Gå til innhold
Arkivverket

"Forsinket" begravelse


Janne Standal
 Del

Recommended Posts

Hei. Jeg undrer meg over noe jeg har funnet i en kirkebok fra Lenvik i Troms. Der har nemlig min stamfar dødd i september 1863, men blir ikke begravet før i juni 1864. Er det noen som har noe rede på dette? Ser at det er flere i den samme kirkeboka som har slik "forsinket" begravelse. Dette er jo fra et lite øysamfunn, men jeg mener de hadde tilgang på prest såpass nært Tromsø, og det er da andre som blir begravet i mellomtiden. De kan vel ikke ha oppbevart likene til presten kom? Er det noen som har noen logisk forklaring til meg? Legger ved link, f. eks døde nr 4, 6, 7 http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050310031025.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datoen for "begravelse" er egentlig jordpåkastelsen. Jeg har sett lignende for flere av mine egne aner rundt omkring i landet. I tidligere tider, og ganske langt frem mot vår tid, var begravelsen en privat foreteelse, og presten foretok ofte ikke jordpåkastelsen før lenge etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan skyldes flere forhold: Datoen i protokollen kan nok være dato for jordfestelse, dvs. da presten leste over grava. Den avdøde kan ha blitt lagt i jorda langt tidligere.

I tillegg kan det ha vært en lang vinter med djup tele i bakken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en annen diskusjon om det samme, muligens på det gamle forumet, tror jeg det ble nevnt at man ofte førte et rør ned til kisten, som presten kunne helle jord ned igjennom ved jordfestelsen/jordpåkastelsen, siden graven i mellomtiden selvfølgelig var spadd igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje litt off topic (som det heter på godt norsk). Men ettersom du skriver det i startinnlegget ditt, så: Hva er egentlig betydningen av ordet stamfar(-stammor)? Håper at noen vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje forklaringen også kan være at enkelte steder i Nord-Norge kunne man rett og slett ikke begrave folk på vinteren på grunn av telen i jorda? Så da la de likene i likhuset fram til utpå våren da de kunne grave i jorda igjen.

 

Fant f.eks. en liten artikkel om dette likhuset i Karlsøy: http://www.riksantikvaren.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=110419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.