Gå til innhold
Arkivverket

Maler Hans Henrich Hovland fra Drammen? - Porsgrunn 1815


Leif Biberg Kristensen
 Del

Recommended Posts

Jeg oppdaget plutselig at jeg hadde skrevet feil navn i tittelen, det sto «Hans Christian Hovland» og ikke «Hans Henrich Hovland» som han vitterlig het. Det er rettet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget plutselig at jeg hadde skrevet feil navn i tittelen, det sto «Hans Christian Hovland» og ikke «Hans Henrich Hovland» som han vitterlig het. Det er rettet nå.

 

Derav mitt spørsmål i # 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just Must er enda morsommere på engelsk enn på norsk. Når jeg ser navnet Just Wright i Porsgrunn på samme tida tenker jeg alltid på hvordan det lyder på engelsk (just right!) :) Han var sjømann og fartet sikkert mye over Nordsjøen.

Og dette er vel til og med sant!!

____

 

Men den påsmurte historien om denne JUST har et forløp. (som neppe er troverdig).

 

Kjøpmannen Jørgen Wright i Langesund, hadde en sønn som dro til Chritiania for å studere.

 

Her traff han den vakre datteren til presten Nicolai Aal (også fra Porsgrunn), som nettopp var blitt sogneprest i det nyopprettede Vestre Aker prestegjeld.

 

Amors piler rammet hardt for de begge, og det gikk ikke bedre enn at den unge prestedatteren ble besvangret av kjøpmanns-sønnen.

 

Ryktet om dette nådde start fram til både Langesund, Porsgrunn, Gjerpen og Skien og skandalen ble for tung å bære for det unge paret, som valgte å "flykte" til England.

 

Det var vel denne Wright-gutten fikk navnet JUST, med Aal (NB!) som mellomnavn.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stor familie Wright i Grenland som jeg ikke har full oversikt over, men navnet "Just Aal Wright" låter nesten for godt til å være sant :)

 

Det var mest denne Just Larsen Wright jeg tenkte på. Han er født i Porsgrunn, men flyttet til Langesund i 1800 da han giftet seg der med Bolette Cudrio. Jeg tror ikke paret hadde barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme Just (Larsen) Wrigth som døde i Langesund 28 aug 1824?

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Langesund i Bamble, Ministerialbok nr. I 3 /2 (1815-1834), Døde og begravede 1822-1825, side 367-368.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16750&idx_id=16750&uid=ny&idx_side=-25

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061204020105.jpg

 

Bolette døde 1 mai 1852.

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Langesund, Klokkerbok nr. 3 (1815-1858), Døde og begravede 1852, side 231-232.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7831&idx_id=7831&uid=ny&idx_side=-119

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061204010157.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig. Begravelsen hans har jeg allerede lagt inn, men ikke hennes. Jeg har registrert alle begravelser i Bamble og Langesund fram til 1834, se «Kilder» på Solumslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

You're Wright, Høiset (;

 

Kristensen, du har skrevet av dåpen slik (utdrag av innlegg #19): Hans Henrich, foreldre Lars Olsen Hovland Hobeist og Giertrud Henrichsdatter, Søelægd".

 

Men Lars Olsen Hovland het vel ikke Hobeist til etternavn? Eller var dette vanlig, for eksempel for folk med tilknytning til militæret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

You're Wright, Høiset (;

 

Kristensen, du har skrevet av dåpen slik (utdrag av innlegg #19): Hans Henrich, foreldre Lars Olsen Hovland Hobeist og Giertrud Henrichsdatter, Søelægd".

 

Men Lars Olsen Hovland het vel ikke Hobeist til etternavn? Eller var dette vanlig, for eksempel for folk med tilknytning til militæret?

 

Nei, han het nok ikke «Hobeist», men det er slik det står i kirkeboka. Det var ikke uvanlig at man skrev inn yrket til faren i dåpsinnførselen. Det er svært ofte at du finner en «Hans Olsen Smed» eller «Bent Skrædder» etc. i kirkebøkene fra 1700-tallet. Da er det selvsagt ikke navnet, men yrket til mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.