Gå til innhold
Arkivverket

Eksotisk DNA på Population Finder hos FTDNA - noen andre med lignende resultat?


Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

En onkel av meg tok den autosomale testen Family Finder hos FTDNA, og resultatet var klart i dag. Personene han matcher er ikke spesielt eksotiske, men resultatet på Population Finder var til dels svært overraskende: I tillegg til det som jeg også har, nemlig en stor porsjon "Orcadian" (altså vesteuropeisk) DNA, samt en liten porsjon "Finnish, Russian" DNA, var det 3,85 %, pluss/minus 1,36 % DNA fra Midtøsten, nærmere bestemt "Iranian, Jewish, Mozabite, Palestinian, Adygei, Bedouin, Druze". Ca. halvparten av min onkels aner er i utgangspunktet fra Nord-Møre, Romsdal eller Trøndelags-fylkene, med en liten gren tilbake til Fron i Gudbrandsdalen. Hvis jeg skulle gjette hvor dette eksotiske DNAet kom fra, ville jeg vel i utgangspunktet tippe på kystfylkene, altså at en mann eller kvinne fra Midtøsten, eller en vesteuropeer med nære eller fjerne aner fra Midtøsten, på ett eller annet tidspunkt kan ha kommet dit. Men jeg kan jo ta feil? Er det noen andre der ute som har tatt FF-testen, som har fått tilsvarende eksotisk resultat på Population Finder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest litt rundt omkring. For det første virker det som om FF-testen hos FTDNA kan finne innflytelse fra ulike folkeslag tilbake omtrent 2000 år - det behøver altså ikke ha vært noen som har kommet seilende til Norge på 15-1600-tallet. For det andre ble det på et forum nevnt, dog uten kilde, at omtrent 50 % av alle fra det nord-vestlige Europa har en liten prosent med DNA fra Midtøsten. Det kunne det ha vært interessant å vite mer om. I så fall burde det jo være mange nordmenn som har tatt denne testen, som har et lignende resultat. Kan dette evt. ha en sammenheng med Y-DNA-haplogruppen E1b, som et lite fåtall av norske menn har? Man regner med at denne haplogruppen, som er langt mer vanlig i middelhavsområdet, kan ha spredt seg fra Midtøsten til Europa i forbindelse med utbredelsen av jordbruket. De autosomale genene til denne jordbruksgruppen kan så kanskje ha overlevd hos noen personer frem til i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Eller det kan ha noe med referansebefolkningene (eller mangelen på sådanne) hos FTDNA. Som antydet ovenfor, betyr "Orcadian" for alle praktiske formål "nord- eller vesteuropeisk", og det vil være den nærmeste referansebefolkningen, ikke bare for de som faktisk er fra Orknøyene, men også for folk fra Norge eller Danmark. På denne siden http://www.worldfamilies.net/forum/index.php?topic=10356.0 er det antydet hvorfor det er så mange fra De britiske øyer, visstnok de aller fleste, som har en liten prosent DNA angivelig fra Midtøsten: Det vil kunne være den nærmeste referansebefolkningen for hollendere, tyskere og sveitsere, som ikke er egne referansebefolkninger hos FTDNA. Og i så fall er jo min onkels resultat straks mindre eksotisk: Jeg vet allerede at vi har mange linjer tilbake til en mann fra De frisiske øyer på midten av 1500-tallet, som slo seg til på Nordmøre. Det kan jo være hans gener som slår igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen andre der ute som har tatt FF-testen, som har fått tilsvarende eksotisk resultat på Population Finder?

 

Du var vel interessert i å høre 'ja', men, dessverre, 'nei'.

 

På farsside har jeg R1a, som det jo kryr av i Norge, på morssida har jeg H6a. Jeg er 100% orcadian med 0.01% feilmargin.

 

Nå består jo min genetiske suppe av mye mer enn mine rene fars- og morslinjer. På farssiden er jeg R1a, den er jo en klassiker i Norge. Treffene er tett som haggel i Sør-Norge. På morssiden er jeg H6a. Der ser treffene ut som om noen har nyst på Europakartet, for deretter å ha nyst for andre gang på østkysten av USA sammen med de karibiske øyer. Av den gruppen som har testet seg, bor den største andelen med min mors mtDNA i Nord-Irland.

 

Jeg mistenker en viking for å ha tatt med seg ei brud hjem fra Irland etter tokt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Du var vel interessert i å høre 'ja', men, dessverre, 'nei'.

 

På farsside har jeg R1a, som det jo kryr av i Norge, på morssida har jeg H6a. Jeg er 100% orcadian med 0.01% feilmargin.

 

Nå består jo min genetiske suppe av mye mer enn mine rene fars- og morslinjer. På farssiden er jeg R1a, den er jo en klassiker i Norge. Treffene er tett som haggel i Sør-Norge. På morssiden er jeg H6a. Der ser treffene ut som om noen har nyst på Europakartet, for deretter å ha nyst for andre gang på østkysten av USA sammen med de karibiske øyer. Av den gruppen som har testet seg, bor den største andelen med min mors mtDNA i Nord-Irland.

 

Jeg mistenker en viking for å ha tatt med seg ei brud hjem fra Irland etter tokt!

 

Har du tatt den autosomale testen Family Finder? Y-DNA og mtDNA har ingenting med den å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt den autosomale testen Family Finder? Y-DNA og mtDNA har ingenting med den å gjøre.

 

Ja, jeg vet. Fremdeles 100% Orcadian. Plussminus den ene hundredelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Ja, jeg vet. Fremdeles 100% Orcadian. Plussminus den ene hundredelen.

 

OK, tenkte jeg ville spørre, siden du mest snakket om Y- og mtDNA :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt tilgang til flere resultater når det gjelder "Population Finder", men ikke registrert noen med spor fra Midt-Østen.

 

Jeg har imidlertid tatt sjansen på å legge mine egne rådata inn i Eurogenes, som er et prosjekt som gir veldig detaljerte resultater når det gjelder tilhørighet. Der får jeg ca 4% "Near Eastern" på ett eneste kromosom, noe som i den totale helheten antakelig vil slå ut med 0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt tilgang til flere resultater når det gjelder "Population Finder", men ikke registrert noen med spor fra Midt-Østen.

 

Jeg har imidlertid tatt sjansen på å legge mine egne rådata inn i Eurogenes, som er et prosjekt som gir veldig detaljerte resultater når det gjelder tilhørighet. Der får jeg ca 4% "Near Eastern" på ett eneste kromosom, noe som i den totale helheten antakelig vil slå ut med 0.

 

Takk for innspill. Jeg har også sett at det er flere steder man kan laste opp rådata, men jeg har valgt å være litt føre var når det gjelder å gi fra meg rådata til tredjeperson. Og jeg kan uansett ikke laste inn andres data på slike steder, i hvert fall. Jeg håper jo at FTDNA snart kommer ut av "BETA-stadiet" sitt, og laster inn flere referansebefolkninger, så blir det som kommer ut på Population Finder kanskje mer overensstemmende med virkeligheten etter hvert. En annen ting er at "Midtøsten-resultater" kan bety litt forskjellig alt ettersom hvor testeren befinner seg, og hvor mange prosent testeren har av det. Hvis man bor i England, f.eks., og bare har noen få % fra "Midtøsten", vil dette som tidligere nevnt mest sannsynlig bety Nederland eller Tyskland, altså områder i nærheten som ikke har egne referansebefolkninger. hvis man derimot har 20-30 % eller mer fra "Midtøsten" er sjansen mye større for at det faktisk kan dreise seg om Midtøsten, og særlig hvis man bor i Sør-Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.