Gå til innhold
Arkivverket

Soldat Engebret Engebretsens død


Kari Torp Manengen
 Del

Recommended Posts

Det er et spørsmål jeg ikke har funnet svar på, og det er dødsfallet til soldat Engebret Engebretsen Mork, Ringebu, Oppland

 

Jeg har ikke funnet han død i Ringebu. Har han falt i strid i 1814? Jeg har prøvd å finne noe om falne soldater i dette tidsrommet (1807 - 1814), men finner ingen oversikter på nett.

 

Han fikk en datter i mars 1814, hun er betegnet som ekte selv om foreldrene ikke giftet seg før i mai 1814. I 1816 gifter enken Mali seg på nytt. Engebret må være død mellom juni 1814 og juni 1816. Engebret f. 1785, døpt 8.januar 1786 i Storelvdal, Hedmark. Familien kom flyttende til Ringebu etter 1801.

 

 

Fødsel: Anne f. 30.3.1814 - datter av Mali Knudsdatter og Engebret Engebretsen Mork, faddere Jørgen, Iver, Mari Romsaas, Margrethe Mork og Sidsil Romsaas (nr. 25 s. 251 i Kirkebok for Ringebu 1781 - 1820)

 

Vigsel: 24.mai 1814 soldat Engebret Engebretsen Mork og Mari Knudsdatter Romsaas (nr. 5 s. 461 i samme kirkebok) - (skrivefeil navn......Mali/Mari)

Vigsel: 27.juli 1816 ungkar Thor Eriksen Aanden og enken Mali Knudsdatter Romsaas.

Fødsel: Engebret f. 15.7.1817 - barn av Thor Eriksen Aanden og Mali Knudsdatter. Faddere: Hans, Erik, Iver og Mari Romsaas, Rønnau Mork. (nr. 54 s. 288)

 

Vennlig hilsen

 

Kari T Manengen,

Øyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi foreslår at du ser i kirkebøkene for området der kamphandlingene foregikk, slik som Vinger i Hedmark. Det er ellers dessverre ikke noe å finne i militærarkivene hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi foreslår at du ser i kirkebøkene for området der kamphandlingene foregikk, slik som Vinger i Hedmark. Det er ellers dessverre ikke noe å finne i militærarkivene hos oss.

 

Takk for svar. Ja, jeg får begynne å lete.....

 

Mvh

 

Kari Torp Manengen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.