Gå til innhold
Arkivverket

Sparre slekt


sparre
 Del

Recommended Posts

 

Hei jeg fant ikke noe på han Henrik sparre vet at han hadde en sønn som het hans Henriksen sparre vet du noe om Henrik sparre født 1615 om han kom i fra sverge el Danmark og eve når han kom om det var han som var sparre eller hans kone :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Har du kilder for hvor du har funnet han? (nettsider, bøker, primærkilder o.l.)

Tror det finnes flere Sparre slekter, kjenner iallfall til en slekt i Norge (men kjenner ikke slekten så langt tilbake)

Ellers er det nevnt en apoteker ved navn Hans Henriksen Sparre (ca 1650-1698) i debatten som Grethe nevner.

Hvis du ønsker å få litt mer svar, så er det nødvendig å få litt mer kilder og opplysninger om barn, kone, etterkommere?

Og hvis du kjenner yrke e.l. Kan jo være mange med samme navn i den tidsperioden.

Ellers vil sikkert mange sette pris på at du bruker hele navnet ditt ;) (Mange liker jo å vite hvem de hjelper/diskuterer med)

 

Ser jo at du kanskje er ny her, så vil ønske deg lykke til med videre leting etter slekta B)

Ellers finnes det endel Sparre slekter i Sverige, av disse finnes det noen på adelsvapen.com.

Men det krever mye is i magen hvis du skulle ønske å spore slekta lenger enn denne Henrik. (Av erfaring kjenner jeg at det tar noen år..)

Husk at ikke alle kilder er pålitelige og det er jo dessuten en selv som står ansvarlig hvis en bruker kilder feil..

Det hadde dessuten vært interessant å visst hva du kjenner til om hans etterkommere, da kunne sikkert endel bidratt med tips og kommentarer

og kanskje gjenkjent hvem du spør om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vet er at Henrik sparre hadde en sønn som hett hans Henriksen sparre mulig han hadde flere barn jeg vet også at en del av min sparre slekt bodde i Fredrikstad/ Sarpsborg/Borge min tipp tipp oldemor hett Inger Marie sørensdatter sparre og bodde på Westberg gård i voksen alder men spørsmålet er om han Henrik var ingifta eller om han var en sparre i fra sverge eller Danmark. Og mitt navn er Bård Sparre-Westberg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vet er at Henrik sparre hadde en sønn som hett hans Henriksen sparre mulig han hadde flere barn jeg vet også at en del av min sparre slekt bodde i Fredrikstad/ Sarpsborg/Borge min tipp tipp oldemor hett Inger Marie sørensdatter sparre og bodde på Westberg gård i voksen alder men spørsmålet er om han Henrik var ingifta eller om han var en sparre i fra sverge eller Danmark. Og mitt navn er Bård Sparre-Westberg :)

 

Hei Bård, vet ikke om du kjenner til thalberg.no , finner din 2-tippoldemor der: http://www.thalberg....kt_thalberg.ged

(Virker som direkte linker ikke virker, så bruk thalberg.no og gå inn på Genealogy, så er det bare å søke på Sparre)

 

På denne siden blir hennes farsslekt kartlagt (med en del kilder) tilbake til

Søren Pedersen Sparre (1696-1745). Han var antakelig ikke av Sparre slekt?

Men hans hustru var iallfall det. Hennes farsslekt spores tilbake til den Henrik (f. ca 1615) som du nevner.

Kildene for denne Henrik er: Gårder og slekter i Borge og Torsnes - Bind 9, side 97.

Mulig du kan finne noen ekstra opplysninger i bygdeboka.

 

Ellers ser jeg at Terje Pettersen-Dahl tidligere har holdt et foredrag om "Sparre slekter i Norge" i regi av Norsk Slektshistorisk Forening. Mulig han har kjennskap til din slekt? Har prøvd å søke gjennom registrene til Norsk Sleksthistorisk Tidsskrift og Genealogen, fant flere Sparre, men ikke av din slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg har lest det om min tipp tipp oldemor og helt tilbake til Henrik men det stopper der det står ingen ting om henriks kone eller hvor han stammer i fra det eneste jeg vet er at Henrik ikke var norsk det hadde vært morsomt og funnet ut hvor han kom i fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er rart er at noen sier at di ikke er Østfold sparrene men de papirene jeg har og det jeg har funnet på net så stammer min tipptipp oldemor i fra Østfold og hun eide Westberg gård med sin man Nils Begby/Westberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henrik Spar f ca 1615 er en av mine aner, gjennom datteren Kirsten. Det er en detaljert artikkel om Spar/Sparre slekten i Gjallarhorn No 16, 1996 http://www.gjallarhorn-blad.com/.

 

Jeg er ikke hjemme for tiden så kan ikke gi deg detaljene.

 

Hei det kunne vært hyggelig når du kom hjem og du hadde tid om vi kunne ha maila litt om slekta er veldig interessert i slekta sparre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Kirsten som er nevnt i #6 ?

Leif,

Jeg har også Arctander i slektstreet, men det er i Hedmark.

 

Min ane er Kirsten Sparre (d.e.) gift med presten i Stokke Johan Mikkelsen Stobbæus f. ca 1631.

 

Sparre,

Det blir i slutten av september før jeg er hjemme så du må kanskje minne meg på det da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bård, vet ikke om du kjenner til thalberg.no , finner din 2-tippoldemor der: http://www.thalberg....kt_thalberg.ged

(Virker som direkte linker ikke virker, så bruk thalberg.no og gå inn på Genealogy, så er det bare å søke på Sparre)

 

På denne siden blir hennes farsslekt kartlagt (med en del kilder) tilbake til

Søren Pedersen Sparre (1696-1745). Han var antakelig ikke av Sparre slekt?

Men hans hustru var iallfall det. Hennes farsslekt spores tilbake til den Henrik (f. ca 1615) som du nevner.

Kildene for denne Henrik er: Gårder og slekter i Borge og Torsnes - Bind 9, side 97.

Mulig du kan finne noen ekstra opplysninger i bygdeboka.

 

Ellers ser jeg at Terje Pettersen-Dahl tidligere har holdt et foredrag om "Sparre slekter i Norge" i regi av Norsk Slektshistorisk Forening. Mulig han har kjennskap til din slekt? Har prøvd å søke gjennom registrene til Norsk Sleksthistorisk Tidsskrift og Genealogen, fant flere Sparre, men ikke av din slekt.

 

Søren Pedersen Spar(re) var ikke selv av Spar(re)-slekta. Han kalles riktignok "Søren Spar" ved begravelsen, men Spar-navnet hadde han giftet seg til, i det han var gift med Lisbet (eller Elisabet) Hansdatter Spar.

 

Så burde man lese den tidligere debatten som Grethe Flood har lenket til i innlegg 2. Der er det blant annet en del nyttige avklaringer fra nevnte Terje Pettersen-Dahl. Slik jeg leser debatten, er personen Henrik Spar ukjent (ikke dokumentert i kilder). Slektas eldste kjente representant synes å være Hans Henriksen Spar, apoteker på Bragernes. Det er nærliggende å anta at hans far het Henrik Spar, men det trenger ikke være slik, da slektsnavn ikke alltid ble arvet fra farssida (jf. eksempelet med Søren Pedersen ovenfor) og heller ikke ble konsekvent brukt. Hans Henriksen Spars foreldre kan derfor gjerne være en Henrik gift med en kvinne med navnet Spar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Viser til emnet Register til søknader her om bevillinger i stattholderarkivet 1689-1710, hvor Erlænd E. Mælum forteller at han har lagt ut kopi av søknader bl.a ang bevillinger til ekteskap uten trolovelse og lysning fra prekestolen http://forum.arkivverket.no/topic/186215-register-til-soeknader-om-bevillinger-i-stattholderarkivet-1689-1710/. Blandt disse fandt jeg tilfeldigvis en Kirsten Hendrichsdaatter Spar i Drammen, dengang Bragernes, som får en slik bevilling 1693 til å gifte seg med Peder Hanssøn Tønner. Er dette den relevante Kirsten? Litt lenger nede på samme side er det en Chirsten Hendrichsdatter Sparre som 1696 får samme tillatelse til å gifte seg uten forgående trolovelse og lysning med Christopher ?? Arctander. Den ene har Leif Salicath link til lenger oppe i denne debatten og den andre nevnes på Per Nermos sider, se lenke litt lenger opp. Jeg har ikke noen tilknytting til akkurat henne, min interesse ble vakt fordi jeg er etterkommer etter Sidsel Sparre og derfor altid leser det jeg kommer over av Sparre - og Spar :). Hilsen Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kan noen hjelpe meg prøver og finne ut om en som het Henrik Sparre født 1615 hvor han kom fra og hans foreldre vet han bosatte seg i Østfold.

Finnes det en kilde som fører til konklusjonen om at nevnte Henrik Sparre (f.1615) bosatte seg i Østfold (Smaalenene) ?

Om kilden finnes, - så finnes kanskje navnet "Sidsel Emmiksd. Sparre" også nevnt ?

 

Det finnes flere Sparrer, og det gjelder å holde tunga rett i munnen så vi ikke blander sammen disse. Men samtidig ville det være veldig moro om det kunne legges fram antydninger eller bevis om at denne Henrik Sparre (event. Henriksensen-Sparre fra Bragernes), hadde forbindelser med Sidsel Emmiksd. Sparre f.ca.1622 d.1673 ("Stam-mor" til Sparrene i Smaalenene/Høland).

 

Enkelte etterkommere av Sidsels mange barnebarn havnet på Bragernes, men vi vet vel ikke hvorvidt hun selv kan ha hatt noen form for opphav der. http://da2.uib.no/cg...&spraak=n#anker

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noe papirer på hans Henriksen sparre og hans slekt og at Henrik sparre var hans far men det står ikke noe om hans mor og ikke noe om sidsel sparre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noe papirer på hans Henriksen sparre og hans slekt og at Henrik sparre var hans far men det står ikke noe om hans mor og ikke noe om sidsel sparre

 

Da ser det faktisk ut til at vi foreløpig kan holde Thorsø-Sparrene etter Sidsel borte fra hele denne problemstillingen, siden en såpass sentral person som Sidsel ikke nevnes.

 

Men da blir det jo enda mer interessant hvordan dette med Østfold (Smaalenene) kommer inn her.?

Sier papirene noe om "Hans Henriksen Sparre" sine barn, og deres navn, samt tilknytting til Smaalenene (eventuelt Bragernes) ?

 

(Selv om det ville være oppsiktsvekkende, - så skal men ikke se helt bort fra at Bragernes-apotekeren f.1655, Hans Henriksen Sparre, kan hatt en far (HENRIK) som har "Østfold"-forbindelser, uavhengig av Thorsø-Sparrene etter Sidsel).

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"sparre" har sendt meg en ane-oversikt med Henrik Sparre f.1615 som utgangspunkt. (Mange takk!)

 

Dessverre var ikke ane-oversikten forsynt med noter eller henvisninger.

 

Navnet ”Sparre” anvendt på Henrik, - hans fødselsår, og hans Østfold-tilknytting ble således ikke dokumentert ut fra denne oversikten.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.