Gå til innhold
Arkivverket

Anne Malene Olsdatter/Aamundsdatter Østrim ?


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kan finne info om Anne Malene Olsdatter/Aamundsdatter Østrim. Vedk. ble gift 21.11.1816 med Torbjørn Olsen i Avaldsnes. Det er noe uklart om hun virkelig het Olsdatter eller om det var Aamundsdatter. På det tidspunktet de giftet seg hadde hun adresse på Østrim. Dette var trolig Østrem på Karmøy i og med at de giftet seg i Avaldsnes kirke. Da hun døde i Bergen i 1826 ble det oppgitt to forskjellige aldrer på henne 49 og 52 år. Så jeg er litt usikker på hva som var hennes korrekte alder.

Det står nok litt mer korrekt om hennes bakgrunn så langt vi vet under emnet "Torbjørn Olsen"

 

Jeg ønsker å vite mest mulig om hvem denne Anne Malene var. Paret fikk en sønn i 1817 som fikk navnet Olai Amund Torbjørnsen, så vidt jeg vet var han bakermester i Bergen. Olai Amund ble gift i 1841 og hadde tilknytning til Haugesundsområdet. Det kan være mulig at han i oppveksten også hadde tilknytning til dette området i og med at moren døde da han var bare 9 år gammel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved giftermålet i 1817 ser jeg at Daniel Goutsen og Anders Olsen var cautionister:

Rogaland fylke, Avaldsnes i Avaldsnes, Ministerialbok nr. A 3 (1801-1817), Ekteviede 1817, side 157.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8624&idx_id=8624&uid=ny&idx_side=-157

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070320630406.jpg

 

Her er vel Daniel Gautesen i f.t. 1801: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058363000007

 

Ut fra gårdsnavnet som knyttes til Anders Olsen, vil jeg kanskje tro at dette er samme Anders i f.t. 1801: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058363000107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner Anders Olsen under bnr 3 på Nordre Velde, men ser ingen sammenheng mellom Ane Malen og denne Anders Olsen der? Kan det være noe jeg kan ha oversett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan Ane Malene ha vert tjenestepike eller taus som en sier her på Vestlandet på den gården som disse kausjonistene var fra? Kunne hun kanakje høre til Ommundsfolket på Tysnes eller var hun fra et sted like i nærheten hvor hun ble gift? Kunne Torbjørn og Ane Malene være litt i slekt, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedk., innlegg 4. Ja, det kan nok stemme at denne Anders Olsen er den samme som ble nevnt som kausjonist, men han var nok ikke broren fordi Ane Malene ble trolig født en gang på 1770-tallet og da kan hun ikke være datter til Ole Asbjørnsen? Hun var muligens tjenstepike hos dem, men hvor var hun egentlig fra? Tror dere det er mulig å finne noe mer ut av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper at det fortsatt er noen som kan gi meg tips om hvor Ane Malene egentlig kom fra, evn tips om hvor jeg kan begynne å lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Der er gården Østrem i Lund Kommune Rogaland, Den som lenken i k boka viiser til er kansje død liten ? For der er en datter til Jon Litlehei som flyttet til Kvelland,denne datter Malene f.9-6 17-1778,g 1798 m med enkemann Tønnes Toks Sokendal. Finner ikke noen passende Anne Malene i personrigisteret til Lunds historie. Men registeret kan jo være mangelfult ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd for at dette stedet kanskje er forvekslet med et sted nær Avaldsnes eller som i 1816 ble kalt for Augvaldsnes. Det var også et sted der som het Østrem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at Ane Malene kom fra et sted i nærheten av Haugesund? Det som skaper litt problemer er hva hennes egentlige pikenavn var, het hun Olsdatter eller het hun Aamundsdatter. Da hun giftet seg med Torbjørn brukte hun navnet Ane Malene Olsdatter, Østrim, men i alle senere anledninger kalte hun seg for Aamundsdatter. Det kan kanskje ha seg slik at moren var gift med en Aamund og senere en Ole. Men var hun fra Avaldsnes - Østrim (Østrem) Torvastad eller i nærheten av Haugesund. Jeg tror at sønnen Olai Amund vokste opp i haugesundsområdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det ikke, det er et sted på Karmøy som heter Østrem og et sted i Etne som heter Østrem. Kanskje flere steder i Rogaland som heter det samme også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket Skåre bbok under Austrheim (Østrem), ingen Anna Malene. Heller ikke i Etneboka (avskrift: Austrheim matr. nr 37 Østrem)finner jeg henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.