Gå til innhold
Arkivverket

Dorthe Nilsdatter Svalerøds far; Nils Svalerød - Slekten på Svalerød i Berg, Østfold


Rigmor Waler
 Del

Recommended Posts

Hei :rolleyes:

 

Jeg håper noen har mulighet til å hjelpe meg med Dorthe Nilsdatter Svalerøds foreldre og slekt.

 

I det gamle forumet: nr. 53592 - Svalerød, Berg, Østfold svarer i innlegg 9, Roger de Robelin om slekten på Svalerød i Berg, men jeg prøver og prøver å forstå sammenhengen uten å lykkes med det. Linken til debatten: http://forum.arkivverket.no/topic/139013-53592-svaleroed-berg-oestfold/

 

Dorthe Nilsdatter Svalerød er mine barn fra 1.ekteskaps ane. Hun ble gift i Berg kirke 22.juni 1795 med Skipper Christian Carlsen Barnholdt. Dette var hans 2.ekteskap. I det 1 ekteskapet fikk han to sønner; Fredrik og Christian og i det 2. ekteskapet fikk han datteren Karen, som fører slekta videre til mine barn.

 

I boka om Barnholdtslekten står det å lese at: 1802 reiste Chr. Barnholdt til sjøs som skipper. Han hadde borger brev fra Fredrikshald og førte seilskute for Brekke på Unneberg. Det var siste gang kona og de 3 barna så han. Dorthe fikk imidlertid høre at han var i København hos fetteren sin, «Krigsråden», og hun tok med seg den eldste sønnen Frederik, og reiste den lange veien for om mulig å treffe mannen sin, men forgjeves. «Krigsråden» hadde i følge «Lassen» sagt til henne: «Reis hjem igjen De kona mi - Deres mann sier han kommer aldri tilbake». Jeg fant ham gravlagt i Holme, København 4.juni 1813.

 

Så om Christian Carlsen Barnholdt har jeg mye fra nevnte bok, men Dorthe Nilsdatter Svalerød klarer jeg ikke å finne ut av. I boka kalles hennes far Nils Erik Nilsen, som hadde overtatt Svalerød 1779.

 

Håper noen har mulighet til å hjelpe meg litt med oppklaringen her, for det som blir skrevet i nevnte debatt ble for innviklet for meg :wub:

 

Mvh og *Smil* fra Rigmot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei Rigmor :-)

 

Siden du ikke hadde fått svar på spørsmål ditt måtte jeg gjøre et forsøk. Forstår at det ikke var enkelt å finne ut av dette, særlig når den debatten du henviser til opprinnelig er fra det gamle forumet og gjenoppstått her i ny drakt, uten nødvendige mellomrom og linjeskift. Legger derfor direkte lenke til det gamle forumet: 53592: Svalerød, Berg, Østfold

 

Jeg har kopiert teksten til Roger de Robelin, hvor jeg har klippet bort en del søsken og barn i de ulike leddene, slik at anene og søsknene til Dorthe Nilsdatter Svalerød kommer tydelig fram:

 

 

Hans Svalerød, d føre 1711, - ägde Svalerød gård i Berg. G m Olau, enka 1711 (skoskatten 1711 21/2).

 

Barn:

  • Erik Hansen Svalerød, f 16**, d senast 1752, - underskrev med namnteckning skoskatten 1711 21/2, först föpacktare sedan ägare av Svalerød, som såldes av hans arvingar på auktion 1752 21/4 till handelsman Christen Børresen i Fredrikshald. G m Karen Torbjørnsdatter, d senast 1752, skp 1752 12/7, dotter till lagrettesmann Torbjørn Eriksen Wiig/Fange (levde 1711) i hans gifte m Dordie Olsdatter Fange.

Barn:

  • Anne Eriksdtr, f 172(3), d 1793. G m Niels Christensen Svaleröd.

Barn:

  1. Erik Nielsen Svaleröd, 174(9), d 1838, Skp 1839 14/1, - gårdmann, ägde ½ Svaleröd 1800-, lagrettesmann 1806. G 1:o i Berg 1781 4/4 m Inger Hansdatter, f 174(6), d i Sponviken i Berg 1793, begr 10/2, 47 år gammal; 2:o i Berg 1794 28/10 m Anne Margareta Hansdatter, f 1766-68, d i Berg 1845 6/11, 79 år gammal, hon var fadder 1810 till Maren Kristine Börresdatter, dotter till Börre Eliasen och Berthe Marie Hansdatter.
  2. Christen Nielsen Strube/Svaleröd, f 175(3), - musketerer i det Bergske komp 1778-1789, antog Svaleröd efter sin fader 1789, ägde ½ Svaleröd 1790.
  3. Svend Nielsen Strube/Svaleröd 175(5)/63, d i Berg 1804, skp 1804 12/6, - musketerer i det Bergske komp 1779-89, tjänare vid Strube, gårdman till ½ Svaleröd 1790. G i Berg 1797 29/4 m Marthe Gundersdatter Sötorp i hennes 1:a gifte (g 2:o 1805 2/10 m Hans Larsen Eng/Svaleröd, d i Berg 1808 18/11, skp 1809 28/9); 3:o m Halvor Christensen Svaleröd, f 176(9)), dotter till gårdmann Gunder Andersen Remen/Westgaard/Sötorp i hans gifte m Pernille Jörgensdatter (1739-1804).
  4. Kari Nielsdatter. Gift i Berg 1790 6/2 m Ole Gabrielsen.
  5. Dorthe Nielsdatter, f 176(1), Gift i Berg 1796 22/1 m styrman, sedermera skepparen o borgaren i Fredrikshald Christian Carlsen Barnholdt i hans 2:a gifte (g 1:o Lorentze Ingebrigtsdatter Ödegaard), f i Rygge 1767 13/10, d i Köpenhamn 1813 31/5, son till lensmann på Valer Carl Fredrik Barnholdt och Karen Aamot.
  6. Halvor Nielsen, f 176(4), d i Berg 1793 begr 30/1, 24 år gammal.
  7. Peder Nielsen, f 176(3), d i Berg 1793 begr 30/1, 30 år gammal.
  8. ? Hans Nielsen, f 176(8), d i Berg 1792 begr 14/9, 24 år gammal (fader Niels Eriksen 81 år gammal?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rigmor :-)

 

Siden du ikke hadde fått svar på spørsmål ditt måtte jeg gjøre et forsøk. Forstår at det ikke var enkelt å finne ut av dette, særlig når den debatten du henviser til opprinnelig er fra det gamle forumet og gjenoppstått her i ny drakt, uten nødvendige mellomrom og linjeskift. Legger derfor direkte lenke til det gamle forumet: 53592: Svalerød, Berg, Østfold

 

Jeg har kopiert teksten til Roger de Robelin, hvor jeg har klippet bort en del søsken og barn i de ulike leddene, slik at anene og søsknene til Dorthe Nilsdatter Svalerød kommer tydelig fram:

 

 

Hans Svalerød, d føre 1711, - ägde Svalerød gård i Berg. G m Olau, enka 1711 (skoskatten 1711 21/2).

 

Barn:

  • Erik Hansen Svalerød, f 16**, d senast 1752, - underskrev med namnteckning skoskatten 1711 21/2, först föpacktare sedan ägare av Svalerød, som såldes av hans arvingar på auktion 1752 21/4 till handelsman Christen Børresen i Fredrikshald. G m Karen Torbjørnsdatter, d senast 1752, skp 1752 12/7, dotter till lagrettesmann Torbjørn Eriksen Wiig/Fange (levde 1711) i hans gifte m Dordie Olsdatter Fange.

Barn:

  • Anne Eriksdtr, f 172(3), d 1793. G m Niels Christensen Svaleröd.

Barn:

  1. Erik Nielsen Svaleröd, 174(9), d 1838, Skp 1839 14/1, - gårdmann, ägde ½ Svaleröd 1800-, lagrettesmann 1806. G 1:o i Berg 1781 4/4 m Inger Hansdatter, f 174(6), d i Sponviken i Berg 1793, begr 10/2, 47 år gammal; 2:o i Berg 1794 28/10 m Anne Margareta Hansdatter, f 1766-68, d i Berg 1845 6/11, 79 år gammal, hon var fadder 1810 till Maren Kristine Börresdatter, dotter till Börre Eliasen och Berthe Marie Hansdatter.
  2. Christen Nielsen Strube/Svaleröd, f 175(3), - musketerer i det Bergske komp 1778-1789, antog Svaleröd efter sin fader 1789, ägde ½ Svaleröd 1790.
  3. Svend Nielsen Strube/Svaleröd 175(5)/63, d i Berg 1804, skp 1804 12/6, - musketerer i det Bergske komp 1779-89, tjänare vid Strube, gårdman till ½ Svaleröd 1790. G i Berg 1797 29/4 m Marthe Gundersdatter Sötorp i hennes 1:a gifte (g 2:o 1805 2/10 m Hans Larsen Eng/Svaleröd, d i Berg 1808 18/11, skp 1809 28/9); 3:o m Halvor Christensen Svaleröd, f 176(9)), dotter till gårdmann Gunder Andersen Remen/Westgaard/Sötorp i hans gifte m Pernille Jörgensdatter (1739-1804).
  4. Kari Nielsdatter. Gift i Berg 1790 6/2 m Ole Gabrielsen.
  5. Dorthe Nielsdatter, f 176(1), Gift i Berg 1796 22/1 m styrman, sedermera skepparen o borgaren i Fredrikshald Christian Carlsen Barnholdt i hans 2:a gifte (g 1:o Lorentze Ingebrigtsdatter Ödegaard), f i Rygge 1767 13/10, d i Köpenhamn 1813 31/5, son till lensmann på Valer Carl Fredrik Barnholdt och Karen Aamot.
  6. Halvor Nielsen, f 176(4), d i Berg 1793 begr 30/1, 24 år gammal.
  7. Peder Nielsen, f 176(3), d i Berg 1793 begr 30/1, 30 år gammal.
  8. ? Hans Nielsen, f 176(8), d i Berg 1792 begr 14/9, 24 år gammal (fader Niels Eriksen 81 år gammal?)

 

 

Tusen hjertelig takk for at du gjorde dette for meg Grete, du er fantastisk til å yte hjelp og jeg er veldig takknemlig :rolleyes:

Da skal jeg nok endelig få det på plass!

Et lite spørsmål: Kan en få varsler på innlegg en har skrevet eller følger med på her, sånn som det var i det gamle forumet? Er så redd for å overse noe når jeg har skrevet innlegg.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :-) - bare hyggelig å hjelpe, Rigmor. Ser av den andre debatten at opphavet til Niels Christensen (Svaleröd) er omdiskutert, han får vi se nærmere på.

 

I ditt kontrollpanel kan du stille inn ulike varslingsmetoder. I tillegg til e-post-varsel, får du opp røde tall på ikonet oppe til høyre på siden (til venstre for der navnet ditt står). Trykker du på dette ikonet og deretter på Vis alle varsler - får du se alt som er nytt i debatter du har startet eller deltatt i. Disse meldingene bør du slette med jevne mellomrom, slik at det er lettere å holde oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :-) - bare hyggelig å hjelpe, Rigmor. Ser av den andre debatten at opphavet til Niels Christensen (Svaleröd) er omdiskutert, han får vi se nærmere på.

 

I ditt kontrollpanel kan du stille inn ulike varslingsmetoder. I tillegg til e-post-varsel, får du opp røde tall på ikonet oppe til høyre på siden (til venstre for der navnet ditt står). Trykker du på dette ikonet og deretter på Vis alle varsler - får du se alt som er nytt i debatter du har startet eller deltatt i. Disse meldingene bør du slette med jevne mellomrom, slik at det er lettere å holde oversikt.

 

 

Tusen takk for forklaringen Grete :rolleyes:

 

Da skal jeg prøve å få stilt det inn så jeg kan få varsler om det. Det var nemlig bare flaks at jeg så ditt svar til meg nå idag og det er jo fryktelig dumt om en går glipp av svar en får og ikke får takket for hjelpen.

Jeg kirkket nærmere på linken og skjønner jo at faren til Nils Christensen (Strube) Svalerød f. omkr. 1717, umulig kan være sønn av Christen Børresen Strube f. omkr. 1706, som Rita Hole også påpeker i den debatten i innlegg 14.

Her påpeker hun jo også at han ikke er nevnt blandt arvingene til Christen Børgesen og tar også med et lite utdrag:

Jeg undertegnede Anna Margretha sal. Christen Børgesen solgt og skjøtet fra meg og mine arvinger til Dannemand Niels Christensen hans hustru barn og arvinger min eiende gaard Svalerød med underliggende Sponvigen.....som min afdøde mand sal Christen Børgesen kjøpte på auksjon etter Erik Hansen og Karen Torbjørnsdatter. Hoffnagels auksjonskjøte 21 april 1752... Niels Christensen som betalt meg kjøpesummen 800rd. + Jeg undertegnede Niels Christensen boende på Svalerød i Berg til madame Anne Margretha sal Christen Børgesen sum 800 rd.

 

 

Det hadde jo vært fint å finne ut av hvem som var Niels Christensen Svalerøds rette foreldre :)

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å skrive at Nils Christensen (Strube) Svalerød, som Roger de Robelin sier ble gravlagt 10.juli 1793, kalles Nils Eriksen Svalerød 76 aar, når han gravlegges 10.juli 1793. Har ikke funnet noen Nils Christensen Svalerød død 1793.

Kilde: Berg, Ministerialbok nr. I 1 (1770-1814), Døde og begravede 1792-1794, side 436-437.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7428&uid=ny&idx_side=-207

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort et forsøk på å finne opplysninger om Nils Christensen, men har dessverre ikke funnet noe som avslører hans slektsbakgrunn.

 

Jeg vil tro hans mor het Dorthe, og hennes og Christens patronym er muligens å finne blant de yngre sønnenes fornavn: Svend, Halvor og Peder. Yngstemann Hans er trolig oppkalt etter sin morfars far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.