Gå til innhold
Arkivverket

etterlyser foreldre til Aron Petersen (Pettersen) f. ca 1802


Wenche R
 Del

Recommended Posts

1865 telling viser Aron Johan Petersen gift med Elen Anna Johannesdatter i vestvågøy buksnes på Gjerstad. Han er ikke født i Buksnes iflg. konf.1819 som nr. 8 i Buksnes kirkebok hvor det kommer frem

at han er pleiebarn hos jens Hansen og Ane Elisabeth som bebor en bygslet gård på Øvre Houcland (Haugland) og at alder er usikker men oppgis til 18 år dvs. født ca 1801.

Presten skriver at han ikke skal være født her i menigheten.Militærrullene oppgir han som født på sunnmør?? Etter å ha søkt etter navnet Aron ser jeg en døpt i Borge kirke (uekte?) i år 1800 med foreldre Ingebor Hansdatter fra borgfjorden og far Petrus Thimothius Fischer ( Fra Sunnmøre?) Siden Ingebor dukker opp som tjenestejente i Buksnes 1801 ( Kanskje hun ville være i nærheten av sin sønn?) og far er forduftet regner jeg med at dette barnet er satt bort som pleiebarn. Kan dette være foreldrene til Aron Petersen (Petrusen)? Finnes det noen skifter ol.? Er det andre som vet noe om denne Aron frem og bakover i tid? Finner også en Aron Petersen f. 1800 På DIS avfotograferte lister over menn født i borge/Valberg 1795-1832 er det også nevnt en Aron Petersen f. 1800 han er ikke konf. i Borge kirke og heller ikke død i borge kirke. Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at han står med fødselsår 1806 i 1865.

 

Folketelling 1865 for 1860P Buksnes prestegjeld

 

 

Gjerstad*

 

Aron Petersen

 

001 01 Aron Petersen 1806* Buksnæs Pr. hf g Huusmd. med Jord Fisker

 

002 01 Elen Johannesdatter 1811* Buksnæs Pr. Hans Kone g

 

003 01 Johan Aronsen 1846* Buksnæs Pr. Deres Søn ug

 

004 01 Anne Aronsdatter 1839* Buksnæs Pr. Deres Datter ug

 

005 01 Lea Christensdatter 1863* Buksnæs Pr. Hendes Datter ug

 

006 02 Peder Hansen 1827* Buksnæs Pr. Logerende g Fisker

 

007 02 Johanne Aronsdatter 1837* Buksnæs Pr. Hans Kone g

 

008 02 Sine Pedersdatter 1862* Buksnæs Pr. Deres Datter ug

 

009 02 Luffa Pedersdatter 1864* Buksnæs Pr. Deres Datter ug

 

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&cad=rja&ved=0CFMQFjAF&url=http%3A%2F%2Fdigitalarkivet.arkivverket.no%2Fft%2Fperson%2Fpf01038379000573&ei=0Sr2Ua_TNqOm4gSutIHgBw&usg=AFQjCNGY3_OcMevuObnqbSdUJ3xF190nCA&sig2=HwsRqmuRfZUarFVx7yA1Ag&bvm=bv.49784469,d.bGE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

1865 telling er kjent for meg samt denne info. ja her står Aron som født i 1806/5 og i 1875 tellinga født 1802. Ingen i Buksnes med dette navnet er født ml. 1798 og 1810.

Som før skrevet var prest og pleieforeldre usikker på alder da han ble konfirmert. Spennende å se om andre nøster opp noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Tellingsår: 1875
  • Kommune: Buksnes
  • Kommunenummer: 1860
  • Navn på bosted: Gjerstadhougen

Johan Aronsen hf g Husmand med Jord og Fisker 1845 Buksnæs

 

Olianne Johannesdatter Kone g 1853 Buksnæs

 

Jette Johansdatter d 1875 Buksnæs

 

Aron Pedersen Huusf. Fader %Logerende% g Delvis af Fatigkassen, forfærdiger Trætøfler og Sopelimer 1802 Borge

 

Elen Johannesdatter Kone g Delvis af Fattigkassen 1798 Buksnæs

 

Ane Aronsen d ug Tjenestepige 1843 Buksnæs

 

Adolf Jensen Datterens Søn 1869 Buksnæs

 

http://www.rhd.uit.n...bnr=0035&lnr=00

 

Borge ble oppgitt som fødested i 1875.

 

 

Oppfordrer deg samtidig til å bruke fullt navn her på forumet. :)

 

Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Intr, opplysninger om Aron Petersen vedrørende opplysningene fra hans konfirmasjon. Han er far til en tippoldemor av meg Elen Aronsdatter som giftet seg med Ole Johannesen og bodde på Vasvig I Hadsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
På 18.9.2014 den 0.58, Wenche Falck skrev:

Intr, opplysninger om Aron Petersen vedrørende opplysningene fra hans konfirmasjon. Han er far til en tippoldemor av meg Elen Aronsdatter som giftet seg med Ole Johannesen og bodde på Vasvig I Hadsel.

Som viste seg å være feil, oppdaget dette etter mange år at Elen Aronsdatter og Ole Johannesen ikke var mine forfedre. Ble " forledet" som helt nybegynner og kom på feil spor av statsarkivet i trondheim på leting etter forfedrene til min oldemor med samme fornavn og etternavn som en av Ole Joh. og Elen Aronsdatter , som bodde på samme gården i en periode. Døtrene til Ole Johannesen og min tippoldefar Ole Jokumsen var født med et års mellom og hadde samme litt sjeldne fornavn, - Hendra. Det var lett å ta feil, og jeg fikk følge historien til enn familie fra Sogn som tilhørte en slekt av de reisende på Vestlandet. Far til Ole Johannesen, Johannes Olson reiste nordover etter at begge foreldrene var døde, og det ser ut som han ventet til de yngre søstrene hadde vokst opp. Hadde stor glede av å følge denne familien en stund! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.