Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp med tyding av dåpsanmeldelse i Kirkebok fra Alstahaug


Roar Brynlund
 Del

Recommended Posts

Hei Håper noen kan hjelpe meg med å tyde tekst til dåpsanmeldelse i Kirkebok fra Alstahaug 1801 - 1819. Har lagt ved lenke for aktuell side Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-35. Dåpsbarnet er Jesenia Susana (nesten nederst på side 24). Dette har jeg funnet ut fra teksten: Linje 1: Dåpsdagen 5 februar 1809 (Søndag Sexagesima) på samme linje er det noe jeg ikke skjønner. Linje 2: Isak Myhre, Hellesvigen og h. Elisabeth Johanne (etternavnet har jeg ikke funnet ut). Linje 3 fikk jeg ingen ting ut av. Det viktigste for meg er om navnet på dåpsbarnet er riktig og om teksten antyder noe om fødselsdato samt hva etternavnet til moren er. Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det øvrige på den første linjen har ikke noe med dåpen å gjøre. Det er opplysninger om hvem som holdt gudstjenesten, hvor mange som gikk til alters (Comm. 5) og hvor meget som kom inn ved "tavlepenge", dvs. kollekt (Tp. 16 s[killing])

 

Linje 2 gir opplysninger om hvem som var barnets foreldre, samt barnets navn (Jeg leser det som Josenia Susanna)

Linje 3 inneholder faddernes navn:

Sp[onsores] Biskop Krogh, Fridr. Müller, Frøken E. M. Krogh, Fr. Hanna Krogh, Jf. Jæger.

 

Morens etternavn klarer jeg dessverre ikke; og barnets fødselsdato er ikke nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Takk til Else som tydet hele dåpsanmeldelsen og til Åsbjørg som fant etternavnet Gyth. Tror det er riktig etternavn for jeg fant i samme kirkebok som jeg ga lenke til i første innlegg en søster Rebecha født 1803 side 9 og en bror Peder Broch f 1805 side 15 hvor jeg tydet navnet til etternavnet til moren til Gyth. Men det som Åsbjørg henviser til i FT 1801 betyr at konen til Isach, Rebecca døde og at giftet seg med Elisabeth (konens broder datter kommentaren som står i FT 1801). Jeg lette etter konfirmasjonen til Jesenia fant en som passet i navn og alder (Står som nr 1/1825) i lenken jeg har lagt ved. Men i rubrikk 2 er navnet på faren Hans Mørch eller er det pleiefar? Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-160. Hvis det er faren er det jo feil Jesenia Myhre jeg har funnet.

Hilsen

Roar Brynlund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har funnet riktig jente, Roar.

Det er nok personen hun tjente hos som er nevnt ved konfirmasjonen. Det står: hos Skp. Hans Mørk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Else

Det var da godt at jeg hadde riktig jente. Hun er min tipp oldemor. Så da er det bare å nøste vider for å finne andre.

Mvh

Roar Brynlund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Håper noen kan hjelpe meg med konfirmasjonsdagen. Trodde fra den tidligere lenken over konfirmasjonen hvor jeg fikk stadfestet navnet at dagen var 3 juli i1825 (Treenighetssøndag),

men iht lenken til en annen kirkebok Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-183

står det trefoldig. Er treenighetssøndag og trefoldighetssøndag det samme.

Håper noen kan gi meg dato for konfirmasjonen og konfirmere at skjedde i Alstahaug kirke.

Mvh

Roar Brynlund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.