Gå til innhold
Arkivverket

Fæster slekten, igjen. Den Trondheimske grenen, hva vet vi om den?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Henrich Baltersen Fæster døde i Trondheim og ble gravlagt 24.05.1680. Han var trolig gift første gang før 1655 med en Karen Hansdtr.. Med henne fikk han datteren Margrethe, født omlag 1655 og død i Trondheim før 17.11.1716.

 

Karen må ha dødd før 1658 da Henrich giftet seg med en Maren Mortensdtr., død omlag 1668. De fikk tre barn sammen.

 

1. Elias Henrichsen Fæster, født omlag 1659

 

2. Johannes Henrichsen Fæster, født omlag 1663

 

3. Jacob Henrichsen Fæster, født omløag 1665

 

Etter Marens død giftet Henrich seg på nytt med Ingeborg Hansdtr. Røst omlag 1668. Og med henne fikk han datteren Helle Marie Henrichsdtr. Fæster, født omlag 1669.

Ingeborg giftet seg på nytt etter Henrichs død med Jacob Rasmussen Teielgaard og fikk i alle fall sønnene Rasmus og Hans med ham.

 

Dette vet vi bl.a fra skiftet etter Henrich Baltersen Fæster i Trondheim 19.10.1680.

 

Jeg tror at etterkommerne etter Henrich senere dukker opp i Ørland og Aafjord i Sør Trøndelag.

 

Bl.a giftet en Malene Eliasdtr. Fæster seg i Ørland 16.07.1713 med Jens Nielsen Assen. Om Assen er et gårdsnavn i det området, vet jeg ikke. Videre har vi Elias Fæster som ble gift i 1736 og en annen Elias Simonsen Fæster, sønn av Simon Paulsen Fæster på Olden i Aafjord, født omlag 1727. Hvor Fæsternavnet kommer fra her er uvisst, men kanskje fra hans mor som jeg ikke kjenner navnet på.

 

http://forum.arkivverket.no/topic/186089-hjelp-til-oppslag-i-bygdebok-for-oerland-soer-troendelag-gaarden-brekstad/

 

 

 

Jeg er altså på jakt etter opplysninger som evt. kan knytte Tronheims grenen av Fæster slekten sammen med folket på Ørland og i Aafjord. Dersom noen har opplysninger om Henrich Baltersens barn, tas det imot med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er også en Claus Baltersen Fæster som døde i Trondheim rundt 1700, det er skifte etter ham 19.01.1700. Han var gift med Gidsken Diedtrichsdtr. Heimann og hadde fire barn med henne.

 

1. Margrethe Clausdtr. Føster f. ca 1663 dæd før 1700

 

2. Diederich Clausen Fæster f. ca 1665 død omlag 1728

 

3. Martha Clausdtr. Fæster f. ca 1672 død etter 1700

 

4. Baltzer Clausen Fæster f. ca 1678.

 

Jeg regner det som rimelig sannsynlig at Claus og Henrich var brødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Aud Marion for at du gjorde meg oppmerksom på dette. Det var åpenbart viktig at ting foregikk på rett sted til rett tid i de dager. Har selv vært borti flere tilfeller hvor kommende ektepar har fått tillatelse av presten på hjemstedet å gifte seg annet sted.

Denne Malene er jo i høyeste grad interessant, for jeg ser ikke bort fra at hun kan være datter av Elias Henriksen Fæster (født omlag 1659 i Trondheim).

 

Kanskje jeg kan få noen til å sjekke bygdeboken som omhandler Adsen for meg.

 

Jeg fant bygdeboka på nett, men der var imidlertid ikke mye hjelp å hente hva Fæster biten angår. Jens Nielsen født ca 1690 død omlag 1718, for i 1719 nevnes Malene som enke. Jens var sønn av Niels Olsen ca 1650-1723 og Anne Jensdtr. og sistnevnte igjen datter av Jens Jonsen død ca. 1669 og Maren Torfindsdtr. død 1689, skifte 22.04.1689. Det synes ikke som om Malene er nevnt etter 1719 og det virker heller ikke som om de hadde barn som levde. (Har heller ikke funnet noen i kirkeboka)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør et forsøk på å løfte denne opp igjen i håp om at det er noen blant brukerne av Digitalarkivet som har vært borti Fæster slekten i Trondheim. Alle bidrag, store og små mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell.

 

Dett var storveis. Skiftet etter Elias Henrichsen Fæster avslører enken som Kierstin Siursdtr. og barna som Malene Eliasdtr. 9 år, Henrich Eliassen 7 år og Elias Eliassen 2 år.

 

Her er trolig bekreftelsen på at den Malene Eliasdtr. Fæster som giftet seg i 1713 var datter av Elias Henrichsen Fæster og Kierstin Siursdtr.

 

I dette skiftet nevnes også Jacob Henrichsen Fæster, og han var bror til Elias.

 

 

Det andre skiftet er jeg mere usikker på. Jeg ser navnene Elias og Malene Fæster der, men hva er sammenhengen? Og hvem var formyndere for barna i det første skiftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste skiftet er etter Elias Fæsters kone, Kirsten Sjursdatter/Sivertsdatter, som altså da var enke etter sin andre mann. Barna Malene og Elias er altså de to som enda levde, altså må sønnen Henrik være død i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Kjell.

 

Ja, jeg kom frem til det samme etter å ha lest det en gang til. Hun har da åpenbart giftet seg på nytt en gang etter 1696 og rukket å bli enke igjen etter salige Henrich Caspersen ... ? før hun da selv dør i 1713. Vi vet at en Elias Fæster giftet seg og fikk barn i 1736. Videre vet vi at det ble født en Elias Fæster Simonsen på Olden i Aafjord rundt 1727. Faren var Simon Paulsen, men morens navn er ukjent.

 

Ellers vet jeg at Malene Eliasdtr. Fæster ble enke i 1718/19 og forsvinner fra gården hun bodde på, for svigerfaren tok over driften igjen.

En mulig teori er at Malene giftet seg på nytt med denne Simon Paulsen og fikk tre barn med ham, bl.a en sønn Elias Fæster Simonsen rundt 1727.

 

For jeg vet med sikkerhet at denne Elias Simonsen døpte en datter Malene i 1760. Han døpte forresten også en datter for Kierstin Lorentze.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://arkivverket.no/URN:sk_read/25080/26/ Det blir for langt å oversette denne siden så sent på kvelden, men det ser ut til at Elias hadde tatt sin bror Jakob til seg og at han er sykelig (svak?) , noen andre av hans slekt er ikke nevnt, men enkens tilkommende mann Henrik Caspersen er nevnt her. Det ser ut til at det ikke er noen nærmere arvinger til barna på farsiden, mens det nevnes at moren har brødre, uten at disse blir nevnt med navn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker igjen Kjell, og jeg forventer selvsagt ikke at du skal oversette hele siden. Men skulle du slumpe til å ha litt tid en dag, kan du kanskje sjekke nærmere om der f.eks var oppnevnt noen formyndere til barna. Jeg sliter som vanlig når det blir for tettskrevet på sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. skiftet etter Kierstin Siursdtr. i Fosen 1713. Hennes salige ektemann nr.2 var Henrich Caspersen Waslin som ble gravlagt 15.09.1711.

 

http://digitalarkive...3&merk=113#ovre

 

 

Men om jeg ser på innføringen i kirkeboka, nederst på side 24, synes jeg det står Henrich Caspersen Glassin.

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Ørland, Ministerialbok nr. 659A01 (1709-1731), Kronologisk liste 1711, side 24-25.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16158&idx_id=16158&uid=ny&idx_side=-14

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070905620457.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Kjell for flott bistand. Klarer du i farten å se noe gårdsnavn på den godeste Henrich Caspersen Glasin/Glassin/Glasing?

 

Ved prestemanntallet for 1663-66 finner jeg en gård i området som heter Waslien, og det er jo det man har ført ham opp som i databasen over gravlagte i Ørlandet.

 

Det er jo et omfattende skifte over 16 sider og jeg klarer å se Elias Fæster nevnt på side 27b og 32a, jeg tror det siktes til Kierstin Sjursdtr. første salige mann. Men jeg skulle gjerne klart å plassere ham geografisk på en gård, slik at jeg kanskje ha funnet ham igjen i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Kjell, jeg får prøve å nøste videre på dette. Det synes i alle fall klart at Kierstin og Henric ikke hadde felles barn og at han heller ikke hadde barn fra tidligere. Takket være skiftene du har vist til begynner de å danne seg et klart bilde av slektssammenhengen i dette området hva Fæster slekten angår. Så får tiden vise om det er mulig å knytte den Bergenske/Sunnfjordske grenen og grenen i Sør Trøndelag sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spinner videre på at Malene Eliasdtr. f. ca 1685 giftet seg andre gang med Simon Paulsen på gården Olden i Aafjord. Sammen fikk de tre kjente barn, Jens Simonsen, som overtar gården, Elias Fæster Simonsen født omlag 1727 og som jeg etter hvert har kontroll på, og datteren Randi som ble gift med Mons Henriksen Strand.

 

Jeg vet fra tidligere at Elias døpte en datter Malene, og nå finner jeg at også Randi døpte en datter Malene Fæster i 1760.Se nederst side 341 i bygdeboka for Aafjord.

 

http://www.nb.no/nbsok/nb/4b4f6b2ad991173ab3ca5b90bfe2f860.nbdigital;jsessionid=7D8F3453A74EAF9B70FFA23A41E570F1.nbdigital3?lang=en#339

 

Sønnen Jens Simonsen døpte også en datter Malene i 1757. Dermed har alle tre barna til Simon Paulsen døpt døtre for Malene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg avslutter mine innlegg her, så tar jeg med at Helle Marie Henriksdatter Fæster ble gift to ganger, om det har noen interesse da? Første gang ble hun trolovet i Domkirken i Trondheim den 8. febr. 1698 med sersjant Andreas Filip Grünspan som døde i Brabant i 1704 (falt i slaget ved Höchstädt/Blindheim), andre gang ble hun gift med Steen Nilssen Lindved (gift i Domkirken 28. mai 1707), som ble klokker i Sparbu. Deres barn var Åge, som tok over som klokker i Sparbu, og Dorothea Cathrine som ble gift i Vestvågøy (Buksnes i Nordland) den 10. des. 1742 med Lars Larsen Hage. De ble bosatt på Apnes. Men hun var gift to ganger, med klokker til Buksnes og Hoel, Erik Christensen Sparboe var hun også gift og har en stor etterslekt etter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Kjell for nytt interessant innlegg. Det har i høyeste grad interesse. Selv om jeg ennå ikke har klart å knytte den Vestlandske og Trønderske Fæster slekten sammen, er jeg overbevist om at den har sitt felles utspring fra Lübeck i Tyskland. Det er derfor av stor interesse å få registrert mest mulig om den Trønderske grenen også.

 

Så nok en gang hjertelig takk for uvurderlig hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var feil på lenken, men hjertelig takk igjen for utmerket hjelp. Det setter jeg stor pris på Kjell.

 

Om dette er den Claus Baltersen Fæster som døde i Trondheim i 1700, må dette være kone nr.2. Han var først gift med Gidsken Diedrichsdtr. Heimann f.dt ca 1645. Det skal være skifte etter sistnevnte Claus 19.01.1700 uten at jeg har sett det personlig. Han etterlot seg fire barn født mellom 1663 og 1678. Om det ikke er ham, må det være en ny Fæster som jeg ikke har kontroll på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.