Gå til innhold
Arkivverket

har noen Bygdebok for Tolga? og kan gjøre oppslag?


Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

På plassen Sandmelen bor i 1775 en herre ved navnet Ole Estensen, som senere trolig kom til Steilo i Hadsel i Nordland. fødd 27 januar 1754. Et skifte fra 1738:

Et skifte :

Tolgen 5/12 1738 s.675

Ingvild Pedersd. Tolgen hytteplads + enkemann g.m/Jon Estensen Skredder barn:

1. Esten Jonsen 15 år v: Ole Ludvigsen Tolgen

2. Peder Jonsen 13 år v: Ole Evensen Erlien

 

Er på jakt etter både Ole, hans søsken og foreldre.

Om noen kan hjelpe.

 

Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bygdebok for Tolga, og har lett etter de nevnte personene, uten å finne noe av interesse. Det er flere Sandmæl-gårder, men jeg greier ikke å finne de navnene du har nevnt her. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg fryktet nok det, trolig kan de komme fra andre gårder. men du kan kansje fortelle meg, hvor mange bøker det er om Tolga? Så kan jeg fått lånt de inn og studert de.

Takk for svaret.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes to bygdebøker, men "Tolgen" fra 1908 kan du nok se bort fra.

Den andre, "Tolga", utgitt 1968, forfatter Eystein Eggen kan biblioteket sannsynligvis skaffe til veie.

 

Jeg har en Ole Estensen, bosted Storbekken, konfirmert i 1771, 16,5 år som kan passe, men noen dåp i 1754 finner jeg ikke i kirkeboka for Tolga.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9219&idx_id=9219&uid=ny&idx_side=-39

 

Den nærmeste er en Ole Østensen hjemmedøpt i 1756. (Side 151)

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9218&idx_id=9218&uid=ny&idx_side=-79

 

Så noen spørsmål:

Hvorfra har du Ole Estensens fødselsdata?

Hvilken tilknytning har din Ole Estensen til skiftet du refererer?

Hvor har du funnet opplysningen om at Ole Estensen bor på Sandmelen i 1775? Bor det flere der?

 

Legg om mulig ved lenker til kildene dine.

Jeg har en slektsdatabase for området og skulle for min egen del også, gjerne bidratt til å løse "gåten" din.

 

Mvh

Marie Tollan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Marie.

 

Ole Estensen er døpt i Røros kirke, 27 januar 1754, fader Esten Joenson Tolgen.

Der er også en Ole Estensen konfirmert 1 søndag i Advent 1770 på Røros.

En Ole Estensen er fadder i Tolga under dåp den 13 april 1775. Barn Kari Larsdatter,

Far:Lars Estensen, en trolig bror av Ole. Disse bor på Tolgenplads.

Har ikke funnet Ole etter dette på Tolga eller Røros nevnt. Om det er min Ole, tja.Skiftet jeg

nevner er fra skifteprotokollene for Røros. Der dette skiftet dukket opp i 1738.

Esten Joenson er da trolig far til Ole Estensen.

 

Vedlegger min forespørsel til Statsarkivet i Tronheim.

 

Vår ref.: 13/17389

 

Vi har slått opp i Nordlands amt boks Ra28, innrulleringsmanntall Hadsel 1806-1842. Vi finner Ole Estensen nevnt på Steilo i 1806, 1808, 1810 og 1811. I 1806 står verken alder eller fødested, men i 1808 er han sagt å være 58 år, i 1810 56 år og i 1811 57 år. Alle disse steder er han oppgitt å være født i Christiania Stift. Han var fritatt for militærtjeneste fordi han hadde "feil i Haand og Fod"

 

Med vennlig hilsen

Elin Jacobsen e.f.

rådgiver

Statsarkivet i Trondheim

 

Tolga er i Christiania Stift, Røros i Tronheim Stift.

En vred nøtt å knekke denne Ole.

 

Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for svar på spørsmålene. Her fikk jeg litt å tygge på.

 

Har lett gjennom døpte, konfirmerte, gifte og døde både på Røros og Tolga uten å finne mye håndfast, men Skredder Joen Østensen som "drugnet i Glaamen" 6.2.1734 55 år gammel må være identisk med Jon Estensen Skredder i skiftet fra 1738. I originalen står det Sl. (=salig=avdød) Joen Østensen, og Ingvild Pedersdatter Enke, om jeg ikke tar helt feil.

 

Jeg har forøvrig registrert Kari/Karen Larsd Henriksgård døpt 13.4.1775. Hennes foreldre er Lars Estensen Trøen/Lilleøien fra Os (mellom Tolga og Røros, oppvokst på Sandmælen i Tolga, skredder og gårdbruker) og Maren Andersd fra Henriksgård, Tolga.

 

Lars Estensens foreldre er iflg bygdebok for Os, Esten Hågensen Trøen, Os og Kari Jonsd Herdal/Sandmælen, Tolga. Disse har 7 barn og flytter til Folldal. Den yngste heter Ole/Ola, er 4 år og bor der hos mora som er enke, i 1763.

Verken bygdeboka for Folldal eller for Os sier noe mer om hans videre skjebne, men han er vel også for ung til å være din Ole Estensen.

 

Skulle jeg komme over noe mer av interesse, lar jeg høre fra meg.

 

Marie T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Estensens foreldre er iflg bygdebok for Os, Esten Hågensen Trøen, Os og Kari Jonsd Herdal/Sandmælen, Tolga. Disse har 7 barn og flytter til Folldal. Den yngste heter Ole/Ola, er 4 år og bor der hos mora som er enke, i 1763.

Verken bygdeboka for Folldal eller for Os sier noe mer om hans videre skjebne, men han er vel også for ung til å være din Ole Estensen.

 

Skulle jeg komme over noe mer av interesse, lar jeg høre fra meg.

 

Marie T

 

Når jeg ser navnet Herdal/Sandmælen tenker jeg umiddelbart på Alvdal og måtte kikke på opphavet til navnet Herdalsplass ( på folkemunne kalt "Skreddaran`") i Alvdal.

 

De første som slo seg ned på Herdalsplass het Herdal og det spekuleres i om det var folk som kom fra Tolga, for der var det visst

hyttefolk som skrev seg Herdal, men navnet kommer trolig fra Sverige iflg. Alvdal Bygdebok.

Men nå bare skummer jeg litt i boka som aller snarest, skal ut på noe anna (EU-relatert -_- ) så , det blir ikke mer fordypning i første omgang.

Men ser kanskje ikke bort fra at det kan være spor i Alvdal?

 

Det er også Sandmæl i Alvdal, men har ikke sett nærmere på det.

 

Det må kikkes nærmere på Skræddarstuen,Elsan i Alvdal også kanskje (samt kanskje også andre plasser i Strømmen-grenda), hvor det bodde en Jon Nilson Herdalsplass, men dette var litt senere?

Hvor vi kommer borti dette navnet Skreddar (#1).

Men det må bli senere i dag hvis ingen andre vil sjå litt nærmere på det i mellomtiden?

 

Kan være et spor her!

 

Men mulig jeg er totalt langt på viddene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Reidar.

 

Det eneste sikre spor jeg har, er at herren kommer fra Christiania stift, og det er sannelig stort. Men jeg har brukt endel tid

på kirkebøker, men jeg skal kikke innom Alvdal/Os. Der finnes jo flere berettninger om at Østerdøler drog nordover kring 1780-90.

Uår på uår, tvang dette folket til å flytte ut. Og området rundt Bardu bl.a er jo kjent for mange innflyttere.Sandmælen er kyttet til den Ole Estensen

som er fadder i Tolga kirke 13 april 1775, der Lars Estensen er fader. Ja han som Marie nevner som 4 år i 1763, kan så gjerne være min mann.,

Alderen ved innrulleringsrullen for Hadsel i Nordland, er jo hans alder meget varierende.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk denne oversikten fra en 4 menning, som sammen med meg er på søk.

 

KONFIRMERT som nr. 12 i rekken:

Ole Estensen fra Storbakken 16,5 år gammel i året 1771

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603420208.jpg (Minesterialboka)

 

 

 

39 12 1771 06.10 Tolgen Rolle Førenamn Etternamn Kjønn Bustad Alder 112 konfirmant Ole Estensen m Storbekken 16 1/2 aar fglass.gif

 

Her er alle som er konf. fra Storbakken gårdsdistrikt( vestre og Østre)fra 1769-1783

 

33 15 33 1769 02.04 Tolgen konfirmant Ingri Mortensdt k Storbechen 17 aar fglass.gif 112 39 12 1771 06.10 Tolgen konfirmant Ole Estensen m Storbekken 16 1/2 aar fglass.gif 371 108 14 1778 04.10 Ous konfirmant Esten Jonsen m Storbekken 17 aar fglass.gif 399 117 11 1779 03.10 Vingelen konfirmant Per Tostensen m Storbekken 18 aar fglass.gif 560 158 24 1783 19.10 Tolga konfirmant Ingri Jonsdt k Storbekken 17 aar fglass.gif

 

 

Du finner ham også her på et register bak i kirkeboka som angir sidetall på dåp, konf, ekteskap og død.

Her står alle Ole Estensen i hele Tolga i disse tiårene, men det er bare en av dem som presten mangler dåp, vielse og død på og det er Han ole Estensen fra Storbakken.

Se side 191 midt på siden.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603420362.jpg

 

Han ble vel både gift og død i steilo? men hvor er han døpt?

se på s. 149 nederst over fødte og hvorfor de står nederst på denne siden vet jeg ikke.

Der er det en ingebrigt olsen og en siri? Estensdatter som har en sønn ole hvor presten har ført på et eller annet bak ser du hva han mener?

 

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603420125.jpg

 

 

Ungt Mannskap militær som var god på ski fra Tolga og omegn.

1783 ole estensen ble satt inn som vikar.

 

 

 

Esten Olsen Hms

17

63 ¾

 

Hug over venstre ben og høyre knæe

i lægden eldste son

Kudsk

[(12-53)]

Haagen Olsen Gms

16

54 ¼

 

 

i lægden

Abs

[(12-53)]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kommentar til *5:

 

Esten Joensen Tolgens sønn døpt 27/1-1754, den eneste hendelse i kirkebok for Røros som angår Esten Jonsen Tolgen.. Jeg har så langt oppfattet Esten Joensen som feilskrift for Esten Jensen. Esten Jensen ble gift på Røros 1746 med Karen Olsdatter, Esten Jensen (Tolgen) døper barn både før og etter 1754. Etterkommerne til Esten Jensen Tolgen på Røros kaller seg Rise. Esten Jensen var 19 år i skiftet etter faren Jens Joensen Rise i 1737, mora var Ingeborg Estensdatter. Skiftet fant sted på Tolgen Hyttplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat Astrid, da kan vi krysse bort den Ole.

men når det gjelder Joensen eller Jensen, så er det dette

skiftet fra 1738 som passer greit inn i bildet.

 

Tolgen 5/12 1738 s.675

Ingvild Pedersd. Tolgen hytteplads + enkemann g.m/Jon Estensen Skredder barn:

1. Esten Jonsen 15 år v: Ole Ludvigsen Tolgen

2. Peder Jonsen 13 år v: Ole Evensen Erlien

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulig kandidat:

 

Hoved Lægds og Unge mandskabs Roulle af Det 1ste Oplandske National Infanterie Regiments Tredie Battailon Skieløbere under commandoe

af Herr General-major von Lowzow og det Aamodske Captain Hermann von Arntzen anfortroede Compagnie sessions stædet paa gaarden Sørkenes den 30de May 1783.

 

Ole Estensen Gms

21

66

 

Bevilget ved session 1779 til skydskaffer i Lille Elvdahlen paa 10 aar

 

 

Efter eget forlangende enrolleret i legdet med godgiørelse af 4 aar for skydskaffer-tieneste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

af lægdet

Ole Estensen Gms

21

66

efter eget forlangede enroulleret med godtgiørelse af de 4re aar han har tient som skydskaffer, neml. fra Sesso [!] 1779

[(7-66

 

Ole Estensen Hms

16

 

 

Død 1783

 

Tyldahlen

 

[(4-48)]

 

Disse to herrene nevnes i:

Compagnie Roulle af Det 1ste Oplandske Nationale Infanterie-Regiments 3die Battallion skiløberere under comandoe af General Major von Lowzow

og Det Aamodske Captain Hermann von Artzen anførtroede compagnie. Sessions-Stædet paa gaarden Sorknes den 30de May 1783 paa gaarden Sorknes.

 

Her finnes også et eksempel på at folkene fra Østerdalen reiste nordover:

 

Engebret Carlsen Gms

22

66 ¼

 

 

 

Har 1782 forlatt districhtet og reyst til Nordland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Prøver å nøste litt, i håp om å få napp. Jeg var på jakt etter bygdeboken for Tolga, men jeg har fått en bygdebok for Vingelen, finnes det andre muligens?"Tolga", utgitt 1968, forfatter Eystein Eggen, enten surrer jeg med geografien i Østerdalen, eller har jeg fått feil bok? Denne fra Vingelen er utgitt i 2006.

Når det gjelder Ole Estensen, så var det tre stykker med dette navnet som var aktuell som min kandidat, den ene er i avgang og borte, døde i 1783.Der befinner seg en Ole Estensen til i området, men han tror jeg er for ung, kan være den samme som døde i 1783.

Når det gjelder Astrid Jensen sitt bidrag, der hun vil kalle Esten for Jensen, så sier kirkeboken ved dåpen til Ole Estensen, at hans mor har navnet av Lucia Pedersdatter.

Tror jeg vil prøve å grave på Storbekken, den herren som er konfirmert derfra i 1771, virker meget interesant.

En annen ting som jeg har oppdaget, mange fra dette distriktet, flyttet faktisk nordover, både til Målselv og Bardu bl.a. Når jeg finner dødsfallet til Esten Joensen, om jeg finner det, så vil et skifte der kunne avklare det meste.

Mottar gjerne tips, og ha en forsatt fin søndagskveld.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdebok for Tolga utgitt i 1968. Skrevet av Eystein Eggen. Du vil ikke finne noe fra Tolga i bygdeboka for Vingelen 2006. Vingelen ligger i Tolga kommune. De tilhører samme prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Oddbjørg, det var det jeg trodde, da har fjernlånesystemet gått i surr, jeg bestillte Tolga, men fekk Vingelen. Jaja, det er ikke sikkert alle på BIBBA i Hamar kjenner dette heller. Men en får prøve med nytt mot.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei.

 

Jeg tillater meg å blande meg litt inn og håper det er i orden for trådstarter!

 

I Os bygdebok på side 288 Nordgarden, nevnes Anne Olsdatter gift med Esten Jonsen Tolga.

 

Vielsen i Tolga 1749

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tolga, Ministerialbok nr. 1 (1733-1767), Ekteviede 1746-1748, side 134-135.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-71

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70603420118.jpg

 

Om jeg ikke er helt ute på viddene nå, så finnes skifte etter Joen Estensen på Tolgen hytteplads, 15 Januar 1738. under Røros bergrett 1722-1742 side 569

 

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros bergrett, Skifteprotokoll 3A 04 , 1722-1742, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Pag. 133-932 (forts. fra 3A 02). Gammelt register.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n...read/24717/228/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...90209610228.jpg

 

 

Ingvild Pedersdatter, skifte 5 Desember 1738, Røros bergrett 1722-1742 side 675.

 

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros bergrett, Skifteprotokoll 3A 04 , 1722-1742, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Pag. 133-932 (forts. fra 3A 02). Gammelt register.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n...read/24717/282/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...90209610282.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann, fantastisk Cathrin, supert. Vi retter først vielsen til 1746. Men skiftene forteller jo at folkene ikke var fattigfolk akkurat. Siden jeg har funnet i kirkeboken for Tolga at Joen Estensen drukknet i "Glaamen" 6 februar 1734, så har du funnet det orginale skiftet, og sannelig min hatt, har du funnet hans kone Ingvild Pedersdatter sitt skifte også. Men jeg er forsatt i villrede i dette distriktet. Ole Estensen døpes i 1754 i Røros HVORFOR TRO? Ser ut som noen av hans søsken døpes i Tolga, og at moren Anne Olsdatter kommer fra Os. Innviklet for en som ikke har peiling oppe i Østerdalen. Men siden skiftet snakker om Tolgen Hytteplads, så anntar jeg da at dette må finnes et sted i Tolgenboken?

Dette var et viktig spor, takk Cathrin.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann, fantastisk Cathrin, supert. Vi retter først vielsen til 1746. Men skiftene forteller jo at folkene ikke var fattigfolk akkurat. Siden jeg har funnet i kirkeboken for Tolga at Joen Estensen drukknet i "Glaamen" 6 februar 1734, så har du funnet det orginale skiftet, og sannelig min hatt, har du funnet hans kone Ingvild Pedersdatter sitt skifte også. Men jeg er forsatt i villrede i dette distriktet. Ole Estensen døpes i 1754 i Røros HVORFOR TRO? Ser ut som noen av hans søsken døpes i Tolga, og at moren Anne Olsdatter kommer fra Os. Innviklet for en som ikke har peiling oppe i Østerdalen. Men siden skiftet snakker om Tolgen Hytteplads, så anntar jeg da at dette må finnes et sted i Tolgenboken?

Dette var et viktig spor, takk Cathrin.

 

Torleif

 

Jeg holder fortsatt fast ved at Esten Joensen i KB for Røros 1754 er en feilskrift for Esten Jensen!

 

Røros Bergrett omfattet Røros Bergplass, Nyplassen og Feragen Hyttplass (begge i Røros Prestegjeld). videre Tolgen Hyttplass, Femund Hyttplass.

 

Tolga hørte under Østerdal fogderi, men folk som arbeidet i Smelthytta og bodde på Hyttplassen var tilknyttet Røros bergrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Astrid, vil ikke gi meg på nåverende tidspunkt inn i noen diskusjon om Joensen eller Jensen. Det får jeg finne ut av senere.

Men sannheten er ofte lang å nøste opp, og jeg har din Esten Jensen i bakhue.

En vrang nøtt.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torleif, jeg bør vel heller ikke være for påståelig :rolleyes: . Men faktum er at denne Esten Jonsen har sønnen Ole døpt i 1754, ellers ingen barn, Esten Jensen har ingen sønn Ole døpt, men har en sønn Ole som døde i 1773 19 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Astrid, jeg har kun funnet en Esten Joensen i Tolga. Ole døpt i Røros 27 januar 1754 Esten Joensen Tolgen far.. Esten gift i 1746 med Anne Olsdatter fra Ous.

Ingvild Estensdatter. foreldre Esten Joensen og Anna Olsdatter i 1749, umulig å lese hvilken søndag presten har ført, men tidlig på året.

1750, Anna, foreldre Østen Joensen og Anna Olsdatter.

Så begraves et barn Ole Estensen i 1751 nyttårsdag 1/2 år gammel Tolgen, men er neppe Esten Joensen sin sønn.

Jeg leter febrilsk etter skiftet, eller dødsåret til Esten og Anna, det kunne avklart mye.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mest grubbler på, er skiftene som Cathrin har lagt ut fra Tolgenplads i 1738. At jeg ikke skal finne dette nevnt i Bygdeboken, klør jeg meg hardt i nakken for. Det kunne vært et spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pløyd Tolga sin kirkebok etter Esten Joensen sitt dødsfall fra 1754-1801. Men om jeg er inne på riktig Esten, så burde han være fødd kring 1725.

Skiftene som Cathrin Jegersberg fant, forteller jo at foreldrene bodde på Tolgenplads i 1738. Tross dette finner jeg ingenting nevnt i bygdeboken om foreldrene Esten Joensen og Ingvild Pedersdatter. Jeg ser heller ikke spor av Esten sin to yngre bror Peder. Kan disse to ha flyttet ut fra Tolga? Når timene går over gamle kirkebøker, samtidig med både to og tre kaffikopper, så lurer en av og til på, om alt dette bryet er verdt dette. Mitt svar er ja, en plass har han gjemt seg, om jeg bare finner hans dødsdato.

 

Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.