Gå til innhold
Arkivverket

Alvøen utenfor Bergen


Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Er det noen som vet om det finnes materiale om arbeiderne ved krutt- og papirmøllen i Alvøen?

Er interessert i boforhold, organisering osv.

Spesielt interessert i plassen Slettebakken under Alvøen.

 

På forhånd takk!

 

Mvh

Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Bente

Vedlegger kopi av side 105 og 106 av boken "Gards og ættebok for Loddefjord sogn" utgitt i 1970 av Edvard Jakobsen.

 

Håper det hjelper deg noe.

 

Skal se om jeg finner noe med vedr Slettebakken.

Jeg mener bestemt at husmannsplassen er revet og kun grunnmuren står igjen.

 

mvh

Per Aase Andresen

post-570-0-81846500-1377445844_thumb.jpg

post-570-0-29151700-1377445855_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Per!

Nå fikk jeg litt mer om familiene.

Det var vel flere plasser ved navnet Slettebakken, siden ulike familier hadde adresse der samtidig?

Knut Olai Olsens sønn, Lars Johannes f. 1882 var også fabrikkarbeider der i 1910.

Da er han ugift og bor hjemme hos foreldrene som nyter pensjon av papirfabrikkens pensjonskasse.

Men så vet jeg ikke mer om ham.

Fasinerende med denne plassen, den lå jo også ganske langt fra papirfabrikken?

Men kanskje de arbeidet ved kruttmøllen i Gullaksdalen?

Eller hadde annet arbeid enn akkurat det som foregikk i fabrikken?

Der finnes vel ikke bilde av plassen, eller.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei Bente.

 

Beklager at det tok litt tid, men her følger et kart som viser husmannsplassen Slettebakken i forhold til Gullaksdalen og Alvøen hovedgård.

 

 

mvh

 

Per Aase Andresen

post-570-0-12229500-1381301838_thumb.jpg

post-570-0-27241000-1381302080_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Hei!

Er det noen som vet om det finnes materiale om arbeiderne ved krutt- og papirmøllen i Alvøen?

Er interessert i boforhold, organisering osv.

Spesielt interessert i plassen Slettebakken under Alvøen.

 

På forhånd takk!

 

Mvh

Bente Borgen

Jeg er sannsynligvis for sent ute, det er første gangen jeg er inne her.

 Ang. Gullaksdalen og Slettebakken. Ole Gullaksen var min tippoldefar. Han var født i Gransherad på Hadeland i 1812 og kom til Alvøen og kruttverket som ganske ung.

Han var kruttmester i Gullaksdalen og stedet er oppkalt etter ham. Jeg har foto av ham og hans kone.

Min far ble født i 1904 i Alvøen  Familen hans flyttet til Slettebakken - uvist når - men antar at det må ha hvert ca.1910. Faren som var baker/konditor av yrke drev et lite bakeri her og leverte brød og bakverk rundt i Alvøen. Han kom fra Hafslo i Sogn ca.1890 Deler av hans familie bosatte seg på Dale i Bruvik. Peder kom til Alvøen. Han døde i 1919 og familien flyttet etterhvert tilbake til Alvøen. Jeg har et foto av far som ung gutt, der han står utenfor huset på Slettebakken. Dette var etter det jeg har fått vite det første huset som ble bygget på stedet. Jeg vet ikke når. Men der har bodd folk på stedet lenge før dette. Huset ble etterhvert revet grunnet elde og dårlig vedlikehold og ett nytt ble reist ut på 20 - tallet. Dette huset ble revet midt på 70 - tallet. Jeg husker at det sto en gammel løe i bakken ned mot vannet. Jeg mener far fortalte at de hadde noen husdyr her. Antagelig høner og gris. Det er sikkert mulig at du har disse opplysningene nå. Kan jeg være til noe hjelp kan jeg treffes på mob.95161316

 

MVH Ronny Ingebrigtsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.