Gå til innhold
Arkivverket

Er jeg i slekt med Petter Dass?


Camilla Svanøe1
 Del

Recommended Posts

Noen som kan hjelpe meg å finne ut om Abel Christina Dass er i slekt med Petter Dass?

Jeg fant henne via "latmanns" granskning i My Heritage så tilgi meg for det. Hun er visstnok moren til Anna Ursula Klüwer. Sistnevnte er født i Mars 1776 i Sparbu N Trøndelagd 1850 i Troms. Gift med kaptein Søren Schelderup Holst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abel Christiane Andreasdatter Dass f. 12.feb.1741 i Fosnes, Namdalen, Nord-Trøndelag og død 19. des. 1817 på Røros, gift 24 feb 1761 med Christian Wilhelm Klüver død 3. aug. 1820 på Overhalla. Datteren Anna Ursula f. 27.mar.1776 på Sparbu og død 1858 i Tromsø gift med kaptein Søren Schjelderup Holst f. 3.sep.1774 på Inderøy og død 2. jan. 1822 på Stod.

 

Abels far proprietær Andreas Andersen Dass 1712-1791 gift med Aarsel Marie Jensdatter Hass 1717-1791. Hans foreldre var magister og sogneprest Anders Pettersen Dass 1675-1736 og Rebecha Lorentzdatter Angell 1681-1735. Far til Anders er sogneprest og dikter Petter Pettersen Dass 1647-1707.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg ER faktisk en direkte etterkommer etter Nordlands Trompet himself. Da er det vel bare å sette i gang å kreve royalties fra salmene.

Takk for hjelpen Leif! Kult etternavn. Hvor kommer det fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her en artikkel i Norsk Biografisk Leksikon om Petter Dass: http://nbl.snl.no/Petter_Dass/utdypning

 

Og her fra Wikipedia: http://no.wikipedia.org/wiki/Petter_Dass

 

"Petter Dass var sønn av Peiter Dundas som innvandret med sin søster fra Dundee i Skottland (derav navnet Dundas, forkortet til Dass) og tok borgerskap i Bergen i 1635. Senere ble han oppkjøper av fisk nordpå og giftet seg der med Maren Falch. Hennes far var først fogd, deretter ansatt av den danske adelsmannen Henrik Rantzau som forvalter av Dønnesgodset. Petter Dass ble født på Helgeland, på Nord-Herøy – dette kan være både i dagens Herøy kommune og i dagens Dønna kommune. Faren døde da Petter var rundt 6 år gammel. Maren var ikke stort over 25 år da hun ble enke med fem barn; hun giftet seg senere om igjen med sognepresten i Hadsel, ble enke på ny i 1664, og giftet seg for tredje gang i 1670 med den tolv år yngre Peder Bloch, som overtok fogdeembetet på Helgeland – samme embete som Marens far hadde hatt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg ER faktisk en direkte etterkommer etter Nordlands Trompet himself.

 

Jeg er nok ikke direkte etterkommer etter dikteren,

 

Jeg stusser litt over dette begrepet. Jeg vet det blir brukt hyppig, men jeg skjønner ikke helt hva det innebærer.

Hva er en direkte etterkommer? Finnes det andre typer etterkommere - f.eks. indirekte etterkommere...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser litt over dette begrepet. Jeg vet det blir brukt hyppig, men jeg skjønner ikke helt hva det innebærer.

Hva er en direkte etterkommer? Finnes det andre typer etterkommere - f.eks. indirekte etterkommere...?

 

I det gamle forumet hadde de denne debatten om begrepet:

 

http://forum.arkivverket.no/topic/125885-40400-hva-betyr-direkte-etterkommer/

 

Hilsen Werner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser litt over dette begrepet. Jeg vet det blir brukt hyppig, men jeg skjønner ikke helt hva det innebærer.

Hva er en direkte etterkommer? Finnes det andre typer etterkommere - f.eks. indirekte etterkommere...?

 

Begrepet direkte etterkommer ble også diskutert her, fra innlegg 184 og framover: http://forum.arkivve...3/page__st__180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har interesse av det Camilla kan jeg sende deg det jeg har lagt i et dokument om aner til din forfar Anders Pettersen Dass(sønn av dikterpresten), og det var noe jeg forsket for andre en gang. Jeg kommer også

borti denne slekten, men da via Petter Dass(født ca 1646-47-noen mener han ble født sent i 1646 og ikke i 1647) sin morfar fogden Peter Jacobsen Falck sin bror Adrian Jacobsen Falck som holdt til på Neppelberg i

Nesna(født ca 1597 i Romsdal). Jeg kan anbefale ganske mye litteratur her::

-"Petter Dass ,mennesket, makten og mytene" av Kåre Hansen, som handler om Petter Dass og personer i tilknytning til han og i hans samtid

-"Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge 1536-1700" av Svein Tore Dahl

-Per Nermos hjemmeside

-"Vær hilset mine børn", som er en slektsbok om Petter Dass og hans slekt av Øystein Røtvoll Angell

Du kommer jo over på slekten Falch også via Anders sin mor Maren, og her kan jeg anbefale

-"Falcher i flere farvann", som er en artikkei i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift i et nummer der fra 2002

-Embetsmenn i Midt-Norge og Nord-Norge 1536-1700", av Svein Tore Dahl

-Frode Holthes hjemmeside

Finnes også noe i Norsk Slektshistorisk Tiddksrift for 1952 om en søster av våre forfedre Adrian Jacobsen Falch(min forfar) og din forfar Peter Jacobsen Falch født ca 1591. Hun het

Inger Jacobsdatter(en artikkel hvor tittelen begynner med Godsforvalter og senere lagrettemann-her har noe kommet bort i mitt slektsprogram)

Hvis du vil jeg skal sende deg det jeg har i dokument om Anders Pettersen Dass kan du sende meg en mail på denne adressen: anlih@ktv.no. Mulig jeg kunne ha sendt gjennom privat

melding, men dokumentet er på 15 sider....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det gamle forumet hadde de denne debatten om begrepet:

 

http://forum.arkivve...te-etterkommer/

 

Hilsen Werner

 

Begrepet direkte etterkommer ble også diskutert her, fra innlegg 184 og framover: http://forum.arkivve...3/page__st__180

 

Takk for lenkene - morsomt at dette er blitt diskutert tidligere. For meg virker begrepet meningsløst - enten er man etterkommer eller så er man det ikke.

 

Og så var det jo morsomt at trådstarter plutselig fikk den store Petter Dass servert og plassert på anetavlen sin. (At hun dermed også fikk en hel masse Falch'er i slektstreet sitt, må jo bare kunne ansees som en bonus!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg ble litt ovverrasket må jeg si. Og det er litt artig at jeg ikke har kommet over noen UÆGTE dåpsbarn til nå i mine forfedre (dog har ikke sjekket alle ungene altså), men så viser det seg at selveste presten Dass var frempå litt før tiden og måtte til kongen i Køben for å bli tilgitt. Ja ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder dette med direkte etterkommer: moren til Petter Dass fikk et barn til, etter at faren til Petter døde. Så han (i dette tilfellet Leif) er dermed ikke en etterkommer i den forstand.

Direkte etterkommer er vel så enkelt som at du er tipp - i en eller annen grad- barn etter vedkommende. Og ikke da nevø, niese eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sendt deg mail med opplysninger om Anders Dass med aner(forfedre og formødre). Er litt usikker på om det kom frem. Vi får jo også litt felles slekt gjennom Falckslekten, men skal jo da tilbake til 1500-tallet

til lagmann Jacob Pedersen født ca 1536, og kona Margrethe Pedersdatter Falkner født ca 1556 og død 1622)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir enda fjernere slektning av Petter Dass enn deg jeg Leif, for Adrian Jacobsen Falch(bror av Petters morfar fogden Peter Jacobsen) var min 9 .tippoldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hvis jeg forstår dette riktig, så er dere nok på villspor alle sammen. Abel Christina Dass ble født 9 mai og døpt den 7 juli 1803 I Stiklestad Sogn I Verdal. Hennes foreldre var Søren Schieldrup Holst født 3 September 1774 I Inderøy og Anna Ursilla Kluver født 27 mars 1776 i Sparbu. Abel Christina Dass var nr 3 i rekken av 9 søsken som jeg har funnet. Hun døde 5 januar 1876 i Tromsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forstår dette riktig, så er dere nok på villspor alle sammen. Abel Christina Dass ble født 9 mai og døpt den 7 juli 1803 I Stiklestad Sogn I Verdal. Hennes foreldre var Søren Schieldrup Holst født 3 September 1774 I Inderøy og Anna Ursilla Kluver født 27 mars 1776 i Sparbu. Abel Christina Dass var nr 3 i rekken av 9 søsken som jeg har funnet. Hun døde 5 januar 1876 i Tromsø.

 

 

 

Til

Perasto

Du bør bruke ditt fulle navn som visningsnavn i stedet for bare

Perasto

Visningsnavnet endrer du i kontrollpanel.Klikk på navnet ditt øverst på siden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FT 1801 viser hva som er riktig her http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=f1801&gardpostnr=47964&personpostnr=720962&merk=720962#ovre

 

Anna Ursilla Klüver var først forlovet med ltn. Teodorus Hagen som døde 3/2 1796, og fikk 300 rdl. etter han. Hun ble gift i 179..  med Søren Schjelderup Holst.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.