Gå til innhold
Arkivverket

Landsverk i Gjøvdal - Epletveit i Åmli - Trydal i Gjerstad


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Brukeren Tolf Nilsen Epletveit kjøpte 2 kalveskinn av sin farsøster Torbjørg Jørgensdatter Landsverk i Gjøvdal ifølge et brev
fra 28. September 1659
. Dette nevnes i et av de mange skiftene på

Epletveit. Hun er altså søster av Tolfs far Nils Jørgensen Epletveit som vi i samme skifte får vite eier 1 hud 7 1/2 kalveskinn i Epletveit. Bror til Tolf var Gisle Nilsen Trydal i Gjerstad.

 

I 1
648: Nils Epletveit eier i Gangsei 1/2 hud. I Nedregården 10 1/2 skinn. Gangsei har han etter sin mor som var derfra. Nils er borte i 1652. Nils Jørgensen, hans kvinne og hans far er bosatt på

Epletveit ved koppskattemanntalet 1645.

 

 

Kjenner noen til gården Landsverk i Gjøvdal på denne tida. Hvem er Torbjørg???

 

 

Mvh. Torbjørn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Kan dette hjelpe - har lite eller dårleg dokumentasjon.

Ta fram saltkaret !

***

 

Aner til Torborg Jørgensdtr Landsverk

 

 

Generasjon nr. 1

 

1. Torborg Jørgensdtr Landsverk Hun er datter av 2. Jørgen Epletveit og 3. Gunborg Eielsdtr Gangsei.

 

Generasjon nr. 2

 

2. Jørgen Epletveit, født i Til Epletv CA 1630 (Frå Gjøvland?); død ett. 1645. Han giftet seg med 3. Gunborg Eielsdtr Gangsei.

3. Gunborg Eielsdtr Gangsei, født i Gjøvdal G335; død i Gunborg (Einaste Med Etterslekt Hos Kse). Hun er datter av 6. Eiel Taraldson Gangsei og 7. Tori Torkelsdtr Vehus.

 

Barn av Jørgen Epletveit og Gunborg Gangsei er:

i. Nils Jørgenson Epletveit, født omk. 1590 i Åmli; død omk. 1660 i ; gift med Nn.

1 ii. Torborg Jørgensdtr Landsverk

 

 

Generasjon nr. 3

 

6. Eiel Taraldson Gangsei, født i Nemnt 1566 Sak Om Eppeland G335; død i Bef1608-Agd Histl 1936Side20a.Fjermeros:Sak Gangsei. Han giftet seg med 7. Tori Torkelsdtr Vehus.

7. Tori Torkelsdtr Vehus, født i (Vehus M ??)-2.Kone Til Eiel.

 

Barn av Eiel Gangsei og Tori Vehus er:

3 i. Gunborg Eielsdtr Gangsei, født i Gjøvdal G335; død i Gunborg (Einaste Med Etterslekt Hos Kse); gift med Jørgen Epletveit.

ii. Oluf Eielson D Y Gangsei, født i Gjøvdal - (Litla Ola)-(Agd Histl 1936 S 20); gift med Nn.

iii. Haldsteen Eyellsønn Gangsei, født i Gjøvdal -(Agd Histl 1936 S 20).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

 

Brukeren Tolf Nilsen Epletveit kjøpte 2 kalveskinn av sin farsøster Torbjørg Jørgensdatter Landsverk i Gjøvdal ifølge et brev fra 28. September 1659. Dette nevnes i et av de mange skiftene på

Epletveit. Hun er altså søster av Tolfs far Nils Jørgensen Epletveit som vi i samme skifte får vite eier 1 hud 7 1/2 kalveskinn i Epletveit. Bror til Tolf var Gisle Nilsen Trydal i Gjerstad.

I 1648: Nils Epletveit eier i Gangsei 1/2 hud. I Nedregården 10 1/2 skinn. Gangsei har han etter sin mor som var derfra. Nils er borte i 1652. Nils Jørgensen, hans kvinne og hans far er bosatt på

Epletveit ved koppskattemanntalet 1645.

 

Kjenner noen til gården Landsverk i Gjøvdal på denne tida. Hvem er Torbjørg???

 

Mvh. Torbjørn.

 

Hei igjen

Jeg har et enkelt sporsmaal (som du vet er jeg ettekommer av Gisle Nielsen sin sonn, Ole Gislesen Trydal),

har du en oversikt over Gisle Nielsen sine barn ?

 

Jeg har ogsaa en annen Trydal-person, som jeg er ettekommer av (Lars Halvorsen ca 1663-1735 gift med Ingeborg Kittilsdatter ca 1669-1756). Aarsaken til at jeg nevner dette ekteparet, er odel I Aasebo, samt mine planer om aa opprette et emne paa forumet (I saa maate maa jeg ogsaa trekke inn Christen Christensen Aasebo med hans foreldre, Christen Borgarsen ca. 1668-1741 gift med Anne Jorgensdatter ca 1674-1762), pga eiendomsforholdene, samt skifter. Kort sagt, deres opphav (Aasebo og Trydal).

Les det siste avsnittet, kun som informasjon.

 

Hva jeg etterlyser er etterkommere, etter Gisle Nielsen Trydal.................

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hellu.

 

Foruten Ole Gislesen som var gift med Guro Olsdatter Nordre Lunden, hadde Gisle Nilsen datteren Marte Gislesdatter, gift (1) med Knut Olsen Nordre Lunden og (2) med Knut Rasmussen, ukjent hvorfra. Jeg stammer fra andre ekteskapet.

 

 

Når det gjelder Lars Halvorsen og Ingeborg Kittilsdatter, som også er mine forfedre tre ganger tror jeg, så kan jeg først si at hun er fra Ausland.

 

En eller annen Borger/Borgar, ukjent hvor, har hatt en haug med døtre:

 

Siri Borgarsdatter, gift med Gunvald (Jonsen) Trydal - søsterlodd 1 hud 4 ksk i Åsbø

 

Gunhild (Borgarsdatter), trolig gift med Torbjørn Halvorsen Åsbø/Vevstad - søsterlodd 1 hud 4 ksk i Åsbø

 

N. N. Borgarsdatter, gift med Kristen Åsbø - søsterlodd 1 hud 4 ksk i Åsbø

 

Og så kommer da spørsmålet om det var ei datter til?

 

N. N. Borgarsdatter, gift med Laurits (Jonsen) Trydal - søsterlodd 1 hud 4 ksk i Åsbø - går over til sønnen Halvor.

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hellu.

 

Foruten Ole Gislesen som var gift med Guro Olsdatter Nordre Lunden, hadde Gisle Nilsen datteren Marte Gislesdatter, gift (1) med Knut Olsen Nordre Lunden og (2) med Knut Rasmussen, ukjent hvorfra. Jeg stammer fra andre ekteskapet.

 

 

Når det gjelder Lars Halvorsen og Ingeborg Kittilsdatter, som også er mine forfedre tre ganger tror jeg, så kan jeg først si at hun er fra Ausland.

 

En eller annen Borger/Borgar, ukjent hvor, har hatt en haug med døtre:

 

Siri Borgarsdatter, gift med Gunvald (Jonsen) Trydal - søsterlodd 1 hud 4 ksk i Åsbø

 

Gunhild (Borgarsdatter), trolig gift med Torbjørn Halvorsen Åsbø/Vevstad - søsterlodd 1 hud 4 ksk i Åsbø

 

N. N. Borgarsdatter, gift med Kristen Åsbø - søsterlodd 1 hud 4 ksk i Åsbø

 

Og så kommer da spørsmålet om det var ei datter til?

 

N. N. Borgarsdatter, gift med Laurits (Jonsen) Trydal - søsterlodd 1 hud 4 ksk i Åsbø - går over til sønnen Halvor.

 

Mvh. Torbjørn.

Hei igjen

Hjertelig takk for ditt svar.

Jeg samtykker vedrorende dine svar, samt at Gisle Nielsen Trydal fikk 2 barn med etterslekt; Ole og Marthe

Aarsaken til min usikkerhet (vedr. flere avkom), var Odel paa Trydal (hvor Ole Hillestad Tovdal/Aamli fremkommer). Jeg har naa funnet skiftet etter hans sonn Ole anno 1712, og her fremkommer hans foreldre med patronym-samt skifter etter dem, sogar bestemor.

Dette skiftet er meget omfattende, og Hillestad-familien fant jeg igjen en av oppsittere paa Ostre Tveit paa 1640-tallet. Jeg tok med dette paa bakgrunn av eiendomsforholdene paa Trydal og Epletveit.

Avslutningsvis, meget spennende med Aamli (sett I lys av den geografiske spennvidden).

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei!

Mulig du har funnet det du lurer på, men jeg er en etterkommer etter Gisle Nilsen Trydal og Marte Olsdatter Lunden. Gisle Nilsen Trydal er 5.tippoldefar til både min mor og min far, og altså dobbelt 6.tippoldefar til meg. Jeg har ganske bra oversikt over etterkommerne dersom du er interessert i det fortsatt.

mvh Halvard Dalen, Gjerstad

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.