Gå til innhold
Arkivverket

Johan Ulrich Moltzau og hans halvsøsken Ole Sund, f. 1733 og Marthe Maria Lindskoug, f. 1738, og deres søskenbarn Dorothea Maria Solsum, f. 1739


Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

Johan Ulrich Moltzau begraves i Trondheim domkirke 1. mai 1787, 60 år og 1 mnd gammel, dvs født ca april 1727. I skiftet s.å. kommer det fram at han døde 26. april, kl. 5 om ettermiddagen, mens han var innlosjert hos Peder Torken. Han var ugift og arvingene var:

  • Halvbror Ole Sund, bor i Trondheim og er sengeliggende
  • Halvsøster Marthe Maria, tjener hos professor Schytte i Norlandene

Marthe Maria var fortsatt hos professoren 14 år senere i Bodø gård, og i FT 1801 er hun tillagt navnet Lindskoug og er oppgitt å være 42 år. At dette er rett person kommer fram i skiftet etter henne i Bodø 1805, åpnet 22. nov., hvor brødrene Hans Ulrich og Ole var arvinger. I skiftet kommer det fram at Ole Sund hadde vært gift, men begge brødrene var døde uten livsarvinger.

Skifteforretningene fortsatte 15. juli og 26. juli 1806. Til skifteutredingen ankom et brev datert 30. jan. fra Dorthea sal. Pedersen, født Sund, der hun meddelte seg som arving, og som fullmektig brukte hun Jens Severin Bærøe Hegge. Det framkom av brevet at Ole Ingebrigtsen Solsum og Gjertrue Olsdatter den 22. søndag etter Trin 1739 bar en datter til dåpen ved navn Dorothea Maria, og at hun var «Søskende Barn» til den avdøde Jomfrue Martha Maria Lindskoug.

En attest fra sognepresten i Trondheim, Hr. Angell, viste at Jørgen Olsen Sund og Elisabeth Olsdatter Lind var Martha Maria Lindskougs foreldre.

 

Martha Maria ble døpt 29. april 1738 i Trondheim domkirke. Foreldrene var, som oppgitt i skiftet, Jørgen Olsen Sund og Elisabeth Olsdatter Lind. Alderen i 1801-tellingen er altså styggelig feil, den riktige alderen skulle vært 63 år – eller i sitt 64. år.

 

Martha Maria Lindskoug og Ole Sund (Sundt) er helsøsken, dette viser Oles dåp og skifte etter faren Jørgen Olsen. Ole ble døpt 1733 i Trondheim domkirke. Han ble gravlagt i Vår Frue kirke 17. juli 1787.

Skiftet etter Martha Maria og Oles far, Jørgen Olsen Sund i Trondheim 1743 viser enken Lisbet (Elisabeth) Olsdatter Lind med sine to barn på 5 og 9 år. Johan Ulrich Moltzau er ikke nevnt i skiftet, så Jørgen Olsen Sund er ikke hans far.

 

Ole og Martha Marias søskenbarn, Dorothea Maria Olsdatter Solsum ble døpt 25. okt. (22. Trin) 1739 på Leka.

 

Dorothea Marias mor, Gjertrue Olsdatter må være søster til Jørgen Olsen Sund eller Elisabeth Olsdatter Lind, men siden det står i skiftet at Dorothea Maria er født Sund (selv om vi ikke ser spor av det ved dåpen), er vel helst Jørgen Olsen Sund bror til Gjertrue Olsdatter.

 

 

Spørsmål:

Hvem var Johan Ulrich Moltzaus' far?

Var Jørgen Olsen Sund og Gjertrue Olsdatter søsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper også på opplysninger om Elisabeth Olsdatter Lind.

 

Ved sønnen Oles dåp i Trondheim 1733 var Ane Olsdatter Lind fadder og hun er sannsynligvis Elisabeths søster.

 

Kjenner noen til de to Lind-søstrene i Trondheim?

 

Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A04 (1729-1769), Fødte og døpte 1733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk, Erlend! Dette er nok Urbanus Jochumsen Moltzau. Det er han jeg har mistenkt som barnefar, men har ikke sett bevis før nå - mange takk!

 

U.J. Moltzau hadde, i tillegg til 5 kjente barn født i ekteskap, datteren Lispeth Sophia med Thora Tobiasdatter - Publice absolverede 1733

I tillegg mistenker jeg han for enda et sidesprang, tror han er far til Berit Maria Moltzow, som man finner mer informasjon om her: Berit Maria Moltzow, innsatt på Trondheim Tukthus, død der 1779

 

Hvis U.J.M. faktisk fikk tre barn utenfor ekteskap, skulle man tro han ble ilagt straff, selv om han var militær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo at han var gift mann i 1733, så da burde han fått straff. Og det var vel bare første gangs forseelse som man var fritatt for i alle tilfeller.

Det er en serie sikt og sakefall i byregnskapene på riksarkivet. Her kan du kanskje finne noe. Originalt har det vært lagt med årlige lister fra ministerialbøkene for vår frue og domkirken over publice absolverede, men disse mangler desverre de fleste årene. Men utskifter av dommer og bøter ligger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden denne Urbanus Jochumsen Moltzau var regimentsfeltskjær ved 3. Trondhjemske nasjonale infanteriregiment (se: http://www.genealogi...t/olai-ovenstad) var han underlagt militær jurisdiksjon. Han ville derfor ikke kunne dømmes for de tre leiermålene på bytinget eller nioen annen sivil domstol og følgelig heller ikke opptre i byregnskapene.

 

Saken ville i stedet ha blitt behandlet i en regimentskrigsrett. Jeg vet ikke om det er bevart for hans regiment og så tidlig, men siden straffen for tre leiermål var ganske alvorlig, måtte den bekreftes av kongen. Da er vi så heldige at generalauditørens (øverste militære jurist i Norge) protokoller over slike saker med dommsslutningen, hans innstilling og kongens resolusjon er bevart og lagt ut blant tingbøkene på Digitalarkivet. Se: http://arkivverket.n...e=&navn=general . Hvis det ble dom vel å merke. Det ble det nok. Det er mange leiermålssaker i materialet, og soldater fikk dommer to eller flere leiermål. Da de fikk jo fritak for straff for sitt første.

 

Det er dessverre mye å bla gjennom hvis du ikke kjenner til dato for dommen. Det er vel også mulighet for at han fikk straff etter det andre leiermålet også. Det spørs vel hvor lang tid det gikk mellom leiermålene og når de militære myndighetene fikk rede på dem. De fikk lister fra sogneprestene over slkt ser det ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og interessante opplysninger om hvor man kan lete. Jeg får bla meg gjennom protokollen og se om han dukker opp.

 

Hans utenomekteskapelige barn ble født ca 1721, 1728, og ca 1733. Ser heller ikke bort ifra at her kan finnes flere "uekte" barn, også født andre steder, siden han og familien flyttet rundt.

 

 

Tar for ordens skyld med barna han hadde med ektefellen Maren Christensdatter Meing:

  1. Tedichen Catharina, f. ca 1715, dåp ikke funnet
  2. Friderich Vilhelm, døpt 29. april 1717 i Fredrikstad, gravlagt 16. mars 1718, Fredrikstad
  3. Jochum Friderich, døpt 15. mars 1719 i Aker
  4. Christian Wilhelm, døpt 17. april 1721 i Trondheim
  5. Lorentz Nicolaj, døpt 16. oktober 1722 i Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at militære ble dømt under militær jurisdiksjon. Men kvinnene ble dømt under sivil. I de fleste tilfeller er den hun har hatt samleie med navngitt i sikt og sakefallsregnskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at militære ble dømt under militær jurisdiksjon. Men kvinnene ble dømt under sivil. I de fleste tilfeller er den hun har hatt samleie med navngitt i sikt og sakefallsregnskapene.

 

Sant nok Erlend. Jeg har sett flere eksempler i forskjellige fogde- og byregnskaper på at fogdene, på grunn av revisjonsmerknader, måtte legge ved bekreftelser på at den mannlige parten i et leiermål var militær og derfor ikke skulle betale bøter. Oftest ligger det også ved lister fra kirkebøkene laget av sogneprester, men dette er tydeligvis ikke tilfelle i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bladd meg gjennom generalauditørens protokoller mellom 1728-1736 uten å finne Urbanus Jochumsen Moltzau, men du verden så mange interessante opplysninger det er å finne i disse protokollene om andre personer! Hvor lang tid i etterkant av leiermålene kunne saken komme opp - var det snakk om flere år i noen tilfeller?

 

Ellers er jeg svært interessert i sikt- og sakefallsregnskapene Erlend nevner - må nok en tur på Riksarkivet. Regnskapene kan i beste fall avsløre om U.J.M. var far til Berit Maria Moltzow også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bladd meg gjennom generalauditørens protokoller mellom 1728-1736 uten å finne Urbanus Jochumsen Moltzau, men du verden så mange interessante opplysninger det er å finne i disse protokollene om andre personer! Hvor lang tid i etterkant av leiermålene kunne saken komme opp - var det snakk om flere år i noen tilfeller?

 

Ellers er jeg svært interessert i sikt og sakefallsregnskapene Erlend nevner - må nok en tur på Riksarkivet. Regnskapene kan i beste fall avsløre om U.J.M. var far til Berit Maria Moltzow også.

 

Ja si det. Det spørs vel når og om de militære myndighetene fikk rede på en person hadde begått flere leiermål. Ved dåpen i Lade i 1728 står jo ikke Moltzau oppgitt med etternavn. I den saken jeg har sett, sersjant Lorentz Hiorth i Telemark, http://forum.arkivverket.no/topic/183314-kven-var-sersjant-lorents-hjort-1779-i-kongsberg/, så ble siste barn av fire født i 1728 og dom forelå året etter.

 

Merk at det i sikt- og sakefallsregnskapene også kan være,i tillegg til lister fra prestene, referanse til rettssaken der moren ble idømt bot. For byene ligger de i byregnskapene, for landet i fogderegnskapene, begge regnskapsserier ligger i Rentekammerets arkiv.

 

Det var synd at du ikke fant noe, men det var flere leiermålssaker i generalauditørens protokoller? I tillegg til mord, overfall og mye annet spennende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for interessen og gode tips til videre leting.

 

Det var synd at du ikke fant noe, men det var flere leiermålssaker i generalauditørens protokoller? I tillegg til mord, overfall og mye annet spennende?

 

Ja, her var det litt av hvert å finne, så disse protokollene skal jeg absolutt kikke nærmere på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.