Gå til innhold
Arkivverket

Kun hjemmedøpt og derfor ikke i kirkeboken? - Bergen: Jakob Sofus Nilsen, født 18.10.1884


Tore Nilssen
 Del

Recommended Posts

I kirkeboken for Sandviken i Bergen finner jeg Jakob Sofus Nilsen konfirmert 30.09.1900.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?uid=288973&urnread_imagesize=full&show=103

Det står der at Jakob ble hjemmedøpt i Korskirken sogn, men det oppgis ingen dato for dåpsstadfestelse. Det kan vel hende at dåpsstadfestelsen ikke har funnet sted. Men det virker rart at presten ikke fører barnet inn i kirkeboken likefullt. Jeg finner ikke Jakob i kirkeboken for Korskirkens døpte. Kan han ha blitt glemt?

 

Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Anne for å rette opp lenken min. Jeg tror dere har funnet hhv klokkerboken og ministerialboken for Sandviken. Opplysningene om Jakob synes å være identiske.

 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan konfirmerer man en dåp som ikke er konfirmert?

 

Her er et eksempel hvor en Ambrosius (nr. 11) ble døpt 22 år gammel - ifølge en resolusjon av 29. mars 1843 og etter ritualbok kap. 2, art. 4. Dette skjedde uten påfølgende konfirmasjon - som kanskje da ble sett på som unødvendig med tanke på vedkommendes alder?

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nesodden, Ministerialbok nr. 6 (1814-1847), Fødte og døpte 1843-1845, side 329-330.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti at personer har blitt konfirmert selv om de kun var hjemmedøpt,har et eksempel her fra en jeg lenge lette etter dåpen til for noen år siden : Edvin Marinius Ingolf Jensen ,f. på Andenes og konfirmert i Ibestad Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3731&idx_id=3731&uid=ny&idx_side=-305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hjemmedåp er jo en dåp så god som noen, fullt gyldig. Å ha barnet til kirken for å stadfeste hjemmedåpen var vanlig rutine, men ikke nødvendig for at hejmmedåpen skulle være en gyldig dåp.. Dermed kunne vel barn som "kun" var hjemmedøpt, konfirmeres, men helst burde nok dette stadfestes av noen som deltok på hjemmedåpen. Det har jeg sett eksempel på blant de omstreifende folka i alle fall. Var man verken hjemme- eller kirkedøpt, var det nødvendig med voksendåp om man ville bli et fullverdig medlem i kirken, og om det skjedde rundt konf.alder eller senere, skulle en påfølgende konfirmasjon jo være virke unødvendig, for i voksendåpen svarte man allerede selv om man ville "forsake Djevelen, og alle hans Gjerninger, og alt hans Væsen" osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.