Gå til innhold
Arkivverket

Folketellinga 1782, er østre Porsgrunn tapt?


Leif Biberg Kristensen
 Del

Recommended Posts

Når jeg går inn og kikker på Folketellinga 1782 for Porsgrunn får jeg bare opp 134 poster for vestre Porsgrunn. Betyr det at data for østre Porsgrunn ikke finnes i denne tellinga?

 

Det er ingen dokumentasjon på denne kilden, men jeg antar at alle 1782-"folketellingene" for Telemark som finnes i Digitalarkivet, baserer seg på innholdet i pakke 342 i Bratsberg amts arkiv. Kataloginformasjonen er ikke så detaljert at det er mulig å svare endelig på spørsmålet ditt, men hvis jeg flytter spørsmålet til SA Kongsbergs forum, vil du forhåpentlig få svar på om pakka inneholder opplysninger om befolkninga i Østre Porsgrunn.

 

Om svaret er negativt, er det minst to alternativer: Det har aldri eksistert noe manntall eller sjelefortegnelse 1782 for Østre Porsgrunn, eller det er tapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen dokumentasjon på denne kilden, men jeg antar at alle 1782-"folketellingene" for Telemark som finnes i Digitalarkivet, baserer seg på innholdet i pakke 342 i Bratsberg amts arkiv. Kataloginformasjonen er ikke så detaljert at det er mulig å svare endelig på spørsmålet ditt, men hvis jeg flytter spørsmålet til SA Kongsbergs forum, vil du forhåpentlig få svar på om pakka inneholder opplysninger om befolkninga i Østre Porsgrunn.

 

Om svaret er negativt, er det minst to alternativer: Det har aldri eksistert noe manntall eller sjelefortegnelse 1782 for Østre Porsgrunn, eller det er tapt.

 

Takk for svar. Jeg håper den pakka blir scannet ved første anledning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok at det er listene i pakke 342 i Bratsberg amts arkiv som er registrert. Det ser ut til at tellingen var for landområdene (ikke byene). De 134 postene fra Østre Porsgrunn kan kanskje ha vært å betrakte som landområde til byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.