Gå til innhold
Arkivverket

Niels Arnessen Kovigen Mørefjær Ca 1758 og sønnen Arent Andreas Nielsen f. Nov 15 1799 i Tromøy


Hilde Regine Jarlum Rayani
 Del

Recommended Posts

Hei!

Håper det er noen der ute som kan hjelpe....

Jeg har overtatt alle mine farfars notater over slekten og prøver å dobbeltsjekke/kvalitetssikre alle opplysninger.

Min tipp- tipp-tipp-tipp-tipp - bestefar (7 generasjoner) var Niels Arnessen Kovigen Mørefiær fra Tromøy.

 

Jeg ser at min farfar har oppført Anne Marie Savbakk f. 1776 i Saugbakken, Savbakken u/ Mørefjær som Hustru nr. 2 til Niels Arnessen Kovigen Mørfjær. De ble trolovet Feb 11 1798 i Tromøy. De ble gift i Tromøy Jan 7 1799.

 

Hustru Nr. 1 Var Karen Rasmusdatter Hauseland som døde i 1797.

 

Det er ikke nevnt hvem som er mor til Arent Andreas Nielsen, men siden Karen Hauseland døde i 1797 og Arent Andreas Nielsen ble født i 1799 så går jeg ut i fra at Anne Marie Savbakk var hans mor.

 

Jeg fant dåpsattesten http://www.arkivverk...70614640492.jpg

 

og der ser det ut som for meg at det står Ana Marie Andersdatter -Buresund?........ Fint om noen kan lese dokumentet og gi meg en tilbakemelding på det som står - at jeg har lest riktig.

 

Så jeg ble plutselig veldig i tvil her. Trenger litt hjelp fra noen som vet litt mere om området, stedene, familiene, historie osv.

 

Mitt spørsmål er som følger: Er Anna Marie Savbakken og Ana Marie Andersdatter nevnt i dåpsdokumentet.....samme Person?

Jeg har hørt at Savbakken/Saugbakken var et sted i Tromøy. Stemmer dette?

 

Far til Anne Marie Savbakken skal visstnok være Anders Simonsen Savbakken f 1747 og Mor Birthe Kirstine Andersdatter Hastensund ifølge farfars notater. - Jeg er ikke kommet så langt i prossessen med kvalitetssikring av slekten så det kan jeg ikke bekrefte på det nåværende.

 

 

 

Farfars Notater:Niels Arnesen Kovigen Mørfjær

Husmann med jord og styrmann.

 

32. Niels Arnesen Kovigen eller Mørfjær, husmann med jord og styrmann. Dpt. 15.10. 1758 i Tromøy. Kf. 12.1.1771 i Moland. Død ca. 15.2.1804 i Tromøy (kb. 1800-1808 mgl.) Død på Skare i Tromøy iflg. skifte. Far Arne Olsen Mbrfjær.

 

Gift

1) 10.11.1784 i Tromoø med Karen Rasmusdatter Hauseland, f.2.12. 1758 i Fjære, død 23.9.1797 i Tromøy, dtr. av Rasmus Johansen Hauseland og Elisabeth Torgrimsdatter fra Munkesøod som ble gift i Fjære 5.1.1755.

2) 7.1.1799 i Tromøy med Anne Marie Savbakken. Trol.11.2.1798.

Barn (i 1804)

I. 1) Elisabeth Sophie Nielsdatter, 12 år i 1804, 11 år i 1801.

2) Gunvor ("Gumbor") Marie gravlagt 21.1.1796, 1 1/4 år gral.

II. 3) Bernt d.e. Arent Andreas Nielsen, 5 år i 1804, 1 år i 1801

4) Karen Marie Nielsdatter, døpt 21.2.1802.

 

Niels Arnesen var iflg. skifte etter moren på sjøreise til Vest-Indien. Han kjøpte 26.11.1783 i Mørfjær 9 49/168 ksk. for 536 rd., hvilket var farens eiendom, som ved dennes død var utlagt til fremmede. I 1801 bodde han som 54. familie på Barbo, han var da husmann med jord og matros. Brukte også 2 1/4 ksk. i Østre Skare i Tromøy, som etter hans død ble innløst av odelsberettigede. Han etterlot sin familie i små kår, slik at enken under boets oppgjør måtte selge forskjellige effekter for å ha til underhold til seg og sine barn. Boets løsøre innbragte ved auksjon 19 rd. 17 sk. Dessuten hadde enken solgt effekter for 18 rd. 1 mk. Gjelden oversteg formuen med over 100 rd.

 

Arent Andreas Nielsen:

 

f. 15 Nov 1799 Tromøy

 

Døpt 21 Nov 1799 Tromøy : http://www.arkivverk...70614640492.jpg

Konfirmert: Apr 24 1814 i Tromøy

 

kilde:( Digitalarkive)t: Folketelling 1865 for 1601 Trondhjem kjøpstad :

Husstandsmedlemmer : Husstand 01

Arnt Nilsen + kone

Alder: 66

Fødselsdato: 1800 beregnet

Fødested : Arendal

Familiestilling: Husfader

Yrke: Marketenstern

 

Notater:

 

Skipper og handelsborger i Trondhjem.

 

Arent Andreas Nielsen tok skipperborgerskap i Trondheim 17.8. 1829.

Han førte skonnerten ?Familiens Håb? Reder: Corn. Petersen.

Han tok også handelsborgerskap 28.11.1836 i Trondheim og nedsatte seg som vertshusholder (Marketenter) i Sandgatea nr. 77 i 1844.

Senere, 16.1.1856 , kjøpte han Tordenskjoldsgt. nr. 17 for 900 spd. av jekteskipper Johannes Fjerem

 

 

På forhånd tusen takk til de som har opplysninger som kan bringe meg videre i prossessen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.