Gå til innhold
Arkivverket

Karl Hauger *1861


hege merete
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg lurer på om det er noen som kan klare å hjelpe meg med å finne mine tippoldeforeldre?

 

Min oldefar het Kristian Hauger *11.05.1892 d-26.03.1960, Oslo

Hans foreldre tror jeg heter Karl og Pauline, uten at jeg klarer å få dette bekreftet.

 

Mulig jeg har funnet riktig Karl i Høland, emn jeg vet ikke om dette stemmer.

 

Jeg finner heller ikke min oldefar Kristian i noen kirkebøker, da jeg ikke vet hvor han ble født.

 

Er det noen som kan gi meg en ledetråd?

 

Mvh

Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne karen i folketellingen 1910 for Høland ser jo ut til å passe bra:

 

http://digitalarkive...f01036375000935

 

Mvh Jarleif Nordheim

 

 

Har vært inne på denne, men her er fødselsdatoen en annen.

14.11.189

 

 

Har funnet en gravstein i oslo - norstrand hvor både Sofie og Kristian skal ligge. Som da er mine oldeforeldre.

 

 

Her står det en annen fødselsdato. 11.05.1892. Tror dette er den riktige da det også er oppført på papirer jeg har fått av slektninger. Men da finner jeg ikke Kristian noen steder?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skal si mer om hvor disse folkene bodde? Hva sier familien din om hvor de kom fra?

I FT 1910 finnes en Kristian Hansen f 11.5.1892 i Hobøl, oppr fra Spydeberg.

Videre finnes ei Sofie Olsdtr i Hobøl og med den fødselsdato som er angitt på gravstein på Nordstrand. Kan dette være noe å gå videre etter?

 

Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skal si mer om hvor disse folkene bodde? Hva sier familien din om hvor de kom fra?

I FT 1910 finnes en Kristian Hansen f 11.5.1892 i Hobøl, oppr fra Spydeberg.

Videre finnes ei Sofie Olsdtr i Hobøl og med den fødselsdato som er angitt på gravstein på Nordstrand. Kan dette være noe å gå videre etter?

 

Mvh Jarleif

 

 

Hei.

Dette kan nok stemme mer :)

 

Det er ikke mange igjen av slekten min på denne siden som vet noe mer desverre. Jeg har bare noen nedskrevne notater fra Sofies side.

 

Tror nok dette kan være riktig spor, da faren til Sofie het Ole Olsen (Olof Olofsen i sverige).

Sofie sin side har jeg info tilbake til 1500 tallet på morssiden, men denne går i sverige. Vet ikke hvor Sofie bodde i sin tid i Norge da den meste infoen stopper på hennes besteforeldre igjen.

 

Så da takker jeg for all hjelp, så skal jeg prøve dette sporet videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kirkeboka for Spydeberg finner du trolig Kristian f 11.5.1892. Det er her senere tilføyd: sln (slektsnavn): Hauger, og merknad om Justisdepartementets bevilling av 17. mai 1943 om å bruke Hauger som slektsnavn.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3899&idx_id=3899&uid=ny&idx_side=-23

 

Denne karen er gårdsdreng i Hobøl i 1910.

 

Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kirkeboka for Spydeberg finner du trolig Kristian f 11.5.1892. Det er her senere tilføyd: sln (slektsnavn): Hauger, og merknad om Justisdepartementets bevilling av 17. mai 1943 om å bruke Hauger som slektsnavn.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-23

 

Denne karen er gårdsdreng i Hobøl i 1910.

 

Mvh Jarleif

 

 

PERFEKT!

 

Må si at en uerfaren slektsforsker som meg setter utrolig stor pris på at sånne som deg gidder og lete og hjelpe oss andre.

TUSEN TAKK! Etter nå flere dagers leting, er jeg endelig vært på sporet igjen.

 

Det lå litt i bakhodet om navnendring nå som du nevner det - og viser til kirkeboken. Alt faller på plass. Så tusen takk igjen.

 

Kan du hjelpe meg å tyde skriften også? Usikker på hva det står, da jeg ikke får treff på noe jeg prøver :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner vielsen til Sofies foreldre, Olaf Olafsen og Emma Persdatter, i Tomter i Hobøl 28. april 1881: Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4901&idx_id=4901&uid=ny&idx_side=-62

Ser også av FT 1900 at Olafs far, Olaf Person, bor hos sønn/svigerdatter.

 

Vedr hva som står om Kristian: Foreldre: Husmand Hans Christian Thorersen og hustru Mariane Andersdatter. Bopeø: Vestereng utav Skøien(?). Far f 1849, mor f 1850. Du kan søke videre på disse i FT 1865.

 

Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner vielsen til Sofies foreldre, Olaf Olafsen og Emma Persdatter, i Tomter i Hobøl 28. april 1881: Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-62

Ser også av FT 1900 at Olafs far, Olaf Person, bor hos sønn/svigerdatter.

 

Vedr hva som står om Kristian: Foreldre: Husmand Hans Christian Thorersen og hustru Mariane Andersdatter. Bopeø: Vestereng utav Skøien(?). Far f 1849, mor f 1850. Du kan søke videre på disse i FT 1865.

 

Jarleif

 

 

Takker igjen :)

Jeg var ikke så langt unna, men jeg syntes nesten det så ut som mor til Kristian hadde to navn.

 

Da klarer jeg meg nok litt til på egenhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.