Gå til innhold
Arkivverket

Torbjørn Ussvatten født på slutten av 1500 tallet, Vegårshei Aust Agder


John Kristoffer Haugan
 Del

Recommended Posts

Hei holder på fortiden med mine aner fra Sør Norge, og har kommet til Torbjørn Ussvatten som jeg har en del spørsmål rundt. Jeg har lånt både den nyere utgaven av bygdebok for Vegårshei gårder og plasser på Vegårshei, som vel regnes som et utkast til bygdebok, da forfatteren ikke rakk å bli ferdig før han gikk bort, og den eldre bygdeboken skrevet av Hallvard Tveiten.

 

La oss først begynne med Vegårsheislektstavler av Hallvard Tveiten. Under Ussvatnslekta oppgitt at den første navngitte Ussvatmannen Torvld Bjørnson Upsvatn trolig var far til den neste navngitte Torbjørn Ussvatten. Han fører da opp følgende slekts rekke.

 

1. Bjørn Usvatn eller en annen gård.

2. Torvild BJørnson Usvatn f o. 1440 kjøpte Usvatn 1470 av Gunnar Torgeirson, svigerfaren eller en annen slektning. ( Torgeir navnet gikk igjen på Eikås)

3. Torbjørn TOrvilden Usvatn f.o 1470 nevnt i Gustav Smiths samlinger eide både Usvatn og Gilsletveit ( som var en gård) Dette bekreftes i odelsaka om Gisletveit 1728, da odelsretten tilfalt Usvatmannen etter dette vitnemål. ( Gisletveit var øygard etter svartedauen 1350 og tilfalt Usvatn. Odelsloven holdes strengt)

4. Jon Torbjørnsen f o 1500.

5. Gunnar Jonsen Usvatn f.o 1520, nanvet kjent gjennom sønnens farsnavn.

6. Jon Gunnarsen f.o 1550 gm Ingeborg Arnesdatter Brekke, Nissedal og Espeland . Hadde 1624 som enke farens Anre Espelands gods: 2 huder i Brekke, derav 1/2 hun pantegods, 1 hud i Mule Frysedal, 1 hud i Negården, Åmli, og 1/2 hud i Støle Bratsberg ( Sannidal Telemark)

7. Olav Jonsen Usvatn kronbonde fra før 1600 til omkring 1635. Eide i 1624 2 1/2 hud i Ussvatn, dvs. hele gården utenom 1/2 hud som Aslak Gisletveit eide.

8. Torbjørn Olavsen Usvatn, kronbonde fra 1635, slått i hjel av Aslak Pedersen Usvatn med ei rive . Etterlot seg kona Gunhild og 4 barn.

 

 

Hvor den siste er Torbjørn som jeg har kommet fram til. Så over til gårder og plasser på Vegårshei hvor denne Torbjørn er omtalt på s 23-24, også nevnt på s20. I denne boka er også Olav nevnt, da kalt Ola, men hverken han eller Torbjørn er nevnt med farsnavn. Det nevnes en Ola Jespersen , men vet ikke om han er den samme som Ola Usvatn?. I hvertfall så burde denne Ola Jespersen være far eller svigerfar til Torbjørn og Aslak Ussvan, men farsnavnet deres er ikke nevnt i en kjent kilde. Ellers er ingen av de andre navna som er nevn ovenfor Olav nevnt, med unntak Torvild Bjørnsen.

 

Den første eieren av gården Ussvaten man kjenner til var Torgeir Gunnarsson. Han eide gården i 1470. På den krossmessedagen som falt på den 14 sept. om høsten dette året solgte TOrgeir Gunnarson gården " Hwbssvadh" eller Ussvatten i Molands sogn til Torvild BJørnsson.

Videre står det at en av bøndene som levde i Ussvattsbøgda i de tidende som fulgte skal ha brukt både Ussvatten og Gisletvet under samme odel. Denne mannen som trolig må ha tatt over som bonde på disse gården en eller annen gang i løpe av 1500 tallet skulle ha to sønner foruten døtre. Disse barna skal ha tatt over farens jordegods. I ei odel sak på Gisletveit 1755 blir den Jon Torbjørnsen Ussvatn f ca 1638, ført opp dels som den eldste sønnen og dels som den eldste sønn av den eldste sønn til den gamle Ussvatnstamfaren, som en gang i tida skal ha brukt både Ussvatten og Gisletveit som samla bruk. Men til og med den lengste av disse to utgavene av en gammel slektsrekktopp fra 1755, må helst bli ett ledd for kort. Dersom det er rett kan man ved en viss grad av sannsynlighet sette opp følgende slekts rekke 1) Den gamle Ussvattens stamfaren, 2) hans eldste sønn, 3) Torbjørn Ussvatn og hans frende Aslak fød ca 1590-1595, 4) Jon Torbjørnsen født ca 1638. Men helt sikre bevis på denne slekts rekken er rett har man ikke.

 

Spørsmålet er da om det finnes noen beviser som støtter opp om Halvard Tveits slektstavle eller om man skal stole mer på det Knut Tørdal skriver, nemlig at man bør stoppe med denne Torbjørn Ussvatten , og heller nevne en mulig tilknytning til Torvild og denne personen som skal ha brukt både Ussvatten og Gisletvet, men hvordan denne sammenhenger er usikker.

 

Så et generelt spørsmål til slutt, hvilket sorenskriveri hører Vegårshei under , med tanke på hvor man kan finne skifter etter personer som har bodd der.

 

Hilsen John Kristoffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte vanskelig å få Hallvard Tveitens slektsrekker til å "gå ihop", John Kristoffer. Uten å være skråsikker vil jeg tro du skal til Gjerstad sorenskriveri for å finne mer håndfaste bevis. Mvh Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Helge for ditt innspill, kan ikke finne noe Gjerstad sorenskriveri i oversikt over skifter, det var i hovedsak for å finne linker til skifter til mine aner i Vegårshei, for å så kunne etter gå mest mulig opp mot primærkildene.

Forøvrig så ser det ut til at Knut Tørdal har arbeidet grundig med bygdeboka ut fra det jeg kan forstå, og at jeg velger først og fremst å stole på han når det gjelder dette som står om Torbjørn , så lenge ikke noen andre har kunnskaper om kilder som Tørdal har oversett som støtter opp om Tveitens oppsett. Dessverre strekker ikke mine lesekunnskaper godt nok til å kunne sjekke ut noe omkring Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Helge for ditt innspill, kan ikke finne noe Gjerstad sorenskriveri i oversikt over skifter, det var i hovedsak for å finne linker til skifter til mine aner i Vegårshei, for å så kunne etter gå mest mulig opp mot primærkildene.

 

Vegårshei tilhørte fra 1852 det nyopprettede Holt sorenskriveri. Tidligere hadde Vegårshei hørt til Østre Råbyggelag sorenskriveri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Kristian. Det finnes vel ingen oversikt over hvilke prestegjeld som lå under de ulike sorenskriveriene , jeg tenker på landsbasis, noe vanskelig å hvite hvor man skal lete hen, når man ikke er lokalkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Kristian. Det finnes vel ingen oversikt over hvilke prestegjeld som lå under de ulike sorenskriveriene , jeg tenker på landsbasis, noe vanskelig å hvite hvor man skal lete hen, når man ikke er lokalkjent.

 

Statsarkivet på Kongsberg har en fin oversikt for sitt område på sine nettsider. Det er mulig flere statsarkiv har tilsvarende.

 

Ellers vil du kunne finne historikk for mange sorenskriverier i Arkivportalen, for eksempel Østre Nedenes sorenskriveri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for dette Kristian. Har jo noen aner i Telemark også, som jeg ikke har arbeidet så veldig mye med, så dette kommer sikkert til sin nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.