Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Frantz Fæster, 39 år gammel i Moss, Østfold 1801?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Ved tellingen for Moss 1801 finner jeg Frantz Fæster ( Ved contoiret paa jern verket) 39 år gammel og gift med Anne Cathrine Houmann (Hansmann) 54 år gammel. Jeg finner vielsen deres i Trøgstad, Østfold 27.03.1789. Etter hva jeg kan lese er han oppført som Kjøpmann fra Moss.

 

Her er vielsen på høyre side i kirkeboka.

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Trøgstad, Ministerialbok nr. I 5 (1784-1814), Ekteviede 1788-1789, side 136.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7477&idx_id=7477&uid=ny&idx_side=-139

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061019010359.jpg

 

 

På FamilySearch finner jeg en Frantz med farsnavnet Rasmussen døpt 23.04.1761 i Moss. Foreldre skal være Rasmus Larsen og Ingeborg Frantzdtr. Jeg vet ikke om dette er samme mann.

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Moss, Ministerialbok nr. I 2 (1753-1779), Fødte og døpte 1761, side 42-43.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7512&idx_id=7512&uid=ny&idx_side=-22

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061023050555.jpg

 

 

Er der noen som kan fortelle meg hvem denne Frantz Fæster var? Eller som har andre opplysninger som kan avdekke hvorfor han skriver seg med slektsnavnet Fæster, både ved vielsen i Trøgstad 1789 og ved folketellingen 1801 i Moss;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er der ingen som har vært borti denne familien i Moss.? Er der andre kilder tilgjengelige på nett for Moss enn det som er i Digitalarkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Grete.

 

Ja, ved nærmere ettersyn synes jeg også at det står Hausmand. Jeg vet ikke hvorfor vielsen sto i Trøgstad kanskje bruden var derfra, eller bodde der på det tidspunktet. Brudgommen var jo fra Moss.

Men som du sier, så kom jeg ikke nærmere mitt egentlige spørsmål, hvem denne Frantz Fæster, kjøpmann, var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står dessverre ikke noe om kjøpmann Frantz Fæster i Moss bys historie, bd.II, 1700 - 1800, Nils Johan Ringdal, utgitt 1989.

 

I 'Formuesskatt for Moss 1789' (utgitt av Moss ættehistorielag i 1991) er han omtalt under rode 2, Kongens Gade no. 101: 'Kiøbmand Frans Føster (rettet til Fæster i registeret) lod innlevere sin skriftlige Angivelse hvorefter hand angiver at svare af sin Næring udi Skat 5 Rdr. ligesaa anmeldte hand sin Formue til 200 Rdr., hvor hand bliver Skattepligtig.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bidraget ditt Anne-Lise. Han har vel ikke gjort seg særlig bemerket da, siden han ikke er nevnt der. I 1801 er han jo ikke kjøpmann, men ansatt på Jerverkets kontor. Jeg har heller ikke funnet noe skifte/dødsmelding etter ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som klarer å tyde navnene på forloverne ved vielsen 27.03.1789, lenken er i første innlegg. Jeg ser der står Petter men resten får jeg ikke med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Anne-Lise. Det var det jeg trodde det sto, men var langt fra sikker. Takk for bekreftelsen. Jeg vet ikke om det fører til noe, men her må jeg benytte meg av alle tilgjengelige opplysninger i håp om å finnet svar på mitt opprinnelige spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Grete.

 

Jeg skal gå grundigere gjennom dem, men fant ingenting som jeg kan knytte til "min" mann i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På FamilySearch finner jeg en Frantz med farsnavnet Rasmussen døpt 23.04.1761 i Moss. Foreldre skal være Rasmus Larsen og Ingeborg Frantzdtr. Jeg vet ikke om dette er samme mann.

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Moss, Ministerialbok nr. I 2 (1753-1779), Fødte og døpte 1761, side 42-43.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-22

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...61023050555.jpg

 

Samme paret hadde datteren, Inger Margrethe til dåpen 30. jan. 1763.

 

Østfold fylke, Moss, Ministerialbok nr. I 2 (1753-1779), Fødte og døpte 1763, side 52-53.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her dreier det seg nok om to forskjellige personer. Den Frants Rasmussen som er født i 1761 på Moss jernverk var spikersmed der. Døde 25. juni 1795. Han giftet seg med Ingebor Hansdtr. i 19. mai 1787. Frants var sønn av maler og snekker på Moss Jernverk, Rasmus Larsen og Ingebor Fransdtr. Rasmus var sønn av Lars Rasmussen Enderød, en gård nær grensen til Våler i Moss. Mvh. Knut Thorvaldsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Knut. Da kan jeg slette den kandidaten og begynne jakten på nytt etter en annen. Jeg får jo i det minste håpe på at opplysningen ved vielsen i 1789 om at Frantz Fæster var fra Moss stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Knut, det var jo en nyttig opplysning. Du skriver at skiftet ble avsluttet 01.03.1802. Er det tilgjengelig noe sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Knut. Da får jeg begynne å bla i Skifteprotokollen for Moss. Der er dessverre ikke noe register, og noe usikkert når skiftet ble startet, men jeg skal nok finne det. Nok en gang hjertelig takk for hjelpen.

 

Jeg regner med at paret var barnløst, og da kan jo kanskje skiftet avsløre noe om identiteten til Frantz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Grete. Der brast det halmstrået også. Da er der kun en mulighet igjen, evt å finne han født i Moss. I følge alder ved død var han født 1764.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ingelin.

 

Ja, det er selvsagt en mulighet. Vet du om stedet lå i selve Moss på den tiden eller i Landsognet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.