Gå til innhold
Arkivverket

Frå Træna, NO til USA i 1888 - Hartvig Benjaminsen - hans lagnad


Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Tilbake etter 7 flotte dager på Husøya i Træna ønsker eg å spore lagnaden til bror til min sønns tipp-tipp-oldefar…

 

Hartvig Christian Benjamin Benjaminsen, bror av Kornelius Benjaminsen og sønn av Benjamin Jørgen Jakobsen, drog til Amerika i 1888: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=EMITROND&gardpostnr=53637&merk=53637#ovre

 

Han vart fødd 13.6.1869:

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Træna i Lurøy, Ministerialbok nr. 840A01 (1863-1887), Fødte og døpte 1867-1870, side 9.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6676&idx_id=6676&uid=ny&idx_side=-13

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070212680280.jpg

  • Sjå nr. 4.

 

Her er han sammen med familien sin ved FT1875; http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f71834&personpostnr=249&merk=249.

 

Er det mogeleg å spore innreisa og hans lagnad i USA (eller kanskje Canada)? Hadde han familie «over there»? (Eg har prøvd å søke via Ancestry, men har ikkje funne nokon veldig gode kandidater ved Census 1900 etc.) Han kan sikkert ha amerikanisert etternavnet sitt, men sidan han har 3 fornavn å velje blant kan det sikkert vere fleire kombinasjoner å søke etter, så eg håper nokon med betre erfaring med søk i USA kan hjelpe meg vidare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ann-Mary. Eg hadde gløymd denne i farten, men trur det er kanskje behov for nye auge i denne saken. Kan han ha reist til Canada, eller skjuler han seg i USA....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ein Hartvig Benson som gifter seg med Agnes Hill 8 Dec 1920 - Chicago, Cook, Illinois; Kan dette vere rette Hartvig?

 

 

Cook County, Illinois, Marriages Index, 1871-1920 about Hartvig Benson

 

Name:Hartvig Benson

 

Age:51

 

Gender:Male

 

Birth Year:abt 1869

 

Marriage Type:Marriage

 

Marriage Date:8 Dec 1920

 

Marriage Place:Chicago, Cook, Illinois

 

Spouse Name:Agnes Hill

 

Spouse Age:36

 

Spouse Gender:Female

 

FHL Film Number:1030745

 

 

 

These records may also be relevant to Hartvig Benson:

 

Hartvig Benson

 

1916 Canada Census of Manitoba, Saskatchewan, and Alberta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenken din virker ikke.

 

Var det denne du mente?

Name: Hartvig Benson Event Type: Census Event Date: 1916 Event Place: Saskatchewan, Canada Gender: Male Age: 45 Marital Status: Single Ethnicity: Norwegian Relationship to Head of Household: Self Birthplace: Norway Birth Year (Estimated): 1871 Immigration Year: 1910 Military Service Place: Township: 1 Province: Saskatchewan District Number: 23 Moose Jaw Sub-District Number: 02 Enumeration District: 1 Family Number: 210 Page: 19 Line Number: 17 Affiliate Film Number: T-21931 GS Film number: 2434946 Digital Folder Number: 004363960 Image Number: 00454

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/KMGB-HDB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er den jeg prpøvde å få frem. Fekk ikkje bestilt vigselsattest fra 1920...den er kanskje for gammel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Heisan,

 

Eg prøver igjen, kom aldri i mål med denne Hartvig Benjaminsen.

 

Om det er han som finnes i Canada 1916, burde han vel også finnes der i 1911 sidan han kom til Canada i 1910...!?

 

Er det mogeleg å spore han opp i Canada, eller USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Hartvig Kristian Benjaminsen har jeg notert fra to forskjellige skifter:  1) Skiftet i 1895 efter hans mor Kristine Kristensdatter som døde på Husøy 3. april 1893.  Der har jeg bare notert at Hartvig er i Amerika. (Skiftedok i Statsarkivet i Trodnheim)  2) I et omfangsrikt skifte i 1905 på Nordnesøy i Rødøy efter Anders Johan Olsen, død 24. april 1901 og hans hustru Elizabeth Marie Zahl Jensdatter som døde 23. januar 1905: Der står det at Hartvig oppholder seg i Sesseton i South Dakota. (Skiftedok i Statsarkivet i Trondheim). Hartvig har jo mange søsken på Træna - er det ingen av efterkommerne som vet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje,

Mange takk for info. Eg har prøvd å søke etter Hartvig i Sisseton, SD, men uten hell. Dersom info frå skiftene stemmer så burde han ha oppholdt seg der ved Census 1900. Utfordringa er vel å finne ut kva navn han bruke etter at han kom til Amerika.

 

Eg var på Træna for nokre år siden sammen med bl.a. svigermor som er barnebarn til Hartvig sin bror Kornelius. Eg veit ho diskuterte litt slekt der, men trur aldri vi kom inn på Hartvig og kvar han tok vegen. Eg får nøste litt meir i etterkommere etter Hartvig sine søsken så dukker det kanskje opp nokon som veit :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Name: Hardwick C Benjamin

Arrival Date: 11 Jun 1888

Birth Date: abt 1870

Age: 18

Gender: Male

Ethnicity/ Nationality: Norwegian

Place of Origin: Norway

Port of Departure: Liverpool, England and Queenstown, Ireland

Destination: New York

Port of Arrival: New York, New York

Ship Name: Servia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens ham her i census for 1900:

 

Name: Hart Bennson

Age: 29

Birth Date: Jun 1870

Birthplace: Norway

Home in 1900: Iron River, Bayfield, Wisconsin

Race: White

Gender: Male

Immigration Year: 1887

Relation to Head of House: Boarder

Marital Status: Single

Father's Birthplace: Norway

Mother's Birthplace: Norway

 

 

Og kanskje her i Minnesota Naturalization Records:

Name: Hartvig C. Benjaminson

County: Chippew

Reel: 1

Code: 2

Volume: UNN2

Page: 106

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut som han etter noen år i USA flyttet til Canada i 1910, og at du har funnet ham i census for 1916.

 

Name: Hartoig Benneson (det står tydelig Hartvig på originalskjemaet)

Application Date: 6 Sep 1910

Grant Date: 9 Mar 1917

Place: Saskatchewan, Canada

Homestead Number: 403876

Part: NE

Section: 20

Township: 1

Range: 27

Meridian: W2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er muligens ham ved ankomst Canada fra Minnesota.

 

Border Crossings from US to Canada:

Name: H Benson

Age: 42

Estimated birth year: abt 1868

Arrival Port: North Portal, Saskatchewan

Date of Arrival: 17 Mar 1910

Birth Location: Norway

Gender: Male

Citizenship: American

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei Frank,

Eg må innrømme at eg ikkje kom vidare med sikre spor... har du noko info om kvar han tok vegen...og om han hadde kone og barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 8/26/2016 at 10:43 PM, Terje Pedersen said:

Denne Hartvig Kristian Benjaminsen har jeg notert fra to forskjellige skifter:  

 

1) Skiftet i 1895 efter hans mor Kristine Kristensdatter som døde på Husøy 3. april 1893.  Der har jeg bare notert at Hartvig er i Amerika. (Skiftedok i Statsarkivet i Trodnheim)  

 

2) I et omfangsrikt skifte i 1905 på Nordnesøy i Rødøy efter Anders Johan Olsen, død 24. april 1901 og hans hustru Elizabeth Marie Zahl Jensdatter som døde 23. januar 1905: Der står det at Hartvig oppholder seg i Sesseton i South Dakota. (Skiftedok i Statsarkivet i Trondheim).

 

Hartvig har jo mange søsken på Træna - er det ingen av efterkommerne som vet noe?

 

Eg har mangla eine søstera til Hartvig i min oversikt, nemleg Hanna Kristine Nilsine Julianna Benjaminsen f. 10.10.1876, men som eg meiner må vere identisk med Hanna Benjaminsen som er gravlagt på Herøy og skreven f. 11.10.1876; https://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=5423834.

 

Her ved FT1910; http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036903003060

 

Eg har sendt ein forespørsel om informasjon frå dødsfallsprotokoll. Kanskje er Hartvig nevnt der.... Evt håper eg at nokon har betre hell i søking etter denne Hartvig, truleg i Canada.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dessverre kom det ikkje fram noko informasjon i dødsfallsprotokollen. Ingen bror i USA/Canada var nemnd, men også andre var utegløymd av hennes søsken.

 

Så spørsmålet er framleis: Kvar tok Hartvig vegen? Var det han som havna i Canada? Kva skjedde vidare med han?

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Er det no i 2021 mogeleg å komme vidare mtp lagnaden til Hartvig Christian Benjamin Benjaminsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ein onkel av Hartvig emigrerte til USA og har etterkommere å både USA og Canada, og eg har prøvd å spore opp Hartvig igjen... men uten noko positivt resultat...

 

Ref. også debatten mtp onkelen sine etterkommere: NO: Familie frå Træna til Minnesota - Kva skjedde med eldste dottera? - Brukernes eget forum - Arkivverket

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.