Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Ma(n)gnus Rasmussen Fæster, bosatt i Trondheim 1801?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

I folketellingen i Trondheim 1801 finner jeg Ma(n)gnus Rasmussen Fæster bosatt i Jemmer Veiten med sin hustru Karen Paulsdtr. Han er 43 år og skipper men hun er 52 år og begge i sitt første ekteskap.

 

http://digitalarkive...&merk=4926#ovre

 

 

Jeg finner trolovelsen 12.07.1789 i Vår Frues Kirke i Trondhem, viet 07.09.1790. Der er han oppført som MagnusRasmussen Matros af Bergen. Se andre post venstre side i kirkeboka.

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue kirke i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A03 (1774-1814), Trolovede 1789, side 80-81.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-44

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70921670448.jpg

 

Problemet er at jeg ikke finner noen Magnus Rasmussen født i Bergen i passende tidsrom. Jeg har at par Fæster kandidater, bla Rasmus Didrichsen Fæster født 1713 i Bergen. Men han har jeg ikke klart å finne igjen i noen kilder, verken som fadder, gift eller død.

 

 

Er der noen som kan fortelle meg noe mer om dette paret og spesielt Magnus sitt opphav? Evt. når han døde, om der da er noe skifte etter ham. Jeg antar at de forble barnløse all den tid de ikke har barn i 1801.

 

Alle bidrag som kan hjelpe til med å avklare hvem denne Magnus Rasmussen Fæster var, mottas med stor takknemlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser Magnus Fæster opptrer 7 ganger i Forlikskommisjonen i Trondheim mellom 1795 - 1804. Men om han det var han som skyldte penger eller andre som skyldte han peger vet jeg ikke. Det var gjeldsaker i alle tilfellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gått gjennom kirkebøkene for Trondheim frem til 1820, uten å finne spor av verken Magnus eller kona. Om noen skulle slumpe til å vite noe om dem, sette jeg pris på informasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg løfter denne vel 2 år gamle tråden opp igjen i håp om at noen kan behjelpelig med opplysninger om denne Magnus Rasmussen (Fæster). Hvem var han, hvor ble han av og evt opplysninger om familien i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det han som er avdød her:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/gr/person/pg00000001891453

 

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A08 (1783-1818), Døde og begravede 1814, side 103.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16328&idx_id=16328&uid=ny&idx_side=-108

 

 

mvh, Ingelin

 

Endret av Ingelin Andresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus R Fæster  var fadder 15 jan 1804.

 

Johan Gunerus Isachsen

Norway Baptisms, 1634-1927

birth:
17 December 1803
christening:
15 January 1804
VOR FRUE KIRKE, TRONDHEIM, SOR TRONDELAG, NORWAY
residence:
1803
Trondheim, Sor-Trondelag, Norway
father:
Isach Pedersen
mother:
Martha Sigvardsdr

 

Høyre side.

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue kirke i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A02 (1774-1814), Fødte og døpte 1804, side 270-271.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16345&idx_id=16345&uid=ny&idx_side=-138
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070921670341.jpg


 Kirkebok Vår Frue kirke i Trondheim, døbte 1804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk til dere begge.

 

Det må vel være Magnus Rasmussen Fæster som ble begravet 28.08.1814, og det er uten tvil rett mann som er nevnt som fadder i 1804. Det store spørsmålet er forsatt hvem han var. Var han fra Bergen som nevnt ved vielsen i 1790? Og i så fall hvem var hans foreldre. Alderen 43 år i 1801 antyder en fødsel rundt 1758.

 

 

Her er vel samme mann som forlovar i Trondheim 1801.

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/vi/person/pv00000002223227

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus Rasmussen Fester er ingen lett person å finne ut av. Dessverre ser det ut til at skifter etter han eller kona ikke finnes. Kan det være kona Karen Paulsdatter som levde helt til 1843?

 

Magnus Rasmussen Fester figurer i panteboka én gang – november 1802 - med en panteobligasjon til overformynderiet. Opplysningene her avslører ikke stort, annet enn at han skyldte kjøpmann Asmus Møller 75 rdl. + oppramsing av en del inventar. Men han kalte seg selv «Bødker», noe som stemmer med yrkestittelen da han døde i 1804 – «Kiper». Hvis han ble opptatt som borger kan opplysninger om dette finnes i rådstuerettsprotokollen. Har du funnet indikasjoner på dette?

 

Han er altså oppgitt å være fra Bergen ved trolovelsen i 1789 – ikke nødvendigvis født der. Som du finner jeg ingen som passer. Han kan ha vært noe yngre enn oppgitt. Siden han giftet seg med en eldre kvinne kan hans alder blitt justert opp for bedre å passe med konas alder. Dette har jeg sett flere ganger. Uansett finnes ingen passende Magnus døpt i Bergen.

 

Den eneste jeg finner, som jeg ikke klarer å plassere, er Magnus Rasmussen Wielandt. Han ble konfirmert i Korskirken i Bergen 6. april 1777. Alder ikke oppgitt, men i denne kirken ser det ut til at vanlig konfirmasjonsalder var 16-18 år. Jeg finner ingen spor av han etter konfirmasjonen.

 

Navnet Vieland finnes i Lyngdal i Vest-Agder, Vikedal i Rogaland og Fjellberg i Hordaland. Skulle det stått Vigeland blir det straks flere. Det er et skudd i blinde, men hvem vet før det er sjekket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har at par Fæster kandidater, bla Rasmus Didrichsen Fæster født 1713 i Bergen. Men han har jeg ikke klart å finne igjen i noen kilder, verken som fadder, gift eller død.

 

Rasmus er muligens en av disse to?

 

«Dirich Festers lille Søn begravet paa Kirkegaarden uden Kl. og liigprædiken» - gravlagt 19. okt. 1718 fra Nykirken.

 

«Skipper Diderich Festers barn begravet paa Kirkegaarden uden Klocker og liigprædiken» - gravlagt 22. des. 1718 fra Nykirken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Grete for fine innspill.

 

Fæster-slekten har jeg brukt mye tid på, men jeg klarer ikke å plassere denne Magnus Rasmussen Fæster i forhold til de opplysningene jeg har om slekten forøvrig. Det er jo selvsagt en mulighet for at Fæsternavnet har blitt tilføyet senere uten at foreldrene nødvendigvis tiulhørte denne slekten.

 

Når det gjelder Didrich Fæsters barn som døde i 1718, kan selvsagt Rasmus være en av dem, noe som er vanskelig å vite all den tid navn på barna ikke er nevnt her.

 

Jeg har forøvrig ikke funnet Magnus i noen borgerbok, så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#11

Flott å ha ei kone som bare blir yngre og yngre - 52 år i 1801 og død som 24-åring i 1813...

 

Ser ikke ut som Magnus var gift flere ganger så her har nok presten blandet kortene.

 

Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A08 (1783-1818), Døde og begravede 1813-1814, side 100.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 år må jo i alle fall være feil, de giftet seg jo allerede i 1790. Og da skulle hun jo i så fall bare ha vært 1 år gammel.

 

Men takk skal du ha Grete for henvisningen til kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innser at dette er en av de nøttene som bare må legges til side, i håp om at man snubler over svar på spørsmålet nærmest ved en tildeldighet.

Men en liten oppsummering kan jeg likevel ta.

 

Jeg vet at der fantes en gren av Fæster slekten som kom via Tyskland til Bergen og derfra til Trondheim rundt midten av 1600 tallet. Jeg har releativt god oversikt over denne grenen til utpå 1800 tallet. Men navnet Rasmus har ikke vært representert i den grenen.

Jeg tror derfor jeg kan slå fast at Magnus Rasmussen Fe(æ)ster neppe kom fra Trondheimsregionen. Ved forlovelse/vielse 1789/90 står det at han var fra Bergen.

Rasmus navnet var ofte brukt i den Bergenske grenen av Fæster-slekten, men navnet Magnus har såvidt jeg har klart i bringe på det rene vært fraværende også her. Nå vil ikke jeg påstå at jeg har full oversikt over alle medlemmer av denne slekten, men det har i alle fall ikke lykkes meg å finne noe som knytter Magnus til denne slekten i Bergensområdet.

Det kan selvsagt tenkes at Fester navnet har tilkommet ham på annet vis, f.eks for å hedre en av fadderne eller en annen i familiens nære krets. Dog er der særdeles få alternativer i finne i Bergen mellom 1740-1760 som var døpt Magnus Rasmussen.

Skal jeg få svar på hvem han var og dermed hvem hans foreldre var, må trolig svaret finnes i kilder tilknyttet Bergensområdet inkl. Sunnfjord/Nordfjord.

 

Jeg vil imidlertid benytte anledningen til å takke for alle bidrag til denne debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.