 1862, (se lenger opp i tråden) og var også i Decorah i starten.

 

Det som jeg mangler svar på er :

 

1. Os Johnson skriver at en Maren (en av barna) også ble gift i Decorah Iowa. Har ikke funnet ut noe om henne.

 

2. Jeg skulle gjerne ha funnet ut når faren John Olsen Kjos døde. Han er født i 1795. Hvis det er som jeg tror at den Anne Olsdatter Kjos som dør i 1863 er konen, bør John også kunne finnes igjen i samme kirkebok.

 

Håper på hjelp til å finne de 2 siste brikkene i puslespillet:-)

 

Mvh

Geir

 

 

Fra OS Johnson.JPG

Thorine gift.JPG

Anne Kjos død.JPG

Thorine V.JPG

Thorine IV.JPG

Thorine III.JPG

Thorine II.JPG

Thorine I.JPG

Johan Kjos.JPG

Fra OS Johnson.JPG

Thorine gift.JPG

Anne Kjos død.JPG

Thorine V.JPG

Thorine IV.JPG

Thorine III.JPG

Thorine II.JPG

Thorine I.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

På FS finner jeg dette fra Iowa.

 

https://www.familysearch.org/search/catalog/542467?availability=Family History Library

 

Her finner jeg giftemålet mellom til det ene barnet John Johnson Kjos. Så noe finnes her på FS, men det er mulig jeg må lete i en kirkebok

som ikke er digitalisert?

 

https://www.familysearch.org/search/record/results?count=20&query=%2Bsurname%3Akjos~ %2Bfilm_number%3A1412084

 

Litt lenger opp i tråden er det det henvist til "Little Iowa Church".

 

"De døper nemlig barn i Little Iowa Church, i den norke evangelisk-Lutherske menigheten der

 

 

Name: Gunhild Maria Johnsen

Christening Date: 20 Feb 1864

Christening Place: Little Iowa Norsk-evangelisk Lutherske Menighed, Winneshiek, Iowa

Birth Date: 25 Dec 1863

Birthplace: Little Iowa Norsk-evangelisk Lutherske Menighed, , Winneshiek, Iowa

Father's Name: Ola Johnsen

Mother's Name: Mari Knudsdr"

 

 

 

Mvh

Geir Antoniussen

Endret av Geir Antoniussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

På FS finnes mye. Når yngste datter Maria Kjos dør i 1916 er far John Olson oppgitt og moren med navnet Anne Haavelson. Det er hennes far's etternavn. Han het Ole Haavelsen

Maria Kjos.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Sannsynligvis datteren Maren Johnsdatter Kjos som gifter seg her i 1872. Hun er født i 1851 så alder stemmer godt. O.S Johnson nevner også at Maren blir gift i dette området.

 

Mvh

Geir

Maren kjos.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.