Gå til innhold
Arkivverket

Uløst gåte: Konrad Torgersen, Drammen? og Syverine Helgesdtr, Vang i Hedemark


Mette Søreide
 Del

Recommended Posts

 

Jeg prøver meg igjen, og håper på hjelp til å løse denne gåten i slekta.

 

Syverine/Severine Helgesdatter, f 22.03 1867 på garden Lille Opsahl, Vang, emigrerte til Minnesota m "Geiser" 7.08.1884.

 

Syverine giftet seg i Amerika med en Konrad Torgersen.

 

De var på besøk i Norge, og reiste tilbake til Amerika, denne gang til New York m "Norge" 16.04.1891. De hadde med seg datteren Ella, f 11.11.1889 i Minneapolis.

 

De fikk senere en sønn Conrad, f 1.10.1892. Som fødested på ham har jeg funnet både N.Dakota og Decorah, Iowa.

 

Ved FT 1900 bor Syverine med barna Ella og Conrad i Vang på Lille Opsahl. Syverine nevnes som enke og hjemvendt norskamerikaner.

 

SÅ til det som er den store gåten: HAR JEG FUNNET RIKTIG KONRAD TORGERSEN, og HVA SKJEDDE MED HAM?

 

Emigranter over Kristiania 1871-1930, ny, nevner Konrad med alder 28 år, og jeg har funnet en Konrad Torgersen fra Strømsø i Drammen som utvandret til Chicago med "Thingvalla" 15.08.1881. Han er f 23.08.1863, så dette kan jo være ham. Han reiste over sammen med sin bror Torvald og søster Sophie og hennes døtre. Torvald kom tilbake og stiftet familie i Norge, mens Sophie døde i USA (funnet i et slektstre, og har ikke sjekket disse to, da det er Konrad jeg er interessert i først og fremst).

 

Er det mulig å finne vielsesattest for Syverine og Konrad, dåpsattest for Ella og Conrad og dødsattest

for Konrad i USA?

 

Jeg lurer også på hvor og når sønnen Conrad f. 1.10.1892 døde? Vet han bodde i Moss i FT 1910 sammen med mor og søster.

 

Jeg ville bli kjempeglad hvis noen kan hjelpe meg med å finne svar!!!

 

Mvh Mette Søreide

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan da se ut som vielsen deres. https://beta.familys...M9.1.1/FDD9-482

Er det virkelig mulig at du har funnet et svar til meg? Hurra, det MÅ jo være de to! Nå ble jeg glad. Dette har vært en gåte i slekta i mange år. Men Hvordan skal jeg finne ut om denne Conrad T. Eagle er Konrad fra Drammen? Jeg har jo ingen fødselsdata å sammenligne med? TUSEN TAKK så langt :-) Mvh Mette Søreide :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må få hjelp av noen som kan finne fram på FS. Det står noen film nr. osv. så kanskje det går å få se "kirkeboka" eller hva det heter der.

 

Nå er jo St. Paul full av norskamerikanere, og er det ikke der de har St. Olavs skolen også. Mulig jeg husker helt feil, men tror det er en norskamerikaner der som er veldig aktiv med slektforskning. Men navnet, det er et stort problem. Prøv å Google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan Ella ha hatt en tvilling som døde ? https://beta.familys...ar:1889-1889~

Se under den blå markeringa tvers over siden.

 

Det er jo rart med så stor endring på etternavnet fra Torgersen til T. Eagle ? Det gjør meg veldig skeptisk, men brudens navn passer jo veldig godt.

Enig med deg i at etternavnet er merkelig, men det passer jo godt med Syverines navn, med navnet Opsahl og med Ellas fødselsdato. Vet at de bodde i Minnesota, så det virker mer og mer sannsynlig at det kan være denne familien, og at Ella har hatt en tvilling som døde. Ella var min oldemor, og dette var så spennende at nå tror jeg ikke jeg får sove i natt :) Takk og takk igjen for kjempehjelp :) Mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name: Conrad T. Eagle Gender: Male Burial Date: Burial Place: Death Date: 30 May 1892 Death Place: Minneapolis, Hennepin, Mn Age: 28 Birth Date: 1864 Birthplace: Norway Occupation: Race: White Marital Status: Married Spouse's Name: Father's Name: Agust Torgessen Father's Birthplace: Norway Mother's Name: Torgessen Mother's Birthplace: Norway Indexing Project (Batch) Number: B53040-7 System Origin: Minnesota-EASy GS Film number: 1309404 Reference ID: p 119 cn176

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/FDCP-C2G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name: Conrad T. Eagle Gender: Male Burial Date: Burial Place: Death Date: 30 May 1892 Death Place: Minneapolis, Hennepin, Mn Age: 28 Birth Date: 1864 Birthplace: Norway Occupation: Race: White Marital Status: Married Spouse's Name: Father's Name: Agust Torgessen Father's Birthplace: Norway Mother's Name: Torgessen Mother's Birthplace: Norway Indexing Project (Batch) Number: B53040-7 System Origin: Minnesota-EASy GS Film number: 1309404 Reference ID: p 119 cn176

 

https://familysearch...M9.1.1/FDCP-C2G

Fantastisk Ann-Mary :) Jeg er utrolig glad for at dere på forumet tar dere tid til å hjelpe en stakkar som ikke har så mye erfaring med å finne fram i de ulike kildene. Nå er jeg ikke medlem på FS, og har ikke anledning til å sjekke filmnr o.l. Hadde vært greit å finne ut mer om foreldrene til Conrad. Sånn det ser ut på denne dødsattesten er det ikke den Conrad jeg trodde, for hans far het Christopher Torgersen. Men denne Conrad T. Eagle (hvorfor i all verden dette Eagle-navnet?) er i alle fall født i Norge og T`en står antageligvis for Torgersen ettersom hans far hadde det etternavnet. Alderen stemmer også bra. Da får jeg bare krysse fingrene for at jeg med god hjelp fra alle dere på forumet kan finne ut mer om Conrad T. Eagle :) :) Mvh Mette Søreide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mette

Jeg går utifra at det var nedenforstående emigrasjon du har funnet :

 

New York, Passenger Lists, 1820-1957 about Conrad ??Ersen

Name: Conrad ??Ersen

Search the Thingvalla in the 'Passenger Ships and Images' database

 

Etternavnet er rettet fra Ersen til Torgersen. Den som har rettet det er Hanne Johnsrud, hun er medlem her på forumet, du kan sende henne en PM, kanskje hun har flere opplysninger .

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vielsen til foreldrene til (Hans) Conrad som ble født i 1863: http://www.arkivverk...y&idx_side=-230

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...51110010937.jpg

Nr. 13 - nederst på siden. Faren var opprinnelig fra Eiker, mens moren trolig var fra Konnerud (Skalstad). De bodde i Skoger (som på den tiden tilhørte Vestfold) før de flyttet til Strømsø, der Conrad ble født. Finner hele familien på Strømsø i 1865-tellingen. Synes mye peker på at han er "rett kar", men en må nok finne ut noe mer, ja. Hvis det finnes skifte etter dette ekteparet, vil det muligens komme fram opplysninger om barna - det er jo lov å håpe.... Hva gjelder navnet Eagle, så var Øhrn/Ørn/Øren brukt som familienavn i Drammensområdet, så itte vet je om det er en sammenheng.

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mette

Jeg går utifra at det var nedenforstående emigrasjon du har funnet :

 

New York, Passenger Lists, 1820-1957 about Conrad ??Ersen

Name: Conrad ??Ersen

Search the Thingvalla in the 'Passenger Ships and Images' database

 

Etternavnet er rettet fra Ersen til Torgersen. Den som har rettet det er Hanne Johnsrud, hun er medlem her på forumet, du kan sende henne en PM, kanskje hun har flere opplysninger .

Mvh.Mette

Hei og takk for innspill. Ja, det er nok denne Conrad jeg har funnet, men jeg er fortsatt usikker på om det er rett person. Hvordan sender jeg PM til Hanne Johnsrud? Mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øverst på denne siden står det et felt "medlemmer" trykk på den og du får medlemmene alfabetisk. Trykk på bokstaven H.Da finner du henne på side 2.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vielsen til foreldrene til (Hans) Conrad som ble født i 1863: http://www.arkivverk...y&idx_side=-230

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...51110010937.jpg

Nr. 13 - nederst på siden. Faren var opprinnelig fra Eiker, mens moren trolig var fra Konnerud (Skalstad). De bodde i Skoger (som på den tiden tilhørte Vestfold) før de flyttet til Strømsø, der Conrad ble født. Finner hele familien på Strømsø i 1865-tellingen. Synes mye peker på at han er "rett kar", men en må nok finne ut noe mer, ja. Hvis det finnes skifte etter dette ekteparet, vil det muligens komme fram opplysninger om barna - det er jo lov å håpe.... Hva gjelder navnet Eagle, så var Øhrn/Ørn/Øren brukt som familienavn i Drammensområdet, så itte vet je om det er en sammenheng.

 

mvh. Astrid

Hei Astrid og takk for hjelpen :) må innrømme at jeg er veldig usikker på om jeg har funnet riktig Konrad. Ser i dødsattesten hans at Conrad T.Eagle er født i 1864 og at hans far het Agust. Dette stemmer jo ikke med Conrad fra Strømsø da hans far het Christopher. Har funnet en Konrad Thorgersen f 1864, bosatt i Stavanger, som utvandret til New York 27.05.1887 fra Kristiansand. Men jeg klarer ikke å finne ham igjen i noen folketellinger. :( Nei, dette er en skikkelig nøtt som jeg kanskje aldri vil få svar på :( :( Mvh Mette

 

Øverst på denne siden står det et felt "medlemmer" trykk på den og du får medlemmene alfabetisk. Trykk på bokstaven H.Da finner du henne på side 2.

Mvh.Mette

Takk, takk :) Mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at han var litograf (Ann-Marys lenke). Kanskje han var utlært ved Den Lithografiske Anstalt i Stavanger? Han var jo ikke mer enn 23 år da han emigrerte, så muligens fins det nærmere opplysninger på museet???? Har også prøvd å leite etter ham i folketellingene, inkl. 1885 for Stavanger, men hittil uten hell. Navnet kan skrives på så utrolig mange måter..... Datteren døpes Ella - vet du hva moren til Severine het? Sønnen Conrad er nok oppkalt etter den avdøde faren, men navnet Ella kan være et spor,

 

Astrid (hadde vært moro å finne ut av denne gåten!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. den som Astrid fant.

 

Her er han i 1865

 

  • Tellingsår: 1875
  • Kommune: Stavanger
  • Kommunenummer: 1103
  • Gatenavn: Blaasenborg
  • Gatenr: 1439
  • Bydel:
  • Gårdeier: Halvor Torjussen
  • Antall leiligheter: 3

Antall personer registrert på bostedet: 14

Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet

 

Halvor Torgersen hf g Hus-Tømmermand 1829 Hellelands sogn

 

Sesselie Torgersen hu g 1829 Sole Sogn

 

Tomas Halvorsen s 1862 Stavanger

 

 

Konrad Halvorsen s 1864 Stavanger

 

Elen Bøjine Halvorsen d 1866 Stavanger

 

Hakon Sevrin Halvorsen s 1869 Stavanger

 

Olava Seselie Hansen hu f Søm 1846 Frue sogn

 

Gurine Seselie Svendsen d 1868 Stavanger

 

Edvart Pedersen Familiefader g Sten Arbeider 1835 Sokendal

 

Karen Pedersen hu g 1832 Imslans sogn

 

Peder Edvartsen s 1866 Randeberg sogn

 

Ane Karoline Edvartsen d 1873 Stavanger

 

Jens Christiansen Logerende ug Tømermand 1845 Frue sogn

 

Endre Andreassen Logerende ug Tømmermand 1853 Frue sogn

 

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1103&kenr=013&bnr=0068&lnr=00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg får det ikke til å stemme med :

 

Name: Conrad T. Eagle Gender: Male Burial Date: Burial Place: Death Date: 30 May 1892 Death Place: Minneapolis, Hennepin, Mn Age: 28 Birth Date: 1864 Birthplace: Norway Occupation: Race: White Marital Status: Married Spouse's Name: Father's Name: Agust Torgessen Father's Birthplace: Norway Mother's Name: Torgessen Mother's Birthplace: Norway Indexing Project (Batch) Number: B53040-7 System Origin: Minnesota-EASy GS Film number: 1309404 Reference ID: p 119 cn176

 

https://familysearch...M9.1.1/FDCP-C2G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

det som ikke stemmer, er vel:

at farens fornavn og Conrads etternavn, MEN faren het Halvor TORGERSEN og jeg har lagt merke til at det ble mer og mer vanlig å byttet til farens etternavn, så Conrad Halvorsen kan lett ha blitt til Conrad Torgersen.

B) I FS-opplysningene står det at farens fornavn var Agust. Det kan være en skriveleif, så jeg synes ikke at vi skal avskrive denne Conrad, ennå.....

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortsatt tro på Drammens-Conrad, men her må alle steiner snus (som det heter). Som det står i det 1. innlegget, så blir alderen hans oppgitt til 28 år da de vender tilbake til Amerika i april 1891 etter Norgesbesøket, samt at han var Kontormd (kontormann, antar jeg). Flere av søsknene til Drammens-Contad emigrerte, inkl. en yngre bror i 1888, Otto William. Også han vendte hjem, giftet seg og flyttet til Øverskogen i Lier (Sylling).

 

Tenk om det fantes skifter o.l. etter de to mulige foreldreparene...

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at han var litograf (Ann-Marys lenke). Kanskje han var utlært ved Den Lithografiske Anstalt i Stavanger? Han var jo ikke mer enn 23 år da han emigrerte, så muligens fins det nærmere opplysninger på museet???? Har også prøvd å leite etter ham i folketellingene, inkl. 1885 for Stavanger, men hittil uten hell. Navnet kan skrives på så utrolig mange måter..... Datteren døpes Ella - vet du hva moren til Severine het? Sønnen Conrad er nok oppkalt etter den avdøde faren, men navnet Ella kan være et spor,

 

Astrid (hadde vært moro å finne ut av denne gåten!)

Hei Astrid. Tusen takk for kjempeengasjement i slektsgåten min :) Dette med navneoppkalling har jeg ikke tenkt så mye på når det gjelder Ella, men nå fikk jeg blod på tann. Ingen i Syverines slekt het noe i nærheten av Ella, hverken på morssida eller farssida i Vang. Heller ingen av Drammen - Conrads nærmeste slekt i Norge. Stavanger - Konrads søster het Elen, - kan det være noe? MEN jeg fant kanskje et annet spor :) Som du også var inne på emigrerte mange av Drammen - Conrads søsken, deriblant søsteren Sophie Henriette som var gift med Olaf Olsen Corby. Jeg vet ikke hvor de bodde "over there", men oppdaget nå at et av deres barn er født i Iowa i 1891, og Ellas bror, Conrad f 1892, er også født i Iowa!!!! Kan det være slik at Syverine reiste til Iowa etter sin manns død og fødte sønnen hos svigerinnens familie? OG Sophie Henriette har en datter f i 1886 som het ODELLA :) Hva tror du om dette? Mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg får det ikke til å stemme med :

 

Name: Conrad T. Eagle Gender: Male Burial Date: Burial Place: Death Date: 30 May 1892 Death Place: Minneapolis, Hennepin, Mn Age: 28 Birth Date: 1864 Birthplace: Norway Occupation: Race: White Marital Status: Married Spouse's Name: Father's Name: Agust Torgessen Father's Birthplace: Norway Mother's Name: Torgessen Mother's Birthplace: Norway Indexing Project (Batch) Number: B53040-7 System Origin: Minnesota-EASy GS Film number: 1309404 Reference ID: p 119 cn176

 

https://familysearch...M9.1.1/FDCP-C2G

Hei Ann-Mary. Takker nok en gang for hjelp og engasjement i slektsgåten min. :) Det som skaper størst forvirring i hodet mitt nå, er farens navn,- Agust. Ingen av disse K/Conradene vi har funnet har et farsnavn som ligner engang. Hvis vi helt ser bort fra farens navn, kan det hende jeg har oppdaget noe som langt på vei kan løse gåten. Når du ser svaret mitt til Astrid angående navn og oppkalling, vil jeg gjerne at du gir meg tilbakemelding når du har lest det. :) Mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror du kan være inne på noe mht. muligheten for at Syverine flyttet til svoger/svigerinne da hun ble enke! Jeg vet at Thorvald kom tilbake til Drammen, så det hade vært spennende å finne ut NÅR det skjedde, samt vet du når Syveringe kom tilbake (før 1900, tydeligvis),

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.