Gå til innhold
Arkivverket

George Dahl Fengslet i Lincoln, England 1877


Glenn Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Satt og så på BBC programmet Time Team, hvor til min overraskelse 2 nordmenn blir nevnt.

Jeg har ikke disse i min slekt, men tenkte kanskje at noen andre brukere her har det, og at derfor disse opplysningene kan være av interesse

 

George Dahl og hans følgesvenn ble fengslet i 1877 i Lincoln, og George var 23 år.

Begge var sjømenn og måtte ty til kriminalitet da de ikke kom seg hjem

 

Hvem George Dahl er, aner jeg ikke, men en mulig kandidat kan være Georg Emil Dahl i Troms ved folketellingen 1865

http://digitalarkive...&filnamn=f61931

 

Jeg har lastet opp den biten av programmet hvor disse 2 er nevnt, hvor man også får sett bilde av de.

http://www.screencast.com/t/pHgrw2iS03

 

Damen i programmet sier følgesvennen heter Haraldsen, men jeg mener det står Olsen, mulig Harry (Harald?) Olsen

 

Åssen 2 sjømenn havnet i Lincoln vet jeg ikke, men Lincoln ligger ikke ved sjøen.

 

Fengslet er 5 min fra hvor jeg bor, og har vært der å sett, og det var ikke noe kjære mor å være innsatt der for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer om disse to fra avisen Lincolnshire Chronicle Fredag 01 December 1876. Lincolnshire and Nottinghamshire Assizes

 

" George Dahl 24 ships carpenter and Harry Olsen 22 sailor pleaded guilty to burglariaously breaking and entering the dwelling house of one Frederick Arill and stealing one silver watch, one hat, one pair of boots one jacket and other articles at Barton on Humber on the 14 July last. The prisoners who were Norwegians had the charge interpreted to them by C Urban Hansen of the Danish Lutheran Church, Hull. At the request of his Lordship the interpreter interrogated the prisoners and ascertained that they arrived in Hull from Christiania six weeks before the robbery was committed . They were quite destitute at the time which was the chief cause of their breaking into the house. Mr Hansen also informed his Lordship that a Society was established at Hull for the purpose of rendering assistance to destitute foreigners which might be passed by the Court, they would be taken care of by the Society referred to. His Lordship conveyed to the prisoners by means of the interpreter that the offence which they had committed was one of a serious character against the laws of this country and they would each be sentenced to three monthes imprisonment with hard labour. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.