Gå til innhold
Arkivverket

Hilma Kristine Hval (født Sørensen) - når døde hun ?


Arnt Flønes
 Del

Recommended Posts

Prøver å finne ut litt om Hilma Kristine Hval og når hun døde. Har tidligere vært i kontakt med Oslo Byarkiv som har gitt noen opplysninger om Hilma. I kommunal folketelling for Kristiania fra 01.02.1916 er ekteparet Eugen Hval (født 15.04.1885) og Hilma Kristine Hval (født 09.09.1881) oppført med barnet Eva. Hilma og Eugen fikk så barnet Åge 02.08.1916, og ifølge fødselsmeldinga bodde de da på adressen Kierschowsgate 7 i Oslo. Etter dette vet vi kun at Hilma sannsynligvis døde før 1922. Har prøvd å søke i Kirkebøkene i Oslo, men har til nå ikke funnet ut når hun døde. Hvis hun bodde på samme adresse som i 1916 når hun døde, tilhørte hun sannsynligvis Sagene menighet. Jeg har imidlertid ikke funnet noen Kirkebøker for Sagene som inneholder oversikt over døde i tidsrommet 1916-1921. Er det noen som har noen tips for hvordan jeg kan komme videre her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien har nok flyttet

Finner dødsfallet her,helt nederst

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Trefoldighet, Ministerialbok nr. IV 5 (1912-1929), Døde og begravede 1918, side 94.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=33582&idx_id=33582&idx_listetype=bg&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-94

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10041002180100.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Nå har du jo alt fått svar på det du spurte om, men siden Thorvald Eugen Hval (1885-1951) var fetter av min bestefar ble jeg litt nysgjerrig på hvorfor du spurte :). Min oldefar Christian Pedersen (1851-1913) døde da bestefar bare var 3 1/2 år gammel, og det var liten kontakt farens familie etter dette. Fasteren Else Hval (1848-1924), altså Eugens mor, hadde bestefar over hodet ikke kjennskap til, derimot et par andre av farens søsken. Eva Hvals dåp finner du på Rikshospitalet, om du ikke alt har den. Hun var ikke Eugens biologiske datter. I Rikshospitalets bøker finner du også dåpen til Åge August Hval (1916-1994) (eller Aage August som det står i eldre kilder). Etter Hilmas død ble Eugen gift på nytt med Gunda Helene, men her har jeg ikke undersøkt om det var noen barn. I dødsannonsen nevnes kun enken Gunda med navn, ellers står det bare barn og barnebarn og så videre. Vennlig hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.