Gå til innhold
Arkivverket

Bergen 1704. Ekteparet Jochum Henrichsen og Anne Samuelsdatter. Eventuell forbindelse til en familie Greve?


Randi Broli
 Del

Recommended Posts

I mine mangeårige bestrebelser på å finne opphavet til Anne Kirstine Greve (død 1833 i København) som i 1760 ble gift i Talvik, Finnmark med sorenskriver Hans Paus (1710-70) mener jeg nå å ha funnet hennes foreldre:

 

Henrich Jochumsen Greve, som da han tok borgerskap som baker i København 29/11 1728 kalles norsk, og Ellen Christensdatter Refdahl (begravet i Talvik kirke 1761).

 

Dette paret døpte barn i Skt. Nicolaj kirke i København i 1735 og 1738, og nevnes da bare med patronym. Dessverre er kirkebøkene for Skt. Nicolaj svært mangelfulle pga. brann.

 

Ellen Christensdatter ble gift pånytt en eller annen gang før 1/1 1747, da hun og mannen, Hans Frugaard, var faddere i Mo i Hemnes, Nordland. Frugaard var dansk. Han var først misjonær i Rana, deretter sogneprest i Lebesby, FI, så i Alta/Talvik, FI og til slutt i Selbu, S-T.

 

Men nå er det Henrich Jochumsen Greves foreldre jeg er ute etter. Jeg har festet meg ved et ektepar i Bergen:

 

Jochum Hindrichsen og Anne Samuelsdatter døpte sønnen Hindrich i Nykirken den 28/3 1704. Fadderne var: Varner Ross, Daniel von Erpecom, Peter Gabrielsen, Margretha Jansdatter og Anne Schilling.

 

Ved søk i databasene for Bergen finner jeg ikke Jochum og Anne viet der, heller ikke kan jeg se at de døper flere barn. En Jochum Bager finnes i 19. klasse i et ligningsmanntall 1712, og en Jocum Henrickssen, Kiøerer er oppført i 18. rode i et MT 1714, men dette blir litt vel lang tid etter 1704.

 

Denne Henrich Jochumsen døpt 1704 kunne passe bra i alder. Han ville da ha vært i sitt 25. år da han tok borgerskap.

 

Det jeg lurer på er om Jochum Henrichsen eller Anne Samuelsdatter kan knyttes til en familie Greve, eller evt. en gård med det navnet. (Jeg har gjennomgått Slekten Greve av O. Ingstad uten hell).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til denne familien,men fant dette.:

 

(Her blir en Johan Greve oppgitt som far til Anne Kirstine Greve)

 

Anna Kirstine Greve (1721 - 1823)

 

 

 

 

 

 

About Anna Kirstine Greve

 

 

Greve – norsk slekt, norsk slekt. Slektens eldste kjente medlem i Norge, Rollef Greve, kom fra Holland til Bergen før 1623. Hans sønn Jan Rollefsen Greve (ca. 1620–ca. 1670) var bl.a. far til Arent Jansen Greve (ca. 1670–1708), og hans sønn Jan Arentsen Greve (1705–73) var gullsmed. Han var far til Arent Jansen Greve d.y. (1733–1808), Georg Jansen Greve (1735–1804) og Jan Jansen Greve (1738–1809), alle gullsmeder. Den eldste av disse tre var far til proprietær på Åstveit Jan Arentsen Greve d.y. (1775–1840), som var far til bl.a. res.kap. ved domkirken i Bergen Arent Wittendorph Greve (1798–1880). Dennes sønn, konsul Arent Wittendorph Greve (1837–1916) var far til konsul Thorvald Greve (1863–1937), som igjen var far til konsul Arent Wittendorph Greve (1892–1950) og direktør Gottfried Hoffmann Greve (1897–1987). Førstnevnte var far til sjefredaktør i Verdens Gang Tim Greve (1926–86) og direktør i Bergen Bank Egil Gade Greve (f. 1930). Direktør G. H. Greve var farfar til juristen Hanne Sophie Greve (f. 1952).

Res.kap. Arent Wittendorph Greve var også far til sykehusdirektør Mathias Sigwardt Greve (1832–1912), som igjen var far til brukskunstneren Ulrikke Eleonore Sigwardt Greve (1868–1951) og arkitekt Adolf Bredo Stabell Greve (1871–1931). Ulrikke Greve var mor til kunsthistorikeren Knut Greve (1904–53), som var gift med kunsthistorikeren Eli Greve. A. B. S. Greve var far til malerinnen Anita Greve (1903–72) og psykiateren Jan Sven Wilhelm Mathias Greve (f. 1907). Han er far til filmskaperen Bredo Jan Greve (f. 1939) og skuespilleren Ulrikke Greve (f. 1940).

Jan Arentsen Greve d.y. hadde også sønnesønnen, overlærer Jens Ludvig Mathias Greve (1842–1919), som var far til arkitekt Georg Jens Greve (1884–1973) og maleren Bernhard Henrik Greve (1886–1962).

Til slekten hører også skolemannen og politikeren Einar Greve (1866–1948), som var far til h.r.advokat Gunnar Greve sr. (1904–90), hvis sønner er h.r.advokatene Gunnar Greve jr. (f. 1929) og Jan Einar Greve (f. 1933).

http://www.geni.com/...000014117566457

 

Og på FS fant jeg dette: Anna Kirstine Johansdatter

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening: 12 October 1721 Domkirken, Bergen, Bergen, Norway

  • father:Johan Greve
  • mother:Anna Klees

 

Men som jeg skrev,så har jeg ikke kjennskap til familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slekten etter Rollef Greve er nok den mest kjente, og det er denne slekten O. Ingstads bok hovedsakelig tar for seg. Jeg har imidlertid ikke kunnet knytte min Anne Kirstine Greve til denne slekten.

 

Anne Kirstine Johansdt/Jansdt Greve f. 1721 i Bergen oppgis i boken å være død før 1748. Jeg ser at de på Geni har gitt henne min Anne Kirstines ektemann, barn og bror. Men foreldrene er feil. Min Anne K Greve er nok født ca 1738-42, og dermed betydelig yngre enn Johansdatteren.

 

Takk for det, det er alltid interessant å se hva som ligger på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på det samme. Jeg strever selv med å plassere disse Grevene i en sammenheng slektsmessig.

 

Jeg lurer dessuten på om den Jochum Greve som er fadder ved dåpen til Anne Kirstine Greves datter Anne Magrethe i Talvik i 1765, Kan han være en bror av Anne Kirstine Greve?

 

Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Talvik, Ministerialbok nr. 4 (1752-1772), Fødte og døpte 1765, side 33.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9749&idx_id=9749&uid=ny&idx_side=-34

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070608630199.jpg

 

Og om han er en bror av Anne Kierstine Greve, kan han være identisk med den Jochum Greve på 58 år som bor i København i 1787 og som har et søskenbarn ved navn Mette Frederichsen.

 

København, København (Staden), Sankt Annæ Øster Kvarter, , Toldbodgade 86, 2, FT-1787, C1419

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested: Gotlieb Fuhrwerk 61 Gift Hosbonde Skorstensf.Mester Mette Friderichsen 40 Gift Konen Jochum Greve 58 Ugift Konens Søskenb. Fuldmægtig Joh.Christ.Tillig 40 Ugift Tienestefolk Joh.Fridr.Dane 32 Ugift Tienestefolk Hinrich Voss 20 Ugift Tienestefolk August Frantzner 19 Ugift Tienestefolk Joh.Fr.Neumann 13 Ugift Tienestefolk Johann Bauer 13 Ugift Tienestefolk Joh.Wh.Herling 11 Ugift Tienestefolk Jens Friderichsen 14 Ugift Tienestefolk Jørgen Nielsen 10 Ugift Faderløs Barn og antaget til Opdragelse Joh.Vølcker 7 Ugift Faderløs Barn og antaget til Opdragelse Maren Hans Datter 12 Ugift Faderløs Barn og antaget til Opdragelse Kirstine Walgaard 45 Ugift Pige Mette M.Fabritius 38 Ugift Pige Ide Soph.Niels Datter 18 Ugift Pige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Tove , du har rett. Det er utvilsomt Anne Kirstines bror som er fadder for Anne Margrethe. Jeg har også funnet ham som fadder i 1763 og 1764, altså tre ganger tilsammen.

 

Det må også være han som står under Examinati juris på NSFs hjemmeside. Han tok eksamen i 1767. Jeg har også sett nevnt at han var konstituert sorenskriver etter Hans Paus' død.

 

Sogneprest og prost Hans Fru(e)gaard etterlot seg et testamente fra 1791 hvor han skriver hva som skal skje med hans halvdel av boet. Han var da blitt enkemann. Der går det frem at arven skulle gå til hans tre søstre i Lemvig i Jylland og til hans stedatter Anne Kirstine Greve sal. sorenskriver Hans Paustes enke i København. Men hvis noen av disse skulle være død før ham, så skulle Jochum Greve i København arve isteden.

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Innherad prosti, Skifteprotokoll 5 , 1782-1808, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n..._read/25137/51/

 

Selve skiftet begynte 2/10 1792. Der er bl a gjengitt et brev fra Jochum datert 11/1 1794, og adressen tydet jeg til Tolbodgaden 56 eller 86. Han kaller Anne Kirstine for sin søster.

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Stjør- og Verdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 15 , 1785-1796, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Gammelt register.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n...read/24763/463/

 

Jeg har lagt merke til dette søskenbarnet Mette i 1787, men foreløpig ikke kommet noen vei med det. Vet ikke sikkert om det betyr at de var fetter og kusine. Jeg har heller ikke funnet Jochum Greve i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg vet jo ikke om det er de samme Grevene vi er på jakt etter, Tove. Men ihvertfall så kom jeg på at jeg har notert noe om søskenbarnet Mette Friderichsen. Hun giftet seg med Johan Gottlieb Forværch i Odense/St Knud den 4/2 1762 og kalles da Mette Catharine Friderichsdatter. Så da vet man at faren het Friderich.

 

Det står også at de ble trolovet i København 11/11 1761 av garnisonspresten (C.M. Priebst), men denne trolovelsen fant jeg ikke i Garnisonskirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe rart med trolovelsesdato og vielsesdato?

Odense, Odense, Sankt Knuds, 1741 - 1791, Vielse

 

Kilde KB-1741-1791-Viel Kildeside År Begivenhed Vielse Trolovet dato 11-11-1762 Trolovet kalender Viet dato 4-2-1762 Viet kalender Gommens navn Johan Gottlieb Forværch Gommens civilstand Gommens alder Gommens erhverv skorstensfeger Gommens stednavn Goms vacc.dato Brudens navn Mette Catharine Friderichsdatter Brudens civilstand Gom enkemand Brud enke Brudens alder Brudens erhverv Brudens stednavn Bruds vacc. dato Gommens faders navn Goms faders erhverv Goms faders stednavn Goms moders navn Goms moders erhverv Goms moders stednavn Bruds faders navn Bruds faders erhverv Bruds faders stednavn Bruds moders navn Bruds moders erhverv Bruds moders stednavn Kildekommentar Indtasters kommentar

 

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&ved=0CEgQFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww.ddd.dda.dk%2Fkiip%2Fasp%2Falle_opl.asp%3Fkipnr%3DB0218%26lbnr%3D446%26begivenhed%3DVielse&ei=hiITUtSVC_Ho4QTbxYGYCA&usg=AFQjCNHsLWU_kgrI6WHRH4kQ95be3L_JgA&sig2=UDf89gfKXysGC4KJCejnAQ&bvm=bv.50952593,d.bGE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsesdatoen er riktig iflg kirkeboken, så da ser jeg ikke noen annen mulighet enn at avskriveren har ført feil år for trolovelsen.

 

Og der minnet du meg på denne databasen på DDD som jeg nesten hadde glemt eksisterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.