Gå til innhold
Arkivverket

Anton Bernhard Andersen, født mellom 1888-1900 i Larvik?


Terje Holm-Johnsen
 Del

Recommended Posts

Vil først og fremst vise til en gammel debatt her på forumet: http://forum.arkivve...mstreiferslekt/

Her ser det ut som om Anton Bernhard Andersen er sønn av stuert Anders Peder Andersen og hustru Nilsine Mathilde Nilsdatter (Barlin).

Jeg har funnet en datter av paret i denne kilden: http://www.arkivverk...y&idx_side=-113 (Fødte kvinner, nr. 17). Her oppgis det at barnets far er født i Larvik i 1871. Dersom det stemmer kan Anton Bernhard ikke være sønn til foranevnte par da de er født i 1865/1866.

Jeg finner ikke Anton Bernhard født i Larvik i 1871 og finner heller ikke noen som passer i folketellingene 1900 eller 1910. Anton Bernhard bor ikke med sine angivelige foreldre i 1900 (http://digitalarkive...&merk=1220#ovre) eller i 1910 (http://digitalarkive...f01036518001785).

Er det noen som kjenner til Anton Bernhard Andersen og hans familie?

Mvh Terje Rehn Holm-Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jon Erik. Dette er en god kandidat. Han er født i Tjølling 22. april 1872 og er sønn av inderst Johannes Andersen og hustru Augusta Marie Andersdatter "af Kalvik". Hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke. Jeg har egentlig tatt tak i denne nøtta fordi jeg forsker på slekten Barlin. Det er en omstreiferslekt som var i området fra Vestfold til Vest-Agder. Jeg har tidligere avvist Anton Bernhard som etterkommer av Nilsine Mathilde, men ville forsøke en gang til på denne nøtta. Anton, dersom han var født i 1872, får flere barn på 20-tallet, og yngste er etter hva jeg vet født i 1930. Det er vel ikke unormalt at far kan være nærmere 60 år gammel. Tror jeg får søke etter giftemålet til Bernhard og Josefine. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det ser ut for at presten i Larvik har skrevet noe virkelig galt. Angående dåpen du henviser til i Larvik Manghild født 12 desember 1920. Hun er min tante og hennes far heter ikke Anton Bernhard Andersen. Min morfar heter Anders Bernhard Andersen og er født i 1871 i Brunlanes de flyttet til Larvik i 1873. Han er sønn av Anders Andersen og Maren Olea Jansdatter, hun er datter av Jan Amundsen Barlin, så det er Barlin folk. Jeg har ganske mye informasjon om denne delen av barlinfølget. Vi snakket sammen på Handelsstevnet i Skien for mange år siden. Vi burde hatt en prat.

hilsen

 

Nils Wilhelm Johnson

epost wiljohn@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utfyllende om familien Anders Bernhard Andersen og Josefine. Anders Bernhard var først gift i Larvik i 1895 med Anne Marie Tollefsen født i Kongsberg 6 juni 1870. De fikk ingen barn sammen hun døde i Larvik 15 mai 1917. De hadde ett fosterbarn som Anne marie var tante til. Anne Marie Tollefsen født i Bamble 10 desember 1903 hun ble gift med Paul Næss og bodde det meste av tiden i Tjølling. Anders Bernhard var sel og hvalfanger og reiste med Sandefjordbåter 1890 til 1908 Han var både ved Grønnland var med tidlig i Sørishavet. Så gikk han på land og var fløter ved Impregneringa i Larvik til han døde i 1936 på jobb. Han giftet seg andre gangen i 1918 med Josefine Andersen. Han meldte seg ut av statskirken rundt 1895 og var med i Larvik Frikirke.

De fikk 6 barn sammen

Eva Andersen født 1 mai 1919

Magnhild Andersen født 12 desember 1920

Ruth Andersen født 2 september 1924 død 1927

Marit Andersen født 24 desember 1926

Ruth Andersen født 2 juli 1930

Øyvind Bernhard Andersen født 1934

Alle født i Larvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Nils Wilhelm. JEg fant tilfeldigvis ut av dette for noen dager siden da jeg satt og så igjennom Barlin-slekta som jeg har samlet. JEg driver å skriver en artikkel om Barlin-folka i 2-3 generasjoner som jeg planlegger å få ut i vinter i Grenland Ættehistorielags medlemsblad "Ætt og Annet" så ja, vi bør ta en prat :) JEg sender den en e-post i første omgang så får vi ta det videre derfra. Hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.