Gå til innhold
Arkivverket

Register til søknader om bevillinger i stattholderarkivet 1689-1710


Erlend E. Mæhlum
 Del

Recommended Posts

Jeg har laget et register til "søknader om bevillinger" pk 1-4 1689-1710 som ligger i stattholderarkivet (http://www.arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-01000000006840)

I arkivet står søknadene oppstilt etter år. Jeg har valgt å legge ut register etter sted hvor søknaden er sendt fra.

 

Søknadene dreier seg stort sett om bevillinger til ekteskap uten trolovelse og lysning fra prekestolen. Noen få er også søknader om begravelser på ettermiddagen og om å få slippe offentlig skriftemål pga. leiermål.

Flesteparten av søknadene er fra byene på østlandet, sørlandet, Bergen og Trondheim.

 

Registeret har jeg fått Lars Ove Wangensteen til å publisere på sin hjemmeside her: http://wangensteen.net/diverse/Soeknader-om-bevillninger%201689-1710.pdf

 

 

Registeret er ikke korrekturlest og må kun brukes som oppslagsverk til primærkilden.

Årene 1689-1698 ligger avfotografert her: http://picasaweb.google.com/eemehlum/HeleLandetEkteskapssKnaderUtenForlovelse16891698?feat=directlink

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er virkelig et blinkskudd, jeg har vært igjennom materialet før, men pga. registeret fant jeg bevillinger jeg hadde oversett tidligere da jeg hoppet over alt som ikke hadde datert i Christiania eller Bragernes.

 

Men at noe er datert Christiania, betyr ikke at vielsen fant sted i Christiania. F.eks. nr.4 i registeret ((Inger Rasmusdatter og Martinus Carstenes) ble viet i Vinger og denne vielsen står faktisk i kirkeboken for Vinger (de bodde og døde der)

 

Det gjør forøvrig absolutt ikke alle i Christiania, dels pga. mangelfull ministerialbok for byens menighet (Vor Frelsers Kirke fra 1697), dels at Slottskirken (hvor som kjent det mangler kirkebok 1689-1714) var sognekirken pluss et par mer spesielle årsaker.

 

Om du vil, kan jeg supplere registeret ditt når du har det ferdig til 1715 og jeg kan fylle ut noen hull, send en PM om det er interessant. (Men det kan ikke bli på et par mnd.). Men det er i hovedsak folk med tilknytning til Christiania jeg kan bidra med info om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg vet ikke hvorfor så mange er datert i de store byene, men sånn er det.

Tar gjerne i mot rettinger og tilføyninger. Jeg hører fra meg når jeg er ferdig til 1715, det tar nok i det minste noen mnd det også for min del.

 

Jeg har lurt litt på om jeg skal supplere litt fra eventuelle protokoller over bevillinger dersom dette finnes. Men det blir nok i såfall i fjern fremtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg ser at Wangensteen har begynt å avvikle en del av sine hjemmesider, deriblant dette registeret som ikke lenger er tilgjengelig.

 

Har noen en mulighet til å dele dette dokumentet her, evnt. andre steder på internett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det ser ikke ut til at linken fungerer lenger. Vi får se om det kommer tilbake eller ikke. Jeg har nå skrevet av ferdig til 1715. Får se om jeg får lagt det ut etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filen hadde forsvunnet på en merkelig måte, men nå er den på plass igjen

 

Og det er kun slektsbøkene jeg overfører til NSF i første omgang. Jeg avvikler ikke wangensteen.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, takk Lars (og Erlend).

 

Håper ingen misforstod det jeg skrev ang. avvikle deler av Wangensteens hjemmesider. Feil ord og uttrykk kanskje, isåfall beklager jeg det. Åpenbart at sidene kommer til å bestå som sådan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert. Her fant jeg veldig mange jeg manglet ekteskapsopplysninger på - oftest fordi bevilling og trolig da også ekteskap skjedde et annet sted enn fødested / senere oppholdssted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Supert. Her fant jeg veldig mange jeg manglet ekteskapsopplysninger på - oftest fordi bevilling og trolig da også ekteskap skjedde et annet sted enn fødested / senere oppholdssted.

Jeg har også hatt stor glede av denne avskriften, men nå er jeg ikke istand til å finne den igjen. Lenken som refereres i dette emnet (Wangensteens side) fører ikke frem.

Kan noen hjelp meg?

 

Hilsen Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad. #14: De fleste sidene til Wangensteen er som kjent tatt bort (og det meste av innholdet er lagt på eller vil havne på NSFs sider). Vi skal få lagt den manglende pdf-en på wikisørveren om kort tid, og du (og alle andre) vil da få beskjed om ny adresse.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det et skilsmisseregister?

 

Jeg ser ofte, selv på 1700-tallet at personer er skilt.  Altså var det ikke uvanlig den gang selv om det sikkert skjedde mer nærmere vår tid.  Jeg har flere ganger forsøkt å finne dokumentasjon for skilsmissene, men oftest med negativt resultat.

 

Når jeg også leter etter neste ekteskap ville det gjort alt lettere å vite når skilsmisse fant sted.

 

Jeg minnes et par jeg forsket på fra begynnelsen av 1900-tallet som ble gift og skilt og gift og skilt på hver sin kant og det samme 3. gang.  De fraskilte ble også gift og skilt 3 ganger hver. Ingen av dem kildebelagt, dessverre, bare nye vielser hvor det at de var skilt ikke fremgikk. (Disse var i hovedsak borgerlig gift)

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar.  Da får jeg smøre meg med litt tålmodighet.

 

Marianne

Må ta et lite forbehold om at Mæhlum gir tillatelse til at pdf-en legges på wikisørveren som erstatning for det nedlagte Wangensteen.net. Har sendt ham en forespørsel.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Wikisiden viser til http://www.genealogi.no/litteratur/wiki/soknader_om_bevillinger_1689-1715, men her finner jeg ingenting - er det noen som vet hvor dokumentet nå befinner seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må kontakte webmaster, for det ser ikke ut til at noen av lenkene fra Slektshistoriewiki til genealogi.no/litteratur/wiki/ fungerer i øyeblikket. Dette er et område på sørveren som jeg styrer over, så jeg burde kanskje ha fulgt bedre med, men jeg har jo ikke fått vite at noe har vært galt eller at noe har vært endret før nå. Men det skal vi nok få en ordning på!

 

Dag T. Hoelseth

Administrator Slektshistoriewiki

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.