Gå til innhold
Arkivverket

Sparre slekt


sparre
 Del

Recommended Posts

Fra dåpsinnførselen til Lisbeth Hansdatter Spar, i Bragernes kirkebøker 1680-1705 fol. 294 er fadderne: "Seign. Daniel Knof, .... Andreas Wulfsberg, Monsr. Søfren Peders. Maars(?), Hieronimæ Spars, Kirsten og Sara Peder Søfrensens." Hun giftet seg 26.11.1718 ifølge Sem og Slagen ministraliebøker 2 folio 4 i Slagen med Søren Pedersen Berg.

 

Har notert at slekten Spar er omtalt i NST 26 126, men ikke hatt anledning til å sjekke hva som står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Viser til emnet Register til søknader her om bevillinger i stattholderarkivet 1689-1710, hvor Erlænd E. Mælum forteller at han har lagt ut kopi av søknader bl.a ang bevillinger til ekteskap uten trolovelse og lysning fra prekestolen http://forum.arkivve...ivet-1689-1710/. Blandt disse fandt jeg tilfeldigvis en Kirsten Hendrichsdaatter Spar i Drammen, dengang Bragernes, som får en slik bevilling 1693 til å gifte seg med Peder Hanssøn Tønner. Er dette den relevante Kirsten? Litt lenger nede på samme side er det en Chirsten Hendrichsdatter Sparre som 1696 får samme tillatelse til å gifte seg uten forgående trolovelse og lysning med Christopher ?? Arctander. Den ene har Leif Salicath link til lenger oppe i denne debatten og den andre nevnes på Per Nermos sider, se lenke litt lenger opp. Jeg har ikke noen tilknytting til akkurat henne, min interesse ble vakt fordi jeg er etterkommer etter Sidsel Sparre og derfor altid leser det jeg kommer over av Sparre - og Spar :). Hilsen Gine

Skifteregisteret for Drammen http://digitalarkive...&merk=4105#ovre skifte 6.5.1695 viser skiftet etter Peder Hansen Tønder og hans hustru Kirsten Henrichsdatter Spar (samt hennes bror Hans, apotekeren). Peder Hansen Tønder hadde vært gift før med Anne Christensdatter.

 

Samme skifteregister http://digitalarkive...&merk=5132#ovre viser skiftet etter Kirsten og hennes 2. ektemann Christopher Hansen Arctander.

 

Apotekeren Hans Henriksen Spar dør 31.3.1695 kl. 1. (Kilde Rosenbergers transkripsjon av kirkebok nr. 2 for Bragernes og Lier.) Barna hans http://digitalarkive...&merk=4448#ovre og jeg kan tilføye at som korrektiv til alder på barna at datteren Lisbet ble døpt 31.3.1686, Maria døpt 12.8.1688, sønnen Johan Morten ble døpt 13.3.1689 og Anne Kirstine døpt 31.10.1690, (iflg.Rosenbergers transkripsjon av kirkebok 2 for Bragernes og Lier).

 

Kirkebok 1 for Bragernes og Lier har ikke familienavn og selv om det finnes flere Hans Henriksen tyder mye på at ingen av disse er Hans Henriksen Spar. Kb mangler mellom ca 1661-1679.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apotekeren Hans Henriksen Spar burde være mulig å finne i studentmatriklene http://genealogi.no/...ikler/index.htm og jeg finner noen aktuelle kandidater (Hans finnes ikke og skrives nok som Johannes):

 

1677: lohannes Henrici Vrdalinus. (Værdal ?)

1678: Iohannes Henrici Omstadius (Omstad)

Det er også et par Johannes Henrici ....... i 1659 og 1661, men de er vel for gamle.

 

Tar også med

1681: Hieronymus Henrici Spar Scanus (er vel den Hieronymus Spar som er nevnt tidligere)

1689: Pontus Henrici Sparr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme skifteregister http://digitalarkive...&merk=5132#ovre viser skiftet etter Kirsten og hennes 2. ektemann Christopher Hansen Arctander.

For ordens skyld: Kirstens søsken er altså Hieronymus og Hans.

 

Det er etterkommerne til Hans (barnebarna Hans, Peder og Martinius Sørensen SPARRE) som havnet i henholdsvis Lier i RAKKESTAD, Bø i SKJEBERG, og på NES (ikke i Smaalenene).

(KIlde tilsendt aneoversikt fra "sparre".)

 

Kanskje det er disse Østfold-tilknyttingene som har gjort det rimelig å anta at Henrik var Østfolding (se innlegg 1)

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar også med

1681: Hieronymus Henrici Spar Scanus (er vel den Hieronymus Spar som er nevnt tidligere)

"SCANUS" . Betyr ikke det Skanør eller Skåne ???

Kanskje det mest sannsynlige var at Henrici (far til Hieronymus, Hans og Kirsten) var SKÅNING. For å si det litt flåsete; svensk etter 1654 og dansk før 1654 ???

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1681: Hieronymus Henrici Spar Scanus (er vel den Hieronymus Spar som er nevnt tidligere)

Jeg tror sannelig at Leif har gjort et viktig funn vedr. Hieronymus Henrichsen Sparre fra SKÅNE (selv om denne Hieronymus nødvendigvis IKKE er ”vår”)

 

Men for meg blir året 1681 noe problematisk, da ”vår” Hieronymus ble generaldirektør for Saltkompagniet i Norge allerede i 1666. (Se den gamle Sparre-debatten) – Og senere havner han i Kragerø.

Det er vel noe tvilsomt om at Hieronymus (i Kragerø, som senere ble toller) og Hieronymus, - studenten i 1681 er identiske. Men like fult har vi en navnebruk i denne Sparre-familien som peker hen på SKÅNE.

 

”Scanus” i studentmatrikkelen viser utvilsomt SKÅNE, - en noe romslig stedsbetegnelse i forhold til mange andre. Men samtidig, så ser vi at stedsbetegnelsen finnes igjen på mange andre studenter.

 

I Norge har vi også et slektsnavn som er ledet ut fra ”Scanus”, - slektsnavnet ”Schaaning”. 2-3 debetter i Gamle Brukerforumet tar dette opp, men det er neppe noen familieforbindelse til Sparre her.

 

Vi bør vel også være klar over at det finnes en annen Hieronymus Sparre som døde i Svedborg i 1721. Jeg kan ikke se at han knyttes opp til noen Henrich

 

Således har vi (innenfor nogenlunde samme tids-spenn)2- 3 HIERONYMUS SPARRE, hvorav 1-2 har en far som heter Henrich. Men er de identiske, - disse som har Henrich til far??

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Wibergs præstehistorie blev Hieronymus Henriksen Sparre, som var født i Skåne, præst i Vester Aaby på Fyn i 1690. Død 1723.

Han var gift med Anna Maria Jensdatter Rosenkilde. En datter af den tidligere præst.

 

 

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Wibergs præstehistorie blev Hieronymus Henriksen Sparre, som var født i Skåne, præst i Vester Aaby på Fyn i 1690. Død 1723.

Han var gift med Anna Maria Jensdatter Rosenkilde. En datter af den tidligere præst.

 

 

Flott!

Da kan vi sortere han ut. (- Han som Leif fant i Studentmatrikkelen)

 

At to forskjellige Henriker (på nogenlunde samme tid), med Spar/Sparre-navn, - begge gir sine sønner et såpass lite brukt navn som Hieronymus, tyder på to ting:

A: Hans Henriksen Sparre (f.ca.1640), apotekeren i Bragernes og Hieronymus Henriksen Sparre (tolleren i Kragerø) har sitt slektsnavn fra farens familie.

 

B: De to Henriker (som begge kaller sine barn Hieronyumus) er meget sannsynlig søskenbarn, med en far-far som enten heter Henrik eller Hieronymus.

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentmatriklene er nyttige. I 1651 finner jeg Henricus Hieronimy Spar. (Soræ 7. Iunij

depositus, hic est receptus.) Far til presten Hieronymus eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til indlæg 35:

 

En Henrik Sparre blev sognepræst i Slots Bjergby og Sludstrup (Sorø amt) i 1677.

 

Wiberg var usikker på forbindelsen, men henviser til Hieronymus Henriksen Sparre i Vester Aaby og Pontus Henriksen Sparre i Mariager.

 

 

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er broren til hans Henriksen sparre og sønnen til Henrik sparre i følge papirene.

Det er dette jeg synes er meget tvilsomt (alder/tidspunkt), og jeg oppfatter også et senere innlegg av deg som om du deler denne tvilen.

 

Det er vel meget sannsynlig at disse to Sparre-prestene i Danmark er far/sønn.

 

Det meget sannsynlige slektskapet til Sparre-brødrene i Norge vs. prestene i Danmark, ligger nok i et bindeledd 2-3 generasjoner lenger tilbake, med en Hieronymus eller Henrich som felles for-far.

 

Og en kilde for dette bør vel finnes et eller annet sted.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter Bård:

 

Selv om det diskuteres livlig her så ser det ikke til at veiledning til DA følges:

 

Anette Clausen skriver blant annet: "Vi er opptatt av at alle skal opptre med fullt navn i debattene. Alias eller kun et av navnene dine er ikke godt nok. For å endre navnet ditt/visningsnavnet/brukernavnet ditt kan du følge denne framgangsmåten: http://www.arkivverk...re-visningsnavn"

 

Jeg synes du skal følge denne henvisningen, slik at alle debattdeltakere kan delta på lik linje.

 

Eller er det å bemerke (#30 Iver Mosvold) at Skåne ble svensk allerede i 1645 (ikke 1654) og videre at mye av den diskusjonen som har foregått i denne tråde og den tråden som Grethe Flood viste til i sitt innlegg 2, kunne vært unngått. Dette om deltakerene hadde lest artikkelen til Torbjørn Steen-Karlsen fra 1995 (Gjallarhorn nr 16) før spørsmålene ble stilt.

 

Jeg merker meg også at Leif Salicath har funnet frem til studenten fra 1651. Jeg kom over den samme for et par år siden og har tenkt det samme, da med hensyn til apotekerens opphav. Det anbefales forøvrig å se nærmere på arveskiftet etter apoteker Hans Henrikssøn Spar. En får da inntrykk av at datidens apotekere nærmest også inkluderte alkymi i sin praksis.

 

I tilknytning til apotekerens bror Hieronymus, så er det flere referanser til noen bruduljer mellom ham og en medborger på Strømsø på slutten av 1680-tallet. Mer om dette i kildeserien Norske Kongebrev (etter det jeg husker, mulig jeg blander med Overhofrettsdommene).

 

mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tingbokprosjektets sider er det mulig å søke enkelte transkriberte tingbøker, blant annet i Bragernes 1680-1687 og 1695-97: http://www.dokpro.ui...gbok_ramme.html.

 

Et søk på ulike versjoner av navnet Sparre gir flere treff, blant annet apoteker på Bragernes Hans Spar. og Hieronymus Spar som først var fullmektig for tolleren i Drammen, så kjøpmann på Strømsø.

 

 

Til trådstarter Bård:

 

Selv om det diskuteres livlig her så ser det ikke til at veiledning til DA følges:

 

Anette Clausen skriver blant annet: "Vi er opptatt av at alle skal opptre med fullt navn i debattene. Alias eller kun et av navnene dine er ikke godt nok. For å endre navnet ditt/visningsnavnet/brukernavnet ditt kan du følge denne framgangsmåten: http://www.arkivverk...e-visningsnavn"

 

Jeg synes du skal følge denne henvisningen, slik at alle debattdeltakere kan delta på lik linje.

 

Eller er det å bemerke (#30 Iver Mosvold) at Skåne ble svensk allerede i 1645 (ikke 1654) og videre at mye av den diskusjonen som har foregått i denne tråde og den tråden som Grethe Flood viste til i sitt innlegg 2, kunne vært unngått. Dette om deltakerene hadde lest artikkelen til Torbjørn Steen-Karlsen fra 1995 (Gjallarhorn nr 16) før spørsmålene ble stilt.

 

Jeg merker meg også at Leif Salicath har funnet frem til studenten fra 1651. Jeg kom over den samme for et par år siden og har tenkt det samme, da med hensyn til apotekerens opphav. Det anbefales forøvrig å se nærmere på arveskiftet etter apoteker Hans Henrikssøn Spar. En får da inntrykk av at datidens apotekere nærmest også inkluderte alkymi i sin praksis.

 

I tilknytning til apotekerens bror Hieronymus, så er det flere referanser til noen bruduljer mellom ham og en medborger på Strømsø på slutten av 1680-tallet. Mer om dette i kildeserien Norske Kongebrev (etter det jeg husker, mulig jeg blander med Overhofrettsdommene).

 

mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter Bård:

 

Selv om det diskuteres livlig her så ser det ikke til at veiledning til DA følges:

 

Anette Clausen skriver blant annet: "Vi er opptatt av at alle skal opptre med fullt navn i debattene. Alias eller kun et av navnene dine er ikke godt nok. For å endre navnet ditt/visningsnavnet/brukernavnet ditt kan du følge denne framgangsmåten: http://www.arkivverk...e-visningsnavn"

 

Jeg synes du skal følge denne henvisningen, slik at alle debattdeltakere kan delta på lik linje.

 

.......

 

mvh Are

 

Er trådstarters navn feil (har ikke oppdaget denne tråden før nå) eller hva skyldes reaksjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meget sannsynlige slektskapet til Sparre-brødrene i Norge vs. prestene i Danmark, ligger nok i et bindeledd 2-3 generasjoner lenger tilbake, med en Hieronymus eller Henrich som felles for-far.

 

Og en kilde for dette bør vel finnes et eller annet sted.

 

IM

For å fullføre det jeg fant i studentmatriklene så nevner jeg

 

1593, apr: Johannes a Sparre, nobilis Danus http://wangensteen.n...ndex.html#/108/

 

1620: Henricus Iohannis Scanus, ex schola Lundensi http://genealogi.no/...B1-1-100OCR.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen gamle "Sparre":

 

Helvad Jacobsdatter Sparre c1546 død 25.nov.1611 i Odense gift med Gabriel Knutsen Akeleye (fra Orsted, Odense). Datteren Elsebe gift Huitfeldt og er mor til Tønne Huitfeldt.

 

Kirsten Bjørnsdatter Sparre c1550 i Malmø, død etter 1659 på Ovesholm, Trane, Kristianstad, Sverige gift 1586 med Ove Ovensen Urup.

 

og av nyere dato:

 

Bodel Kirstine Emmerichsdatter Sparre døpt 8.jul.1764 på Toten, død 6.apr.1843 i Drammen gift 26.jul.1789 på Tangen i Drammen med Petter Bergman Rye 1743- fra Hurum. (Flere generasjoner yngre enn Sidsel Emmerichsdatter Sparre). http://www.arkivverk...ny&idx_side=-95

 

Kirstine Sparre f. jan 1873 i Danmark, død før 1919 gift 1888 i Chicago med Ole Øvre Richter 1870-1961 (som ble gift på nytt i 1919).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hieronimus sparre saltinspektør født 1640 gift 1674 med Anne pedersdatter begravet i eiker 10.01.1708 :)

 

Jeg har trodd at Hieronymus Spar var gift med en Karen jfr. Iver Pedersøn Tønders barn Peders dåp 25.mai.1700 http://digitalarkive...d00000007099829.

 

Ordlyden tyder på at Karen er hans hustru. Hvis Karen var en datter så formuleres det som Karen Hieronymusdtr. jfr. dette eksempel http://digitalarkive...d00000007100758 (Hans Arctanders Mette, dvs. Mette Berthelsdatter som var gift med Hans Hansen Arctander.)

 

Jeg har ikke funnet når Hieronymus Spar begraves, men en pekepinn er en opplysning i kb for Bragernes :

1700, 17.04. "Kristian Jamesen Wikker. Satt ned i Hieronymi Spars gravsted i Strømsø kirke kl 12.Kristian er sønn av avdøde sal. toller i Kragerø, James Wikker og sal. Anne Katrine Nørring. Han døde her på Bragernes natten til 10. mars og ble ført over til Strømsø etter sin begjengelses-seremoni. Altså døde Hieronymus før dette og tydeligvis begravet i Strømsø.

 

Hieronymus Spar som bor i Strømsø er registrert med 4 personer i husholdet iflg. Manntallet for 1675 og i 1680 eier han Ristvedt Sag i Eiker. Var han trelasthandler ?

 

Karen må altså ha vært siste hustru hvis det ikke er to (tre) forskjellige Hieronymus eller at begravelsesdatoen for Anne Pedersdatter er feil. Skifte etter Hieronymus er ikke funnet i Drammen.

 

Den Hieronymus Spar begr. 23.mar.1714 i Kragerø som Nermo har registrert hos seg er for øvrig gift med en Anne Pedersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en heraldikk-interessert er Sparre et spennende navn, fordi våpenfiguren sparre er så gammel og utbredt. Figuren er en vinkel i form av en omvendt V. Men hvor gammel er den nordiske betegnelsen "sparre" på denne figuren? Det har jeg ikke sjekket nærmere. Betegnelsen er vel fra middelalderen? Vi vet at adelsslekter Sparre og lignende navn, har brukt sparre i skjold fra middelalderen.

 

I tillegg finner vi lignende vinkelfigurer i bumerker - og det fra både Norge og andre land. Mine spørsmål er derfor:

Finner vi vinkelfigurer i segl (bumerker/våpen) også fra ikke-adelige personer/slekter Sparre?

Og vet vi hvorfor disse slektene tok navnet Sparre?

 

Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg har trodd at Hieronymus Spar var gift med en Karen jfr. Iver Pedersøn Tønders barn Peders dåp 25.mai.1700 http://digitalarkive...d00000007099829.

 

Ordlyden tyder på at Karen er hans hustru. Hvis Karen var en datter så formuleres det som Karen Hieronymusdtr. jfr. dette eksempel http://digitalarkive...d00000007100758 (Hans Arctanders Mette, dvs. Mette Berthelsdatter som var gift med Hans Hansen Arctander.)

 

Jeg har ikke funnet når Hieronymus Spar begraves, men en pekepinn er en opplysning i kb for Bragernes :

1700, 17.04. "Kristian Jamesen Wikker. Satt ned i Hieronymi Spars gravsted i Strømsø kirke kl 12.Kristian er sønn av avdøde sal. toller i Kragerø, James Wikker og sal. Anne Katrine Nørring. Han døde her på Bragernes natten til 10. mars og ble ført over til Strømsø etter sin begjengelses-seremoni. Altså døde Hieronymus før dette og tydeligvis begravet i Strømsø.

 

Hieronymus Spar som bor i Strømsø er registrert med 4 personer i husholdet iflg. Manntallet for 1675 og i 1680 eier han Ristvedt Sag i Eiker. Var han trelasthandler ?

 

Karen må altså ha vært siste hustru hvis det ikke er to (tre) forskjellige Hieronymus eller at begravelsesdatoen for Anne Pedersdatter er feil. Skifte etter Hieronymus er ikke funnet i Drammen.

 

Den Hieronymus Spar begr. 23.mar.1714 i Kragerø som Nermo har registrert hos seg er for øvrig gift med en Anne Pedersdatter.

 

Egentlig er dette et svar til diverse innlegg i tråden.

 

Det som diskuteres her er forskjellige familier me forskjellige familienavn! (Bør ihvertfall skilles slik.)

 

Den norske slekten Sparre har to retninger som er forbundet med hverandre.

 

Hovedgrenen nedstammer fra Sidsel Emmiksdatter Sparre som ble forvist til Norge og Torsnes i Borge i Østfold.

Hun igjen nedstammer fra den danske adelige Sparre-slekten. (Jeg har ikke fulgt denne lenger tilbake.)

 

Sidegrenen som oppstår i Skjeberg har utgangspunkt i Børge Christoffersøn Grønn og Mette Paulsdatter. De hadde to døtre hvorav den ene - Christine - gifter seg med Emmik Nilsen Sparre av hovedgrenen. De etterlater seg imidlertid ingen etterkommere slik at den andre datteren - Marthe Marie g. Brinch - og hennes barn arver en betydelig formue. Noen av disse arvinger begynner deretter også å bruke Sparre-navnet.

 

Såvidt jeg kan se er det ikke noen av disse familiene som er utgangspunktet for tråden.

 

Derimot er det en tredje familie som hovedsaklig diskuteres, nemlig etterkommerne etter Henrik (Spar). Familienavnet her skal altså være Spar og ikke Sparre.

(Selv om flere av familiemedlemmene senere blir kalt Sparre, for å skape forviklinger for oss slektsforskere...)

(På et tidspunkt hvor familienavnene glir over i hverandre finnes representanter for begge familier i Bragernes,

og siden Sparre-slekten nok var en "finere" slekt, ble Sparre også overført til Spar-familien. Min teori.)

 

Henrik Spar er såvidt meg bekjent bare nevnt av Haakon Anker Veel i "Slekten fra Grinder i Aremark". Her er oppgitt 1615 som fødselsår. Hvor han har ham fra er ukjent.

 

Han er oppført med 4 barn:

apoteker Hans Henriksøn Spar (b. 31. mars 1698 i Bragernes), g. 25. juni 1685 i Bragernes med Anne Marie Stobbæus (-26/10 1708)

Kirsten Henriksdatter Spar d.e. (d. ca 1713 i Stokke), g. m. sogneprest i Stokke Johan Mikkelsøn Stobbæus (1631-1717)

Kirsten Henriksdatter Spar d.y. g. 18. desember 1696 i Bragernes med borger i Bragernes Christoffer Hanssøn Arctander (1663-175?)

Hieronymus Henriksøn Spar (f. ca 1640, b. 10. januar 1708 i Eiker), antagelig g. 2. mai 1682 med Karen Jacobsdatter Nøring. På et tidspunkt er han tollskriver i Strømsø.

 

Når det gjelder Hieronymus Spar, så er det en annen person med dette navnet som er veier, måler og vraker i Kragerø.

Hieronymus Spar (b. 23. mars 1714 i Kragerø), g. 16. mars 1674 med Anne Pedersdatter (-21/4 1736).

Hvilken forbindelse det er mellom de to Hieronymus vites dog ikke.

Men historien om Christian Wicker er interessant, siden han er fra Kragerø og begraves i Hieronymus Henriksøn Spars gravkapell! Dog skal nevnes at Christian Wickers foreldre var forhenværende toller i Kragerø James Wicker og Anne Cathrine Nøring.

 

Presten i Skåne høre til den danske Sparre-familie, selv om han altså er den tredje Hieronymus på noenlunde samme tid.

 

Det sjeldne navnet Hieronymus kan indikere familie, men ikke nødvendigvis.

 

Og opprinnelsen Henrik kan jeg altså ikke hjelpe stort med.

 

Mvh

Terje Pettersen-Dahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.