Gå til innhold
Arkivverket

Karl Johan Sparre dro til Amerika.


Solveig Westgård.
 Del

Recommended Posts

Hallo. Jeg ber om hjelp til dette en gang til, beklager. Er det mulig å finne ut litt mer om Karl Johan Sparre, født 22-2-1891 i Bamble Norge. Han reiste fra Haborshyttan i Nordmark Sverige 21-juli 1911 til Amerika. Hvor bosatte han seg, og når døde han? MVH Solveig Westgård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner en Carl Johan døpt i Bamble 22.2.1891 - det er nærmeste jeg kommer:

 

Telemark fylke, Bamble i Bamble, Ministerialbok nr. I 8 (1888-1900), Fødte og døpte 1891, side 45.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1426&idx_id=1426&uid=ny&idx_side=-49

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051004060432.jpg

 

Men har du noen flere opplysninger om Karl Johan Sparre, navn på foreldre?

 

Her fant jeg lenke til tidligere tema om samme personen ser det ut som: http://forum.arkivverket.no/topic/186047-reiste-til-usa-fra-sverige-varmland-i-1911/

 

Noen data fra innledningen til tidligere tema:

 

"Hallo. Kan noen hjelpe meg med dette? Har en slektning i Sverige som jeg så gjerne ville hjelpe. Hennes onkel KARL JOHAN født 22-2-1891 i Bamble Telemark Norge. Far Johan Berjguist. Hans stefar hette Nils Olsen Sparre. De flyttet til Varmland i Sverige når han var liten. KARL JOHAN reiste til USA i 1911 fra Varmland i Sverige. Hvilke etternavn han brukte vet jeg ikke. Har hørt at hans far bodde da i Amerika. Det jeg ønsker å vite er hvor ble det av KARL JOHAN der borte. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg at man ikke skal starte en ny trå, med akkuart samme tema. Av den grunn avstår jeg for å se mere på dette.

Det blir rotetet når noen av mulige svarene ligger i enn annen trå og man kaster bort tid på noe som er belyst tidligere.

 

Det ville være bedre om man holder liv i den gamle, med å komme med tilleggs opplysninger der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har et tilleggs spørsmål på den andre også. Jeg reina med at det ikke ble sett mere på nå, beklager MVH Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Vil det si at Karl Johan Sparre bosatte seg i Winnipeg Manitoba Canada? Som Jon Torp skrev, han skrev også Canada. Vennlig hilsen Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis lenke til dåp viser riktig person, Carl Johan med far Johan Bergqvist, er han FØDT 17.1.1891. (Døpt 22.2.)

Riktig f.dato er vikig for å kunne spore en person !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ja det er samme person, han ble født i Norge. Men flyttet til Sverige med sin mor og sin stefar som også var svensk. De sier at hans rette far reiste til Amerika før han ble født. Derfor gifta hans mor seg med en annen mann som også var svensk. Det var jo mye gruve drift på Ødegården i Bamble på den tiden, derfor var det mye svenske folk der. Mange norske jenter ble gifte med de. Det er ei dame, som ønsker så å få vite hvor det ble av Karl Johan i Nor Amerika, og når han døde. Prøver å hjelpe. MVH Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far til Karl Johan Sparre: Johan Berjguist er født 1866 i Sverige. Han jobba i gruvene på Ødegårdens-verk i Bamble. Finner ikke flytte attest til og fra Bamble heller. MVH Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karl Johan Sparre reiste til Winnipeg, Canada i fra Gøteborg den 4 Aug 1911 med skipet Bayardo som gikk til Hull, i England

post-1756-0-07122400-1376145331_thumb.jpg

Kilde: Göteborgs poliskammare (-1900) EIX:95 (1911-1911) Bild 740 / sid 135 (AID: v479819.b740.s135, NAD: SE/GLA/12703)

 

Ser ut som Wilhelm Wennerstöm er reisefølge, i allefall har han samme mål som Karl Johan

De reiste sikkert vidre i fra Liverpool etter at de ankom Hull

 

Halvt år etter gikk skipet Bayardo på grunn ved River Humber, England

post-1756-0-89954900-1376146273_thumb.jpgpost-1756-0-90488400-1376146432_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Min slektning i Sverige sier at de fikk kort fra Karl Johan de første åra i Amerika. Men etter det hørte de ikke mer fra han, ingen viste hva som skjedde med han. MVH Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere. Tusen takk for at dere tok dere tid til å se på dette for meg. Tusen takk , det er nok ikke lett å finne ut hvor Karl Johan ble av. MVH Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.