Gå til innhold
Arkivverket

Peder Simon Groth (1785-1811)


Recommended Posts

Peder Simon Groth er en av mine forfedre (3x tippoldefar) og virket i Kristiansand til han døde bare 27 år gammel i 1811. Da hadde han rukket å gifte seg, i 1807, med henne som skulle bli min 3x tippoldemor, Inger Joachime Maricken Lund (1790-1874). De fikk en sønn, Fredrik Ferdinand, i 1809.

 

Andreas Lorentz Barnholdt Skar skriver i boken "Barnholdtslekten 400 år": "Simon Peder var kunstinteressert - en dyktig tegner og maler med spesielle anlegg for musikk, og han ble allerede i konfirmasjonsalderen ansatt som stadsmusikant i Kristiansand." Peder Simon hadde borgerbrev av 1808: "17. desbr. Simon Petter Groth. kjøpmannshandel og negotie. født i Svendborg. (1808: Død 1811)", som det fremgår av Kristiansands borgerruller 1641-1820.

 

Jeg har rett nok i danske arkiver funnet en Peder Groth, født i Svendborg på Fyn i 1785 av foreldre Ole Pedersen Groth og Apelone Sophie Winther. Foreldrene - men ikke Peder - bodde fortsatt i Svendborg ved folketellingen i 1801.

 

Mer om Peder Simon Groth i norske arkiver har jeg ikke funnet, enn vielsen til Inger Joachime Lund i 1807, borgerbrevet i 1808 og dødsfallet i 1811, og ikke vet jeg hvor Barnholdt Skar har funnet opplysningene om stadsmusikant og annet.

 

Mine spørsmål er følgelig:

 

1. Hvor kan jeg finne flere opplysninger om Peder Simon Groths liv i Kristiansand?

 

2. Kan det være riktig at "vår" Peder Simon er sønn av nevnte ektepar i Svendborg, og i så fall, hvordan kan jeg finne ut når, hvordan og eventeult hvorfor han havnet i Kristiansand?

 

Mvh Øyvind Grenne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Simon Groth er såvidt nevnt i bokserien (opprinnelig en serie avisartikler) "Kristiansands bebyggelse og befolkning i eldre tider" av Karl Leewy, bind 10, side 57. Her er opplyst at han eide et hus i Dronningensgate i Kristiansand fra ca. 1810 til sin død i 1811. Deretter ble huset overtatt av kjøpmann, senere stadsmegler Peter Olsen Groth. Sistnevnte var ifølge Leewy født på Fyn omkring 1786 og døde i Kristiansand i 1860. I kirkeboka for Kristiansand finnes innført at "Peter Simon Groth" døde 13. oktober 1811 som gift kjøpmann, 27 1/4 år gammel. Av skifteprotokollene for Kristiansand framgår at avdøde hadde en bror i Kristiansand som også var kjøpmann og som er kalt "Peder Olsen Groth". Når vi ser bort fra samtidas inkonsekvente bruk av formene Peder/Peter, må konklusjonen bli at Peder (Peter) Simon Groth var bror til nevnte Peter (Peder) Olsen Groth. Da ser det ut for at begge opprinnelig kom fra Fyn og kunne være sønner av den Ole Pedersen Groth du har funnet. Ellers er det definitivt feil at Peder Simon Groth noen gang var stadsmusikant i Kristiansand. Byens stadsmusikant i hele tidsrommet 1795-1827 het Johan Friderich Storm.

 

Oddleif Lian

arkivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.