Gå til innhold
Arkivverket

Fæster slekten, igjen. Den Trondheimske grenen, hva vet vi om den?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Takk igjen. Jeg satt akkurat og så på skiftet, men jeg har som vanlig problemer med sammenhengen. Jeg ser barna Baltasar, Diederich, Jonas og Marthe nevnt, og mener å kunne se at enten hun eller Margrethe var gift, uten at jeg klarer å lese navnet på ektemannen. Jeg klarer heller ikke å finne enkens navn. Så om du har mulighety til å verifisere etterkommerne i skiftet hadde det vært strålende.

 

Ja, da fant jeg jo svaret på mitt spørsmål gjennom den andre leken din.

 

Da hadde han sønnene Diedrich og Baltasar, samt datteren Marthe som var gift med Hans Halsing med sin første hustru som skal ha vært Giedsken Diederichsdtr. Heimann. Der var også en datter Margrethe født ca 1663, men død før 1700.

 

I sitt ekteskap med Sidsel Joensdtr., trolig i 1685, hadde han sønnen Jonas som jeg mener å kunne lese var 11 år i 1700.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bøyer meg i støvet (med fare for ikke å komme meg opp igjen). Her ramler det inn med ny informasjon fortere enn jeg klarer å registrere det. Hjertelig takk Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he, jeg går her med en ekstra vond rygg for tiden, og har selv problemer med å rette meg opp, så for all del, ikke bøy deg i støvet, Rune! :) For sikkerhets skyld har jeg også problemer med Enter-knappen når jeg legger inn innlegg her, så nå blir alt det jeg skriver "surret godt sammen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skifte etter Caspar Eliassen Fæster på gården Lysøen i Aafjord 13.01.1773. Her nevnes enken Sirie Mathiasdtr.

 

Videre nevnes også Jens Simonsen, Elias Fæster og Randi Simonsdtr. som hans arvinger. Men vilke relasjon har disse tre til Caspar Eliassen Fæster? Se øvrest side 750a.

 

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Fosen sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 10 , 1763-1783, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Fol. 467-940. Gammelt register, se skifteprotokoll 3A 09.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24684/291/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090205630291.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det må være feil på en eller annen måte.Caspar Eliassen Fæster ble konfirmert fra Olden 02.05.1756 og han ble gravlagt 03.01.1773, 32 år gammel, altså født 1740. På det tidspunkt var Malene Eliasdtr. Fæster fortsatt gift med Simon Paulsen som døde i 1749.

 

Da Elias Simonsen Fæster døde i 1798 var han 71 år gammel, altså født omlag 1727. Han kan være noen få år eldre men neppe mer en 2-3 år. Det er lite trolig at han var far til Caspar.

 

Derimot giftet det seg en Elias Fæster (farsnavn ukjent) i 1736 med en Margrethe Olufsdtr.. De fikk en datter Margrethe Kierstine 15.09.1736 som døde allerede 04.11.1736.

 

Jeg tror det er bror til Malene Eliasdtr. Fæster. Han var født omlag 1694. Jeg tror det er han som er far til Caspar. Caspar vokste imidlertid opp på Olden og kan ha vært betraktet som bror av de tre søskene mens han egentlig var deres fetter.

 

I alle fall var Malene Eliasdtr. for gammel til å får barn rundt 1740. Hun var da 55 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skifte etter Margrethe Henrichsdtr. Fæster i Trondheim 17.11.1716. Hun var datter av Henrich Baltersen Fæster og hans første hustru Karen Hansdtr. Jeg klarer ikke å oppfatte enkemannens navn men mener å se barna Ane Elisabeth Brun 24 år, Christiane Margrethe som var gift med en Peder Hansen .... ?, Mette Maria Brun 22 år og en sønn Hans Brun som var myndig.

 

Kanskje noen kan ta en titt og evt korrigere meg eller legge til det jeg overser.

 

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Skifteprotokoll 7 (3A 0007), 1716-1720, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Med register.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n...read/25083/143/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...90203420143.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har egentlig ikke kommet til denne delen av mitt anetre og derfor har jeg heller ikke forsket på det ennå, men jf forskjellige slektsbøker mv har jeg en ane ved navn Kirsten Pedersdtr. Fester. Hun var gift med skipsfører i Trondheim, Jacob Brun og et av de stedene en kan se dette paret nevnt er http://www.wangenste...gellsHusocr.pdf hvor man kan lese om de som var innskrevet i Thomas Angells Hus. Her presenteres de biografiske notatene som Karl Dons har samlet i sin lille artikel i Genealogiske Optegnelser om de Personer, der har været optagne i "Thomas AngelIs Hus" i Trondhjem. Nr. 43 i listen, Karen Christine Schive, født Brun, er en datter av Kirsten Pedersdtr Fester og Jacob Brun og det eneste barnet som jeg vet er kommet med i kirkeboka for Vår Frue i Trondheim, den begynner nemlig med henne som det dåpsbarnet som er nevnt først, hvilket betyr at fadderstudier ikke er særlig relevante til evt å komme videre m Kirsten Pedersdtr Festers slekt..

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue kirke i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A01 (1732-1774), Fødte og døpte 1732, side 2.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...=ny&idx_side=-1

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70921660619.jpg

 

 

I kirkeboka i 1767 i Trondheim, jv lenke nedenfor, står Kirsten som død og enke etter Jacob Brun her på høyre side, den første person som døde i 1767.

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue kirke i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A01 (1732-1774), Døde og begravede 1767, side 593.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-301

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70921670194.jpg

 

Jeg klarer ikke helt å lese hva som står, men kan hverken her eller ved datterens dåp lese navnet Fester, tror jeg… At Kirsten er en Fester vet jeg derfor ikke på bakgrunn av førstehåndskilder, så det hadde vært interessant å høre om noen kan lese hva som står på de to linjene v dødsfallet. Jeg slumpet bare til å se dette temaet og nevner det i tilfelle Kirsten er del av det større puslespillet. Mannen hennes vet jeg heller ikke noe om enda og den datteren jeg stammer fra, Maren Jacobsdtr Brun, gift med regimentfeldtskjær Wasmuth, er født ca 1729, før kirkebøkene, så det er som sagt ikke mulig å finne ut noe via faddere.

Ytterligere undersøkelser har jeg ikke rukket å gjøre. Men spennende tema enten min Fester er relevant eller i det hele tatt er en Fester.

Mvh Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Gine! Mener det står "Fastesen" som etternavn på Kirsten. Til Rune! Enkemannen var blikkmaker Johan Andreas Weise, og den salige kvinnes barn (altså barn hun må ha hatt fra et tidligere ekteskap med en Brun); Hans Brun, av myndige aar, Catharina Margrethe, gift med en Corneth Syndenfields ved navn Peder Hansen Leth, Ane Elsebe Brun, 24 år og Methe Maria Brun, 22 år.

 

Her "juksar me litt" som en viss TV-kokk pleide å si: http://www.roysoftin...F16424&tree=Roy Altså var det enda en Didrik, denne gangen Didrik Brun! Og her er skiftet etter blikkenslager Didrik Brun: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25080/180/?size=full&mode=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så har jeg sjekket litt i Kristiansund også, siden Elias Henriksen Fæster bodde der (Lillefosen= Kristiansund), men uten å finne noe, i alle fall ikke ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Kjell for uvurderlig hjelp. Jeg hadde trolig sittet hele natten før jeg kanskje hadde kommet frem til det samme.

 

Til Gine.

 

Jeg mener at Kjell har rett med hensyn til morens navn ved dåpen 15.04.1732. Imidlertid har jeg forløpig ikke registrert noen Kirsten Pedersdtr. Fæster, som skal være født rundt 1701. Jeg kan heller ikke i farten se hvor hun skulle passe inn. Men når det er sagt, så er jeg langt fra å ha kontroll på Fæster slekten. Der dukker stadig opp nye navn. Jeg har notert meg opplysningene, så får jeg se om jeg finner svår på hvor hun eventuelt kommer inn i denne slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Fandt litt fra NST som jeg hadde glemt jeg hadde og som vel bekrefter det dere har tydet i skiftet ovenfor:

 

NST 27, s. 297 om skifter i Trondheim. OCR og korrekturlest, 10/06/2006, © Gine.

17/11 1716, *Margrethe Henrichsd. Fester. E. blikkmaker Johan Andreas Weis (bror Georg Henrich W. i Leipzig, svoger Casper Classen i Hamburg). Hennes barn: Hans Brun myndig, Catharina Margretha g. kornett Peder Hansen Leth, søndenfjelds (hun reiste 1701 fra byen), Anne Elsebe Brun 24 og Mette Maria Brun 22 år (innestående farsarv hver 16 rd.). Deres brødre Henrich Brun død 1699 og Dirich Brun død 1711 Kbh., reiste fra byen 1704, stefaren betalte senere leiermålsbøter for ham. Sølv 15, gård 200, ialt 398 - 333 rd. (Henviser til note 23 som jeg ikke har).

I NST er registrert: Fester Anne Sophie, g.m. Heitman 5: 150 Fester Baltzer 16: 300 Fester Claus 16: 300, 327 Fester Dirich 16: 300 Fester Elias Henrichss. 23: 219 Fester Elisa 16: 292 Fester Helle Holbech, navigat.mester 5: 151 Fester Henrik 16: 128, 292 Fester Jørgen, skipper 5: 151 Fester Karen, g.m. Lass. 5: 106 Fester Kirsten, g.m. Gram 5: 152 Fester Margrete 16: 310 Fester Margrethe 27: 297 Fester Margrethe Hansd. 30: 320 Fester Marte 16: 300, 327

Mvh Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Gine, og takk for bekreftelsen.

 

Fæster slekten er ganske omfattende, og der er fortsatt mange ubesvarte spørsmål knyttet til de to grenene i Bergen og Trondheim. Opphavet til begge disse slektsgrenen kom fra samme sted i Tyskland og kom til Norge og Bergen 1635 og 1636. Det var i det minste da Baltasar Fæster og Diederich Fæster løste Borgerbrev i Bergen. Men det har forløpig ikke lykkes meg å knytte disse to grenene sammen, derfor registrerer jeg dem forløpig som to seperate Fæster slekter.

 

Og for å vanskeliggjøre det hele har vi problemene med Tysk uttale i Norge hvor en V uttales som en F. Vi finner derfor flere som skrives som Vesser/Vester og som like gjerne kan være en variant av Fæster. Presten skrev ofte det han trodde han hørte.

 

Et annet problem som dukker opp av og til, er at noen har tatt Fæster navnet som et mellomnavn, kanskje fordi de hadde noen i omkretsen som brukte navnet, eller som var fadder på deres barn.

Men jeg nøster meg stadig videre med svært god hjelp fra andre, ikke minst når det kommer til tyding av skifter og enkelte kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Kjell, den fant jeg tidligere i dag.

 

Nå sitter jeg mest og funderer på om den godeste Baltasar Fæster også kan ha hatt en sønn Boye i tillegg til Claus og Henrich. Og så er det denne Kirsten Petersdtr. Fæster 1701 - 1767 som jeg heller ikke kan forklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Terje. Jeg skal gjøre et forsøk på å lese gjennom det, i håp om at jeg kan finne noe som kan fortelle meg hvem hun var. Så langt har jeg intenting i min database over Fæsterslekten som gir noe svar på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Her kommer jeg med et par nye Festere i Trondheim som muligvis kan hjelpe deg og meg og andre videre med å finne Kirsten Pedersdatter Festers plass i Festersystemet, om hun altså hører til. Og det tror jeg nå hun gjør.

Hun og ektefellen Jacob Brun døper sønnen Peder Fester/Faster (Brun) d. 2.8.1736:

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue kirke i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A01 (1732-1774), Fødte og døpte 1736, side 17.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16344&idx_id=16344&uid=ny&idx_side=-16

Som det fremgår av lenken er en av fadderne Margrethe Kierstina, Hans Festersens. Har du en passende Hans Fester(sen)?

Navnet Margrethe Kierstina minner jo veldig om skiftet nevnt tidligere i denne tråden:

17/11 1716, *Margrethe Henrichsd. Fester. E. blikkmaker Johan Andreas Weis (bror Georg Henrich W. i Leipzig, svoger Casper Classen i Hamburg). Hennes barn: Hans Brun myndig, Catharina Margretha g. kornett Peder Hansen Leth, søndenfjelds (hun reiste 1701 fra byen), Anne Elsebe Brun 24 og Mette Maria Brun 22 år (innestående farsarv hver 16 rd.). Deres brødre Henrich Brun død 1699 og Dirich Brun død 1711 Kbh., reiste fra byen 1704, stefaren betalte senere leiermålsbøter for ham. Sølv 15, gård 200, ialt 398 - 333 rd. (Henviser til note 23 som jeg ikke har). Hun skal altså være gift med en Peder Hansen Leth.

Det ser også ut som vi er i Trondheim i de første generasjoner av slekten og alle spor ellers peker tilbake til Bergen, deres siste sønn døpes Daniel Buchoff, antakelig etter bakeren Daniel Buckhoff i Trondheim som det er tydelig kontakt til, mulig slekt. Han var gift med Aletta Mathiasdtr Krenchel. Det er en Isach Buchoff i Bergen samtidig og for øvrig en Kirsten Alexanderdtr. Fester gift med Iver Michelssøn. Hun er begravd i Nykirken 1716 30.07. Henne har du sikkert?

Her er lenken til dåpen til Daniel Buckhoff Brun, han døde ca to mdr. gammel: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue kirke i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A01 (1732-1774), Fødte og døpte 1740, side 27.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16344&idx_id=16344&uid=ny&idx_side=-26

Mvh Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for nye innspill i denne debatten. Jeg er litt opptatt med andre ting for tiden, men jeg skal se nærmere på dette med det første. Om det i innlegg 46 skulle vise seg å være Henrich Fæster som er beskrevet som Wetzelsøn så er det i så fall ikke første gangen det navnet får nye skriveformer. Jeg har på min vandring gjennom Fæster slekten sett mange rare måter å skrive navnet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dette er en interessant tråd for meg, som tidligere har trodd at jeg stammer fra 'Fester-slekten'.

Som du har kommet fram til, var Malene Eliasd. Fester først gift med Jens Nielsen Adsen, og senere sannsynligvis gift

med Simon Paulsen Olden (begge bodde i Åfjord prg.) Hennes antatt første sønn, Jens (med navnet 'Fester' i etterslekten),

tok over i Olden etter faren Simon ved å kjøpe ut broren Elias' halvdel i gården i 1750, med henv. til skiftet i 1749. I

1745 solgte Simon Paulsen på sin myndlings (Anne Christine Jensdatters) vegne og Peder Pedersen på sin kones

(Maren Jensdatters) vegne, en del i gården Adsen, som Jensdøtrene hadde arvet etter sin avdøde far. Skifte ble holdt etter

Niels Olsen Adsen i 1741 (antatt dattersønn som i 1755 krevde odel på Adsen).

I skifte etter Maren Jensdatter i 1751 blir imidlertid sersjant Jens Olden nevnt som enkemannens (Per Persens) 'salig søsters sønn'!!

P.S. En Mallene Olden blir gravlagt i Åfjord 27.02. 1751 med 'liig-prædiken' 79 1/2 år (15 år for høy?.

I gårdshistoria antydes det at Jens Nilsen Adsen kan ha vært gift så tidlig som 1709, så det er ikke sikkert at Maren og

Anne Christine var Malene Festers døtre. Per Persens værmoder nevnes likevel i skiftet.

Du må dessuten være oppmerksom på Lars Sivertsen (Malene Festers onkel) Han var ant. handelsmann på Barøya i Åfjord

(nevnes som negotiant (forhandler) i skiftet etter mora) I 1701 nevnes en ved dette navn på Barøya som handelsmann.

Barøya ligger mellom Adsen Og Olden :-)

Lenge siden jeg holdt på med dette, så jeg har dessverre ingen lenker til de kilder jeg har oppgitt.

Ønsker alle innspill velkommen!!! :-)

MVH Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Trond Arild, og takk for et interessant innspill.

 

Jeg har ikke registrert barn i ekteskapet mellom Malene og Jens Nielsen Adsen. Men det har kan det jo ha vært. Hun var omlag 28 år dat hun giftet seg med Niels i 1713. Jeg vet ikke om det foreligger noe skifte etter Jens Nielsen Adsen ca 1718. Dersom du har en henvisning til skiftet i 1749, så kunne det ha vært svært interessant å se. Jeg ser jo ut fra det du skriver at det må ha vært barn etter Jens Nielsen, men fant ikke noe i kildene på nett, inkl bygdeboka.

 

Jeg har forøvrig registrert denne Mallene Olden som ble gravlagt i 1751, som interessant. Det med alder på den tiden tar jeg forøvrig med en klype salt.

 

Om du ser i innlegg 45 og også tidligere i debatten, så er det en Kierstin/Kirsten Pedersdtr. Fæster vi ikke klarer å plassere noe sted. Om Jens (Simonsen) Olden skulle være nevøen til Per Persen (salige søsters sønn) kan jo det være en pekepinn på at der må finnes en Peder i Fæster slekten som vi ikke har funnet ennå. Ellers er også slektsbegrepene på den tiden noe uklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei

 

Jeg sitter enda fast med Kirsten Pedersdatter Festers slekt og jeg kan ikke få ut av hodet skiftet fra Trondheim nevnt i mitt innlegg ovenfor m flere steder:

17/11 1716, *Margrethe Henrichsd. Fester. E. blikkmaker Johan Andreas Weis (bror Georg Henrich W. i Leipzig, svoger Casper Classen i Hamburg). Hennes barn: Hans Brun myndig, Catharina Margretha g. kornett Peder Hansen Leth, søndenfjelds (hun reiste 1701 fra byen), Anne Elsebe Brun 24 og Mette Maria Brun 22 år (innestående farsarv hver 16 rd.). Deres brødre Henrich Brun død 1699 og Dirich Brun død 1711 Kbh., reiste fra byen 1704, stefaren betalte senere leiermålsbøter for ham. Sølv 15, gård 200, ialt 398 - 333 rd. (Henviser til note 23 som jeg ikke har). Hun skal altså være gift med en Peder Hansen Leth. Peder Hansen Leth kunne jo være far til Kirsten siden han og kona Catharina Margretha Brun likegodt kunne gitt fra seg navnet Fester fra Catarinas mor til noen av sine evt. barn. Noen som kjenner deres skjebne etter de reiste fra byen, i.e. Trondheim, 1701, det året Kirsten Pedersdatter skulle være født jf. ovenfor. Peder Hansen Leth kan evt finnes i Militæroversiktsboka av Ovenstad? Han kan jo være blitt forfremmet. Finner ikke en riktig Peder Hansen Leth på Nettet. Men de må jo også ha dødd et sted. Kanskje er Margrethe Kierstina som er fadder for Kirsten Pedersdatters Festers sønn Peder Fester familie eller oppkall, siden mannen heter Hans Fester? Altså fx en inngiftet tante til Kirsten Pedersdatter Fester?

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue kirke i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A01 (1732-1774), Fødte og døpte 1736, side 17.

Permanent sidelenke:http://www.arkivverk...ny&idx_side=-16? Og det at det er en Hans Festers kone. Har du en passende Hans Fester(sen) som nevnt?

 

 

Håper noen ser på dette igjen!

 

Mvh Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.