Gå til innhold
Arkivverket

Olea Olsdatter, tyding av kirkebøker


Inger Svindahl
 Del

Recommended Posts

Olea Olsdatter, tyding av kirkebøker

Jeg har gjort et forsøk, men gårdsnavnene er håpløst. Håper resten er sånn nogenlunde riktig. Håper noen kan hjelpe. Hilsen Inger

 

TROLOVELSE OG GIFTEMÅL

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Hole, Ministerialbok nr. I 2 (1766-1814), Ekteviede 1788, side 196. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8513&idx_id=8513&uid=ny&idx_side=-201

1787 Den 31.Dec: trolovet soldat Johannes Guthormsen ****gaarden, og Olea Olsdatter

Caut: Niels Svensøn *** og Hans Svensøn ib***

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Hole, Ministerialbok nr. I 2 (1766-1814), Ekteviede 1788, side 196. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8513&idx_id=8513&uid=ny&idx_side=-201

1788 den 26. febr. ægtevied soldat Johannes Guthormsen ****** og Olea Olsdatter ****

den 13 maii ægtebornd jentebarn

 

Olea er etter folketelling oppg. født ca 1752

KONFIRMASJON 1770, men er dette riktig Olea??

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Hole, Ministerialbok nr. I 2 (1766-1814), Konfirmerte 1771, side 241.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8513&idx_id=8513&uid=ny&idx_side=-245

Nr 37 Olia Olsd. Laarvig- Christopher Haraldson Rud- = datter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det står "Præstegarden" på Johannes. Ingenting på Olea. Begge "caut." er fra samme gård, kanskje Hunstad?

Den 13. maii ægtevied .... (ny vigsel, ikke barn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

cautionistene er fra Hunstad, og det er konfirmasjonen hennes du har funnet i 1770 (hun var Christopher Haraldsens ste-datter).

Olea/Oline, som er født utenfor ekteskap i 1752 (døpt 3. søndag i advent), var datter av Berthe Iversdatter Holmen (1727 - 1787) og Ole Pedersen på Prestegården.

Olea er en av mine tipper, og i debatt nr. 51081 på Gamle Brukerforum, finner du endel opplysninger. Moren hennes giftet seg i 1756 med Christopher Haraldsen Toreplassen (seinere Rud), men faren hennes vet jeg ikke mer om,

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viet to ganger? Det var snålt, har jeg ikke sett før. Hva kan da ha skjedd?

Johannes var født på Nylende og den lå vel under prestegården, men om det står det kan ikke jeg se.

Hundstad på cautionistene ser jeg når du sier det.

Takk for hjelpen

mvh Inger

 

Hei Astrid

Så fint at du visste dette om henne.

Takk for hjelpen

mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ble nok bare viet en gang. Den siste setningen, som starter med "Den 13. Mai", er starten på neste vielse (Sven Abrahamsen), se fortsettelse i ytterste spalte til høyre,

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da var det oppklart, den så jeg ikke nei. Har sittet og lest i linken jeg fikk og dette var strålende.

 

Tusen takk

mvh

Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.