Gå til innhold
Arkivverket

Olu Olsdatter g.m. Knud Stenersen Fladaasen 1792 Øvrebø


Arne Kjetil Andersen
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter hennes foreldre osv. og finner en Olu Olsdatter døpt 26. juli 1767 i Øvrebø i Oddernes

foreldre: Ole Knudsen og Steivor Salvesdatter Egaasen.

De hadde videre 2 sønner Knud døpt 10. desember 1769 Hægland og Salve døpt 16. august 1772 Saven (Saga) under Reiersdal (min tilføyelse).

Ingen andre Olu Olsdøtre finner jeg i Øvrebø rundt 1767.

 

Ole Knudsen Aasene og Steivor Salvesdatter Grebsland gift 1. juni 1767 i Øvrebø

 

I Øvrebø-boka står det under Saga under Reiersdal at Allaug(Olu) ble født 1769.

Videre at Olav Knudsen d. her 1773, 28 år.

I kirkeboka står Ole Olssøn Saven begr. 14. april 1773, 28 år.

Forvirringen øker når det er skrevet i Øvrebø-boka under Greipesland (Vollan) at Salve Sivertson Spikkeland og Olaug Berntsdotter Sangesland bl.a. hadde en datter Steivor g. 1767 m. Olav Kristensson Aasen.

Da har vi Ole Knudsen, Ole Olsen og Ole Kristensen i en herlig mix.

Kan de 2 sistnevnte være feil i h.h.v. kirkeboka og Øvrebø-boka lurer jeg på ?

 

Kanskje skifte etter Olaug Berntsdatter i 1762 kan gi svaret ?

Men hvor finner jeg skifter for Øvrebø ?

Hvor er dessuten Spikkeland ? Finner garden hverken i Øvrebø, Holum eller Øyslebø.

 

Alle svar mottas med takknemlighet.

 

Vennlig hilsen

Arne Kjetil Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kan du vente noen dager, og ligge dette årstallet og sted i Øvrebø om skiftet inn på:torl-o@online.no så skal jeg innom SAK, så skal jeg sjekke. Der er endel feil i denne boken, om det du sjekker er feil, skal jeg ikke uttale meg om, en blanding av skrivefeil og surring med gårdsnavn bl.a.

Tror jeg skal innom SAK på torsdag eller fredag. Og husk på at , Spikkeland og Greipesland hører til under Finsland, og er et nabosogn, som har sine opplysninger stort sett under Bjelland også. Ja det er fort å gå feil.

 

Torleif

 

Det spørst om din Olau kommer fra Finsland, der er døpte fra Øvrebø både i Hægeland og Finsland, ja også til Bjelland.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingebor Knudsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening: 12 April 1803 , OYSLEBO, VEST-AGDER, NORWAY residence: Øyslebø, Vest-Agder, Norway

  • father:Knud Stenersen
  • mother:Olu Olsdr

Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Øyslebø i Holum, Ministerialbok nr. A 1 (1773-1820), Fødte og døpte 1803, side 487-488.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-159

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70601310434.jpg

 

 

 

 

 

 

Er det skrevet feil navn på mora ved Salve sin dåp? Hun skrives her for KNUDSdatter.

 

Salve Knudsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening: 4 February 1810 , OYSLEBO, VEST-AGDER, NORWAY residence: Øyslebø, Vest-Agder, Norway

  • father:Knud Stenersen
  • mother:Olu Knudsdr

Knud Stenersen Fladaasen og Olu Knudsd.

Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Øyslebø i Holum, Ministerialbok nr. A 1 (1773-1820), Fødte og døpte 1810, side 517-518.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-174

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70601310449.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.Torleif: Takk for gode råd. Jeg venter så gjerne.

Jeg sender deg en e-mail.

 

Til Ann-Mary: Sønnens navn Salve indikerer i tillegg til navn, tid og sted (Øvrebø hvor de ble gift) at Olu som nevnt innledningsvis er den rette med mor Steivor Salvesdatter. Takk skal du ha.

 

Mvh

Arne kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.