Gå til innhold
Arkivverket

Selbu: Ministerialbok 1801-1815


Harald L. Bakke
 Del

Recommended Posts

Eg treng hjelp til å tyde kva som står overst på side 109 :

 

"Ægteviede Ungkarl, ............? Niels Olsen Draxen med pigen Ingebor Pedersdtr. Oxstadaas"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg treng hjelp til å tyde kva som står overst på side 109 :

 

"Ægteviede Ungkarl, ............? Niels Olsen Draxen med pigen Ingebor Pedersdtr. Oxstadaas"

 

 

Hei !

 

Tja, og hvor kan vi andre se det, jeg ser ingen lenke som er tatt med ?

 

Kan du prøve på nytt ?

 

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååå nei, har eg gløymt lenka.... :o

Beklagar så mykje!

 

Takk til Åsbjørg Susort for lenke og framlegg til tyding.

Skiløber har du rett i at det må være, men Landværn får eg ikkje heilt til å gå opp, men kan ikkje forstå kva anna det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Greitt til og med Land, men så blir det rart :)

 

Jo, men du hadde rett første gang - det står Skieløber-Landværn. Om det er avslutningen med boksaven n du tviler på, så sammenlign med Pigen på linja nedenfor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau det er nok bra klart at det er Skieløber- Landværn det står, men det er stussa over i Landværn er at v og r ser for meg heilt like ut. :blink:

 

Mange takk til deg og Espen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau det er nok bra klart at det er Skieløber- Landværn det står, men det er stussa over i Landværn er at v og r ser for meg heilt like ut. :blink:

 

Mange takk til deg og Espen. :)

 

Hei !

 

Også tviler og lurer noe på bokstavene v og r, de er ganske så like ?

 

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Også tviler og lurer noe på bokstavene v og r, de er ganske så like ?

 

Mvh. Magne.

 

Det er helt riktig Magne, de her helt like bortsett fra den siste halen, på en v skal den peke nedover - mens på en r skal den peke opp eller ut, noe som også er tilfellet her. Det er også viktig å ta hensyn til at det er personlig håndskrift hvor utførelsen av bokstavene kan variere en del fra fasit - derfor kan det være nyttig å se litt rundt og sammenligne hvordan samme hånd har skrevet andre steder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.