Gå til innhold
Arkivverket

Slektene Hygen (von Hügen) og Grundt


Alf Christian Frogner
 Del

Recommended Posts

Med Premierløytnant Claus Christopher Hygen (von Hügen) (ca.1646 - 1699) og Regimentsfeltskjær Jacob Grundt (- 1679-1686 -) som utgangspunkt, samler jeg for tiden opplysninger om deres etterkommere i et foreløpig ubesluttet antall generasjoner.

 

I den forbindelse har jeg i den senere tid opprettet emner her i "Brukernes eget forum", som berører deres etterkommere eller inngiftede ektefeller. Da det etter hvert ble flere forespørsler enn jeg i utgangspunktet hadde forventet, burde de vært samlet under ovennevnte emnetittel.

 

Jeg antar vi er flere som er interessert i disse slektene og eventuell videre utveksling av opplysninger bør derfor samles her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Premierløytnant Claus Christopher Hygen (von Hügen) (ca.1646 - 1699) og Regimentsfeltskjær Jacob Grundt (- 1679-1686 -) som utgangspunkt, samler jeg for tiden opplysninger om deres etterkommere i et foreløpig ubesluttet antall generasjoner.

 

I den forbindelse har jeg i den senere tid opprettet emner her i "Brukernes eget forum", som berører deres etterkommere eller inngiftede ektefeller. Da det etter hvert ble flere forespørsler enn jeg i utgangspunktet hadde forventet, burde de vært samlet under ovennevnte emnetittel.

 

Jeg antar vi er flere som er interessert i disse slektene og eventuell videre utveksling av opplysninger bør derfor samles her.

 

Har noe på en gren av etterkommere her i vedlagt fil, fra Indre Østfold. Ikke egen slekt.Lisbeth Cathrine (Hygen) etterk..RTF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for både interessante og nyttige opplysninger!

 

Claus Christopher Hygen ble født på gården Grini (Gran, Oppland) i 1718 og oppkalt etter sin morfar. Hans foreldre bodde på gården Krokstad (Krogstad) i Enebakk (Akershus), da faren Paul Paulsen døde i 1737.

 

Den 11. mai 1785 ble det av Huitfeldt i Moss sendt en ansøkning om forbedring i pensjonen til den dimitterte sersjant Claus Hygen. Jeg har imidlertid ingen opplysninger om når eller hvor han og hans hustru døde samt hvor det ble av sønnen Siver Christian døpt i 1751.

 

Ps. Friderich Hygen som nevnes på gården Hallangen, var identisk med Friderich Christian Hygen og fetter til nevnte Carl Friderich.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Hygen var gift med Bent Hauschou.

 

De er nevnt hos Vigerust, http://www.vigerust.net/tore/oslo/aker_198bergslokken.html der nevnt som madame Hauschou. Også visstnok nevnt i Ovenstad.

 

Mette Hygen må være født c1771 og død etter 1836 på Bergsløkken i Aker. To barn: Caroline Matea 1801-1860 gift 1827 med Christian Sørlie 1756-1835 og Marie f. 1808.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og flere etterkommere!

 

Mette Kirstine Hygen var datter av kjøpmann Paul Hygen i Fredrikshald (Halden, Østfold), som var sønn av Claus Christopher Hygen i #3.

 

Hennes ektemann Bent Mathias Hauschou var kanskje av dansk herkomst, siden de bodde en kort periode i København.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på om Bent Hauschou er identisk med kjøpmann Bent Mathias Hauschou fra Lemvig (se Nygaards sedler) hvor han var kjøpmann allerede i 1750 død i 1787 (enken Maren Jensdatter lever da). Det er riktignok en annen med samme navn som nevnes f. 1797, men han er vel for ung for Mette Kirstine Hygen. Lemvig kan allikevel være riktig sted.

 

Her er imidlertid Bent og Mettes barn i København http://danbbs.dk/~stst/kbh_kbg_reg/foedte_h.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for svar og en svært nyttig link til København!

 

Bent Mathias Hauschou oppgis som 24 år gammel i folketellingen 1801 og døde 31.07.1829 i Fredrikstad med oppgitt alder 53 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det noe rart. Se i ft1801 http://digitalarkive...f01058217000477

 

Der er Bent Mathias gjestgiver, men et par år senere er han kontorist/kontorbetjent i København. Er dette samme mann ? I dødslisten for København i samme periode er barna ikke http://danbbs.dk/~st...g_reg/doede.htm

 

Inger Marie er ugift i ft1865 for Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren Caroline Mathea ble døpt i Gamlebyen 12.09.1800 med oppgitt bosted i Grønlien.

 

Selv om oppgitt yrke virker ulogisk, oppfatter jeg dem som rette familie i folketellingen 1801.

 

De hadde også sønnen Lauritz født 14.03. med bekreftet hjemmedåp 28.03.1799 i Fredrikshald, som i 1801 er til oppfostring hos mormoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alf Christian,

 

Ovenstads Militærbiografier nevner en Elisabeth Cathrine Clausdtr Hygen, som var gift med Albert Conradsen Hack, som ble begravet i 1709.

 

""Han bodde ved sin død på Grini, S. Gran. Død 1709, begravet 8/7-1709 på S. Gran. Gran kirkebok nr 1: "79 aar ringere nogle Dage gl.". Gift med Elisabeth Cathrine Clausdtr Hygen. Hun overlevet ham. De hadde 5 barn."

 

Hun hører vel med i bildet her? Jeg har selv ennå ingen kilder som viser eventuelt slektskap mellom Elisabeth Cathrine og premierløytnanten som er ditt utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill!

 

Den 28.mars 1708 ble det avholdt arveskifte på gården Billerud på Toten etter avgangne Leiutnant Claus von Hygen, som døde for 9 år siden. Hans eldste datter Lispet Catrine var da gift med Leiutnant Albret Hack.

 

Den 29.august 1709 ble det avholdt arveskifte på gården Grini i Gran sogn på Hadeland etter avgangne Albert Hack fordum LIeutenant ved de Hadelandshe Dragouner...mellom hans gjenlevende Kieriste Madamme Elisabet Chatarine Clausdaater Hygen og avdødes etterlatte barn...

 

Følgelig var hun stemor til løytnantens barn (hennes antatte alder tilsier ikke voksne barn) og som enke giftet hun seg i 1710 med Paul Paulsen og fikk følgende barn som alle ble født på Grini:

 

- Albret Christian, døpt 1711.

 

- Karen, døpt 1714.

 

- Claus Christopher, døpt 1718.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Hei Alf Christian.

Det er noen år siden denne postingen, men jeg har nylig funnet ut at jeg stammer fra løytnant Albret/Albert Hack og det jeg trodde var min stammor Elisabeth Cathrine Clausdatter Hygen.  (Ovenstad skriver i sine militærbiografier at de har felles barn). Nå ser det da ikke ut til å stemme, basert på det du skrev for 6 år siden. Hva er Elisabeth Cathrines "antatte" alder? Jeg antar du bygger det på Albrets barns antatte fødselsår og det at Elisabeth får barn helt opp til 1718?

Dette skiftet som du viser til, er det noe som er avskrevet?

 

 

Mvh

Terje Rehn Holm-Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.