Gå til innhold
Arkivverket

Jørgen Olsen født ca 1750 tallet gift med Gudrun?


Britt Jørgensen Eriksen
 Del

Recommended Posts

Jørgen og Gudrun står oppført i kirkeboken at de er foreldre til Ole Jørgensen ft 1773, han er gift med Ingeborg Jacobsdtr Jørgensen ft 1778. Finner ikke noe på Jørgen Olsen. Håper å komme videre i mitt slektstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du svarer. Jørgen Olsen bodde i Bergen, det er det eneste jeg vet..... I Domkirken sin kirkebok 1758 -1789, side 168-169. 8 april 1773 står han oppført som far til Ole

( dåp) og mor til Ole kan jeg bare tyde som Gudrun. Vanskelig å se. Med Jørgen Olsen stopper alt opp.

 

Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrenes navn er Jørgen Olsen og Massi Matthisdatter.

 

Jørgen Olsen Raae og Massi Matthisdtr. Lieland ble gift i Fana 7.12.1766: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-84

Rå og Liland er gårdsnavn fra Fana.

 

I 1801 er Massi enke og bor hos sønnen Matthis (Mathias) Jørgensen: http://digitalarkive...&merk=7491#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Dette er jo helt fantastisk. Uten å vite om at de kommer fra gårdene Raae og Liland har jeg bodd like nærheten i 30 år. Men det jeg lurer på hvorfor Gudrun navnet (tyder det som Gudrun?)kommer inn...

 

Ja nå kan jeg jobbe videre håper jeg. Vet du om det finnes bygdebøker fra disse gårdene????

 

Tusen takk for god hjelp, tar gjerne imot mer ifo hvis det finnes....

 

Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er lenke til Oles dåp i 1773: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-85

 

Her står det slik: "Ole af foreldre Jørgen Olsen, Kiører, og hustrue Massi Matthisdatter....."

 

Det er kanskje ordet hustrue som kan minne om navnet Gudrun, men dersom du ser på de følgende dåpene, står det samme ordet der også...

 

Ellers finnes det en gammel bygdebok (fra 1933) på nettet. Lenken her går til Liland hvor man finner en Massi Matiasdtr.: http://www.nb.no/nbs...17a?index=0#773

 

Det finnes en langt nyere bygdebok, som jeg antar kan ha flere opplysninger.

Fana bygdebok 4 - Gards- og ættesoge Utgitt: 1984, nyutgivelse 2002 Om boka: ISBN 82-991226-0-0, Utgiver Fana Bygdeboknemd. Forfatter: Jacob T. Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for god hjelp Inge Nygård. Litt vanskelig å forstå denne boken, men det kommer vell etterhvert. Bryner hjernen litt på hvem som er moren til Massi. Ellers får jeg se om jeg ikke får låne bøkene på biblioteket. Er det Matias Johannes Haukeland 1726 og Marta Hansdtr Liland, døde 1763 som er foreldre til Massi og Hans broren hennes.

 

Håper ikke jeg spør for vanskelig....

 

Ellers tusen takk for svar

 

Mvh

Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fana IV, Liland br. 5

 

Matthias Johannesson Hakeland ca. 1689-1737 g. Marta Hansdtr. Lilland br. 1B ca. 1693-1763.

 

Barn:

 

Jon bor på br. 3-4, Johannes bor br. 1, Hans, Massi.

 

Så forfatteren vet ikke hvor Hans og Massi blir av. Hvis du sjekker fadderene til barnene til Massi, Så finner du kanskje søskene hennesblandt dem? Eller skifte etter hennes far i 1737 eller moren i 1763.

 

 

Jon g. 1. 1751 Marta Ivarsdtr. N. Nattland g. 2, 1753 Anna Arnesdtr. Krokeide g.3 Kari Mikkelsdtr. Ø. Titlestad.

 

Johannes g. 1757 med enken etter forrige bruker på br. 1 Brita Mikkelsdtr. Ø. Titlestad. De flyttet bort ca. 1764. Johannes ble gift seinere med Marta Larsdtr. Søfteland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei igjen og takk for svar

 

Har vært bortreist så jeg har ikke fått jobbet videre med dette. Det du skriver virker vanskelig å finne ut av. Sikkert fordi jeg er ny på dette område.

 

Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.