Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til oppslag i Bygdebok for Ørland, Sør Trøndelag, gården Brekstad.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Dersom noen har nevnte bok tilgjengelig, ville jeg ha satt stor pris på om man ville ha sjekket gården Brekstad.

 

Jeg finner en Elias Fæster som giftet seg i Ørland med Margrethe Olufsdtr. 04.11.1736. Elias står som far ved dåp på en datter 15.09.1736, Margrethe Kirstine, som forøvrig gravlegges 04.11.1736.

 

Så dukker det opp en ny Elias Fæster med etternavnet Simonsen. Han flyttet til Ørlandet fra Aafjord ca 1756. Han var gift med Mette Sophie Brandt. Hun finner jeg igjen som enke på gården i 1801, 76 år gammel. Elias Simonsen Fæster ble gravlagt 24.06.1798, 73 år gammel. Det kan altså ikke være den samme elias Fæster som giftet seg i 1736.

 

Jeg trenger hjelp til å fastslå hvor dette Fæster navnet stammer fra, og hva bygdeboka sier om disse to personene som begge skrev seg som Elias Fæster. Den yngste av disse fikk minst 6 barn i Ørland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elias Fæster kom fra Inner-Olden i Åfjord. Gift første gang med Ragnhild Olsdtr fra Bones på Lauvøy i 1852 i Åfjord. Hun og sønnen Rold døde begge i januar 1753. Elias gift andre gang 8. september 1753 med Mette Sofia Brandt, datter av Sorenskriver Lyder Brandt. 5 barn er kjent.

Kirsten Lorense f 1754 gift i 1783 med Ole Jakobsen Lyng

Ragnhild Sebine f i 1756

Margrete Kristine f 1758

Malena f 1760

Simon Mathias f 1769, neste gjestgiver og leilending.

 

Elias Fæster ewide Grimstad i Åfjord mellom 1752 og 1762, men dro til Ørlandet senest i 1756 og ble gjestgiver og bleilending på Brekstad. Alle opplysningene om hans bygsler er visst ikke å finne i arkivene, men ut fra de opplysningene vi har ser det ut til at han først leide en tredel i Brekstad, og i 1772 bygslet en tredel til.

 

Uten noe gårsdnavn er det ikke mulig å finne den første Elias Fæster. Det er 3 bind med 4-500 sider hver.

 

Fæster navnet er i de fleste Ørlandskildene skrevet med æ, I Åfjord og Jøssund gårdshistorie skrives navnet Fester. Det er et borgernavn fra Trondheim, men hvordan det havnet i Åfjord skal være usagt.

 

Elias Fæster døde i 1789. Mette Sofia Brandt i 1803. Etter aldersopplysningene skulle han være født i 1722 og hun i 1729.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Anne sitt innlegg:

 

"Elias Fæster døde i 1789. Mette Sofia Brandt i 1803"

 

 

 

 

 

Elias Fæster døde vel i 1798?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for oppslag Anne. Da får jeg få noen til å sjekke Bygdeboka for Aafjord og gården Inner Olden. Jeg er klar over at det kom folk med navnet Fæster til Trondheim rundt 1636, samtidig som navnet er å finne i Borgerboka for Bergen. Om denne Elias Simonsen er en etterkommer derfra eller har fått navnet på annet vis, kan være interessant å finne ut av. Han må jo i det minste hatt en far som het Simon.

 

Når det gjelder den første Elias Fæster, så døpte han datteren sin Margrethe Kierstine i Bjugn kirkesogn i 1736 i motsettning til den yngre Elias som benyttet Viklem kirkesogn.

 

Jeg ser det gravlegges en Elias, 82 år fra Utdrand i 1757, men vet ikke om det har noen sammenheng.

 

Jeg undres også på om den yngste Elias kan være far til en Lydia Fredrikke Fæster født ca 1761 som ble gift med Ludvig Jochumsen Brandt. De er å finne på Mandal, Aafjord 1801. Lydia døde ca 1830. Et underlig sammentreff kanskje, men brudgommen har samme slektsnavn som Mette Sophe.

 

Ennå en underlig sak er opplysninger jeg finner blant gravlagte i Aafjord 1750-1779. Der gravlegges Elias Fæster 40 uker , 03.01.1773 og i merknadsfeltet står det at han døde samme dag som sin far.

 

http://digitalarkive...7&merk=927#ovre

 

 

Redigert kl. 15.23.

 

Forklaringen på det siste må være dette.

 

http://digitalarkive...&merk=5636#ovre

 

 

Caspar Eliassen Olden giftet seg i Aafjord 24.06.1771 med Sigri Mathiasdtr. Lysøe. Han var altså fra samme sted som Elias Simonsen Fæster.

 

 

Da er det altså en Caspar Eliassen som får en sønn Elias i 1772. Denne Caspar Eliassen Fæster ble gravlagt 03.01.1773, 33 år gammel. Han var altså født omlag 1740.

 

En Casper Eliassen ble konfirmert i Aafjord 02.05.1756, 17 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Malene Eliasdtr. Fæster giftet seg i Ørland 16.07.1713 med Jens Nielsen Assen. Da må Fæster navnet være knyttet til området før den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elias Fæster Simonsen var sønn av Simon Paulsen som kom til Inner Olden i Aafjord omlag 1720. I tillegg til Elias hadde han sønnen Jens 1720-1786, neste bruker og datteren Randi Simonsdtr. som ble gift med enkemann Mons Henriksen Strand.

 

Hvem Simon var gift med står det ingenting om. Da må Elias enten ha fått Fæster navnet fra sin mor, eller som en hyllest til noen med det navnet i omkretsen, kanskje en fadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner igjen en del av disse navnene fra min jakt på Fæster slekten, og jeg har en Elias Christopher Zachariassen Fæster, men han var født 1747 i Bergen. Jeg klarer fortsatt ikke å plassere Lydia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett nærmere på Delgobe, særlig den nederste delen hvor Lydia er nevnt.

 

Zacharias, Birkedommeren i Svanø var Zacharias Hansen Fæster 1707-1755 , gift 1739 med Anne Henningsdtr. Castberg 1705-1788.

 

Nielske Maria Fæster (Alexandersdtr.) 1749-1847 var gift 1781 med Giert Storm.

 

Henning Castberg født 1741 var sønn av Zacharias Fæster og Anne Castberg. Han ble gravlagt samme år , 21.10 et halvt år gammel.

 

Henninga Bergithe Fæster var også barn av Zacherias og Anne, født 1742, gift 05.09.1783 med Johan Arnoldus Heide1727-1807. Hun døde 17.10.1803.

 

Elias Christopher Zachariassen Fæster var døpt 16.11.1747 og døde 13.10.1806 han var skrivekarl og gift med Anne Marie Thode1747-1820.

 

Men jeg kan som sagt ikke klare å plassere Lydia Fredrikke Fæster i dette bildet. Hun kan i alle fall ikke være datter av Zacharias som døde 1755. Hun var jo født rundt 1761. Bygdeboka har henne heller ikke som datter av Elias Simonsen Fæster , men jeg mener det fortsatt er en mulighet for det . Det kan være et hull i kirkeboka som gjør at man ikke har klart å fange henne opp. Et skifte etter Elias eller Metthe Sophie ville ha vært til stor nytte her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner dette i Åfjord og Jøssund gårdshistorie av lektor H.K. Hansen, bind I, side 587 (Mandal):

"Sønnen Ludvig Brandt, f. 1757, hadde allerede fått gården ved skjøte av 3. februar 1788. Han giftet seg sannsynligvis dette år med Lydia Frederica Fester, f. ca 1761, fra Brekstad på Ørlandet. Vielsen foregikk i dette prestegjeld. Det ligger nær å tro at hun var datter av Elias Fester Simonsen og kone Mette Sophie Brandt og altså Ludvigs søskenbarn"

 

mvh Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Ludvig Brandt døde 16 nov 1834,80 år gammel.Oppholdssted Mandalen:

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Åfjord, Ministerialbok nr. 655A05 (1830-1847), Døde og begravede menn 1835, side 165.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2384&idx_id=2384&uid=ny&idx_side=-167

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050607020576.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for nye fine bidrag . Jeg hadde en sterk mistanke om at også Lydia måtte være datter av Elias og Mette Sophie. Og navnebruken på barna til Lydia og ektemannen er vel nesten bevis godt nok. Her er det nok et lie hull i kirkeboka for Ørland som gjør at Lydia ikke fanges opp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name: Else Catharina Conders Ludvigsdatter Gender: Female Event Date: 20 Jun 1789 Event Place: AAFJORD, SOR TRONDELAG, NORWAY Birth Date: Birthplace: Death Date: Name Note: Race: Father's Name: Ludvig Brandt Father's Birthplace: Father's Age: Mother's Name: Lydia Friderica Fæster Mother's Birthplace: Mother's Age: Indexing Project (Batch) Number: C42657-1 System Origin: Norway-ODM GS Film number: 126633 Reference ID:

 

https://familysearch...M9.1.1/VW2F-17J

 

 

 

 

Name: Mette Sophia Ludvigsdatter Gender: Female Event Date: 20 Feb 1791 Event Place: AAFJORD, SOR TRONDELAG, NORWAY Birth Date: Birthplace: Death Date: Name Note: Race: Father's Name: Ludvig Brandt Father's Birthplace: Father's Age: Mother's Name: Lydia Fridricha Fæster Mother's Birthplace: Mother's Age: Indexing Project (Batch) Number: C42657-1 System Origin: Norway-ODM GS Film number: 126633 Reference ID:

https://familysearch...M9.1.1/VW2N-S4L

 

 

 

 

 

Name: Jochumina Christiana Ludvigsdatter Gender: Female Event Date: 16 Mar 1794 Event Place: AAFJORD, SOR TRONDELAG, NORWAY Birth Date: Birthplace: Death Date: Name Note: Race: Father's Name: Ludvig Brandt Father's Birthplace: Father's Age: Mother's Name: Lydia Friderike Faster Mother's Birthplace: Mother's Age: Indexing Project (Batch) Number: C42657-1 System Origin: Norway-ODM GS Film number: 126633 Reference ID:

 

https://familysearch...M9.1.1/VW2N-M7M

 

 

 

 

 

Name: Elias Fæster Ludvigsen Gender: Male Event Date: 28 Aug 1796 Event Place: AAFJORD, SOR TRONDELAG, NORWAY Birth Date: Birthplace: Death Date: Name Note: Race: Father's Name: Ludvig Brandte Father's Birthplace: Father's Age: Mother's Name: Lydia Fridrica Mother's Birthplace: Mother's Age: Indexing Project (Batch) Number: C42657-1 System Origin: Norway-ODM GS Film number: 126633 Reference ID:

https://familysearch...M9.1.1/VW2N-QFC

 

 

 

 

Name: Elias Faester Brandt Birth Date: 1796 Birthplace: Age: 30 Spouse's Name: Inger Ingebrigtsdr Spouse's Birth Date: 1798 Spouse's Birthplace: Spouse's Age: 28 Event Date: 19 Sep 1826 Event Place: , Orland, Sor Trondelag, Norway Father's Name: Ludvig Brandt Mother's Name: Spouse's Father's Name: Ingebrigt Simonsen Spouse's Mother's Name: Race: Marital Status: Previous Wife's Name: Spouse's Race: Spouse's Marital Status: Spouse's Previous Husband's Name: Indexing Project (Batch) Number: M42656-2 System Origin: Norway-EASy GS Film number: 126713 Reference ID:

https://familysearch...M9.1.1/NWM2-KMN

 

 

 

 

 

Name: Christian Conders Ludvigsen Gender: Male Event Date: 28 Aug 1796 Event Place: AAFJORD, SOR TRONDELAG, NORWAY Birth Date: Birthplace: Death Date: Name Note: Race: Father's Name: Ludvig Brandte Father's Birthplace: Father's Age: Mother's Name: Lydia Fridrica Mother's Birthplace: Mother's Age: Indexing Project (Batch) Number: C42657-1 System Origin: Norway-ODM GS Film number: 126633 Reference ID:

https://familysearch...M9.1.1/VW2N-3YR

 

 

 

 

 

Name: Jochum Christian Ludvigsen Gender: Male Event Date: 27 Oct 1799 Event Place: AAFJORD, SOR TRONDELAG, NORWAY Birth Date: Birthplace: Death Date: 17 Nov 1799 Name Note: Race: Father's Name: Ludvig Brandt Father's Birthplace: Father's Age: Mother's Name: Lydia Fæster Mother's Birthplace: Mother's Age: Indexing Project (Batch) Number: C42657-1 System Origin: Norway-ODM GS Film number: 126633 Reference ID:

https://familysearch...M9.1.1/VW2N-7BW

 

 

 

 

 

Name: Margrethe Kirstine Ludvigsdatter Gender: Female Event Date: 29 Nov 1800 Event Place: AAFJORD, SOR TRONDELAG, NORWAY Birth Date: Birthplace: Death Date: Name Note: Race: Father's Name: Ludvig Brandt Father's Birthplace: Father's Age: Mother's Name: Lydia Fester Mother's Birthplace: Mother's Age: Indexing Project (Batch) Number: C42657-1 System Origin: Norway-ODM GS Film number: 126633 Reference ID:

https://familysearch...M9.1.1/VW2N-9L4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er altså fortsatt en gåte hvem den første Elias Fæster var, han som giftet seg 04.11.1736 med Margrethe Olufsdtr. De fikk en datter Margrete Kierstine døpt 15.09.1736 - død 04.11.1736. Trolig er det disse som er foreldre til den Casper Eliassen som døde i 1773, 40 år gammel, samme dag som sønnen Elias døde.

I tillegg har vi denne Malene Eliasdtr. Fæster som giftet seg i Ørland 16.07. med Jens Nielsen Assen.

 

Når det gjelder Trondheimsborger med Fæster navn, så ble en Elias Henrichsen født ca. 1659 i Tronheim. Han var sønn av Henrich Baltersen Fæster og Maren Mortensdtr. Trolig har han noe med dette å gjøre. Han kan bl.a være far til Malene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.