Gå til innhold
Arkivverket

Lorentz Johansen f 1821 og en pike Malla Nilsen f 1861 i Kristiania


Thorbjørn Meringdal
 Del

Recommended Posts

I jakten på informasjon om Lorentz Johansen, hans andre ekteskap med Karen Hansen, brukte jeg Family Search og da dukket familien plutselig opp i Rygge i 1875. Lorentz var tegelbrenner fra Kristiania som reiste til Melløs Tegelverk i Moss i 1875.

Har ikke funnet hans død, men Karen Johansen (pikenavn Hansen) er enke i 1885 i Kristiania. Døde Lorentz i Østfold eller i Kristiania, det har jeg ikke funnet ut av.

Ved FT-1875 dukker det opp en pike Malla Nilsen 14 år født i Kristiania. Har ikke funnet ut av denne piken heller, Har søkt i 1865 og 1885 tellinger.

 

 

Lorentz Johansen, "Norway Census, 1875"

 

County:

Østfold

Clerical District:

Rygge

Circuit Number:

5

List Number:

100

Event Place:

(Melløs) Teglværket

Farm Number:

126a

Operator's Name:

Person Number:

1

Absent:

Name:

Lorentz Johansen

Presumed Residence:

Building of Residence:

Gender:

Male

Relationship to Head of Household:

Husfader

Marital Status (Original Language):

g

Occupation:

Teglbrænder

Birth Year:

1822

Age (Estimated):

53

Birthplace:

Kristiania

Nationality:

Religion:

Disability:

Length of Illness:

Household

Gender

Age

Birthplace

Lorentz Johansen

M

53

Kristiania

Karen Johansen

F

31

Krogstad P.

Johan Lorentzen

M

14

Kristiania

Elise Lorentzen

F

19

Kristiania

Eleonore Lorentzen

F

4

Kristiania

Ragnild Lorentzen

F

3

Kristiania

Magda Lorentzen

F

1

Kristiania

Malla Nilsen

F

14

Kristiania

 

 

Her dukker det opp en Malla Nilsen 14 år , f ca 1861 – kan det være Karens datter?

Ser ut som det er FT-1875 for Rygge. (den ligger ikke på nett, må til Riksarkivet for å sjekke det)

Datteren Elvine blir jo født 26 nov 1876 i Moss, så Lorentz kan ikke være død i 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket kirkebøker for Rygge når det gjelder dødsfallet ? Døde han i Oslo, ligger dødsfallsprotokoller for Oslo Skifterett under Skannet skiftemateriale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like etter at jeg sendte mitt innlegg så falt internett ut pga av oppgradering av nettet. Derfor min sene respons.

Takk til svarene. Grethe løsning var jo enkel, bare bruke Malla Nilsen som søkeord i samme telling.Det er ikke alltid man tenker kreativt nok. At man tok hand om pleiebarn var jo vanlig på den tida, selv om man skulle forsørge 5-6 egne barn. Stor omsorg hadde man da.

 

Takk til tipset om dødsfallprotokoller i Oslo. Jeg har jo søkt mye i kirkebøkene i Moss,Rygge, Oslo uten å finne hans død. I en husliste fra rundt 1900 i Oslo skriver en av døtrene at hun kom tilbake fra Moss i 1878, men om det var hele familien eller bare henne som kom er jeg usikker på. Tegelverket gikk ikke så bra har jeg lest, leiren var ikke av beste kvalitet og de ble utkonkurrert av Teglverk i Fredrikstad. Tror det var grunnen at de reiste hjem igjen, men det kan jo også være fordi Lorentz døde... Spekulasjoner...

 

 

I 1885 er hele familien i Oslo igjen.

Da bor hun Karen Johannesen (Hansen) med 3 av døtrene sine i Holsts gt 10 på Sagene.

http://digitalarkive...f01053257129435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendig å søke på nytt etter personene som kommer opp. Man kan bare trykke på navnet (blått), så kommer info. om personen opp.

I 1885 står det ingenting om at Karen er enke. Mannen kan være fraværende, men da hadde det kanskje stått en "f" som det gjør ved de yngste døtrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kari, Dødsfallprotokollene for Oslo var et meget godt tips.

Nå fant jeg endelig hvor og når Lorentz Johannesen døde: 26 august 1879 i Maridalsveien 139, tilhørende Gamle Aker menighet da.

http://www.arkivverk...y&idx_side=-430

 

Lorentz er nr 59 -døde 1879 Gamle Aker 1872-1879.

Kan noen hjelpe med å tyde hva han døde av? Ph??? ses

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kari, Dødsfallprotokollene for Oslo var et meget godt tips.

Nå fant jeg endelig hvor og når Lorentz Johannesen døde: 26 august 1879 i Maridalsveien 139, tilhørende Gamle Aker menighet da.

http://www.arkivverk...y&idx_side=-430

 

Lorentz er nr 59 -døde 1879 Gamle Aker 1872-1879.

Kan noen hjelpe med å tyde hva han døde av? Ph??? ses

Det står vel «phthisis», som er tuberkulose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.