Gå til innhold
Arkivverket

Har noen bilde av våpenskjoldet til Christian von Barnholdt og hans hustru Susanna Anna von Cappelen?


Rigmor Waler
 Del

Recommended Posts

Hei :rolleyes:

 

Som overskrifte lyder, lurer jeg på om noen har noe bilde av våpenskjoldet til Christian von Barnholdt og hans hustru Susanna Anna von Cappelen?

Disse er forfedre til mine barn fra mitt 1.ekteskap. Det hadde vært veldig moro å se det.

 

Mvh oh *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rigmor.

 

Mulig du vet dette men; Andreas Lorentz Barnholdt Skar, utga på 70 tallet slektsboken; BARNHOLDTSLEKTEN 400 ÅR 1565-1965. Boken er på 413 sider. ( Den omhandler bl.a. min samboer sin slekt THANE.)

 

Denne får du sikkert lånt på biblioteket, iværtfall på Gunneriusbiblioteket.

 

MVH

 

Gunnar Andre Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rigmor.

 

Mulig du vet dette men; Andreas Lorentz Barnholdt Skar, utga på 70 tallet slektsboken; BARNHOLDTSLEKTEN 400 ÅR 1565-1965. Boken er på 413 sider. ( Den omhandler bl.a. min samboer sin slekt THANE.)

 

Denne får du sikkert lånt på biblioteket, iværtfall på Gunneriusbiblioteket.

 

MVH

 

Gunnar Andre Myhre

 

Hei Gunnar :rolleyes:

 

Jo, jeg kjenner til boka, men har ikke lånt den selv enn så lenge. Jeg har på plass de fleste anene, men det var våpenskjoldet til Barnholdt jeg var interessert i og eventuellt om han og kona hadde et felles.

Takker for at du viser interesse.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt kontakt med Hans Cappelen i Oslo. Han er veldig dyktig rundt dette med heraldikk og er i slekten. Det er jo også han som er artikkelforfatter for den artikkelen du fikk lenke til over.

 

Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finnes et Barnholt våpenskjold.

 

http://heraldikk.blogspot.no/

 

 

Tusen takk. Da fant jeg det jeg lette etter :rolleyes:

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

 

Jeg ville tatt kontakt med Hans Cappelen i Oslo. Han er veldig dyktig rundt dette med heraldikk og er i slekten. Det er jo også han som er artikkelforfatter for den artikkelen du fikk lenke til over.

 

Mvh Terje

 

Takk for ditt forslag Terje. Det var akkurat Hans Cappelen jeg håpet skulle se innlegget, men nå har jeg likevel fått stillet min nysgjerrighet om hvordan det så ut :rolleyes:

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der - jeg har dessverre ikke sett denne tråden før nå, men forstår det slik at du Rigmor har fått det du ønsker. Jeg har mer materiale liggende, så ta gjerne kontakt hvis du vil at jeg skal sjekke det. En biografisk (og noe kritiserende) omtale av Christian von Barnholdt står for øvrig i Thomles slektsbok Cappelen som ligger på nettet. Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der - jeg har dessverre ikke sett denne tråden før nå, men forstår det slik at du Rigmor har fått det du ønsker. Jeg har mer materiale liggende, så ta gjerne kontakt hvis du vil at jeg skal sjekke det. En biografisk (og noe kritiserende) omtale av Christian von Barnholdt står for øvrig i Thomles slektsbok Cappelen som ligger på nettet. Hilsen Hans

 

 

Hei :rolleyes:

 

Så fint at du så tråden :) Ja, jeg er interessert i alle opplysninger og eventuelle våpenskjold som har med forfedrene på denne siden av slekten til mine barn. Jeg fant jo våpenskjoldet til Barnholdt med bjørnen og treet på siden din, men så en gang forsiden av boka om Barnholdt-slekten og da var det noe mer rundt det.

Jeg har ikke lest det du nevner om Barnholdt i i Thomles slektsbok, så da må jeg prøve å finne fram til det. Takk for tipset.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen: Våpenskjold og slektsvåpen kan være så mye forskjellig og det synes jeg er både spennende og interessant. Barnholdts våpen og andre slektsvåpen kan tegnes og formes på flere måter og de kan finnes i til dels nokså forskjellige utgaver gjennom århundrene. Jeg har skrevet litt generelt om dette i artiklene om våpenskjold og slektsvåpen på wikipedia, så der kan dere lese mer: bl. a. om å utforme våpen i heraldisk stil, om skjold som står alene, slik som på mine nettsider (og i min bok Norske slektsvåpen), eller skjold med det tradisjonelle tilbehøret rundt skjoldet (hjelm, hjelmtegn og hjelmklede). Barnholdts våpen finnes gjengitt med bare skjold, med hjelm, hjelmtegn og hjelmklede, samt med skjold og rangkrone og med en sittende bjørn som skjoldholder ved siden av og inntil skjoldet. Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen: Våpenskjold og slektsvåpen kan være så mye forskjellig og det synes jeg er både spennende og interessant. Barnholdts våpen og andre slektsvåpen kan tegnes og formes på flere måter og de kan finnes i til dels nokså forskjellige utgaver gjennom århundrene. Jeg har skrevet litt generelt om dette i artiklene om våpenskjold og slektsvåpen på wikipedia, så der kan dere lese mer: bl. a. om å utforme våpen i heraldisk stil, om skjold som står alene, slik som på mine nettsider (og i min bok Norske slektsvåpen), eller skjold med det tradisjonelle tilbehøret rundt skjoldet (hjelm, hjelmtegn og hjelmklede). Barnholdts våpen finnes gjengitt med bare skjold, med hjelm, hjelmtegn og hjelmklede, samt med skjold og rangkrone og med en sittende bjørn som skjoldholder ved siden av og inntil skjoldet. Hilsen Hans

 

 

Takk for ytterligere informasjon fra deg Hans :rolleyes:

 

Jeg har lett etter Thomles slektsbok, men fant ingen ting på siden til Lars O. Wangensteen av Thomle vedrørende Barnholdt. Det er kanskje en bok som må lånes? Men, jeg tar kontakt med deg på innboksen din, for jeg er selvfølgelig interessert i ytterligere opplysninger vedrørende mine barns forfedre :)

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til at Thomle har skrevt bok om slekten, men jeg kjenner til denne:

  • Barnholdtslekten : 400 år; 1565-1965 Av: Andreas Lorentz Barnholdt Skar (1965)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til at Thomle har skrevt bok om slekten, men jeg kjenner til denne:

  • Barnholdtslekten : 400 år; 1565-1965 Av: Andreas Lorentz Barnholdt Skar (1965)

 

 

 

Jeg er obs på den Lars Ove :rolleyes: *Smil* fra Rigmor

 

Boken av Thomle om familien Cappelen nevnt av Hans Cappelen (#9) kan sees på Norsk Slektshistorisk Forenings nettsted:

http://old.genealogi..._1896_cappelen/

 

Biografien om Christian Barnholdt finnes på s. 51-55.

 

Hilsen Elin

 

Tusen takk for det Elin :rolleyes: Da skal jeg sjekke :) *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bok: Erik Andreas Thomle: Familien (von) Cappelen i Norge og Danmark, Christiania 1896 som ligger scannet på NSF's nettsted genealogi.no under litteratur. Hei - ser nå at Elin var ute med informasjonen rett før meg. Hilsen Hans

Endret av Hans Cappelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.