Gå til innhold
Arkivverket
Dag T. Hoelseth

Aaagaat Daae (f. Skodje 1864, d. 1946)

Recommended Posts

Dag T. Hoelseth

Jeg har i går og i dag skrevet en liten biografi om bibliotekaren og slektsforskeren/forfatteren Aagaat Daae for Slektshistoriewiki:

 

http://www.genealogi...php/Aagaat_Daae

 

Det finnes henvisninger til kildene jeg har brukt i artikkelen, inkludert dåpsoppføringen. Alle unntatt Disnorge.no/gravminner og dødsannonsen i Aftenposten oppgir at hun var født 3. september 1864 i Skodje (ser at også "Bergens museum 1925", http://urn.nb.no/URN...k_2006120701117, oppgir 1864 - ser det er noen opplysninger der (spesielt s. 513) som kan legges til i artikkelen).

 

Disnorge.no/gravminner, som sikkert bygger på utskrift av gravregisteret, oppgir fødselsåret 1863, og det gir også mening når søsteren Susan skriver i dødsannonsen at hun døde 83 år gammel. Men dødsannonsen kan jo inneholde en tastefeil ...

 

Dette er jo noe snodig... Hva står for eksempel på gravstenen på Skodje kirkegård? Noen frivillige som kan besøke gravminnet og ta et bilde? Andre kilder nærmere livshendelsene som støtter opp om 1864 (eller 1863)?

 

DTH

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

Ser at Ludvig Daae og Anna Christine Schavland også hadde en datter Aagaat til dåpen 30. juni 1863, så her er det kanskje en sammenblanding. Denne Aagaat døde 16. jan. 1864.

 

Møre og Romsdal fylke, Skodje, Klokkerbok nr. 524C04 (1855-1864), Fødte og døpte 1863

 

Møre og Romsdal fylke, Skodje, Klokkerbok nr. 524C04 (1855-1864), Døde og begravede 1863

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

Ja, her kan det fort bli en sammenblanding.

 

Fin biografi forresten :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag T. Hoelseth

Nå har jeg utvidet artikkelen om Aagaat Daae en smule. Den kan sikkert utvides hvis jeg kommer over flere biografiske opplysninger om henne. I den forbindelse skulle jeg gjerne ha visst om det var publisert en nekrolog eller dødsnotis om henne i for eksempel Adresseavisen (hun bodde jo i Trondheim fra 1914). Jeg har ikke mulighet den nærmeste tiden til å stikke innom Nasjonalbiblioteket for å sjekke, så skulle noen føle seg kallet til å bli med på dugnadsarbeidet, ville jeg satt stor pris på det.

 

I tillegg hadde et bilde av gravminnet på Skodje kirkegård gjort seg som illustrasjon i artikkelen. Hvis det finnes en bruker (leser) der ute som er bosatt i området og kunne tenke seg å ta et bilde for Slektshistoriewiki, så hadde det vært helmaks.

 

DTH

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag T. Hoelseth

Jeg har nettopp oppdatert biografien om Aagaat Daae på Slektshistoriewiki etter at en elskverdig bibliotekar sendte meg en kopi av "Illustrert biografisk leksikon" fra 1916 der hun ga en del opplysninger om seg selv. Hør bare:

 

«Opvokset paa Solnor var jeg meget henvist til mig selv og mit hjem, og min fars bibliotek, der tæller ca. 15000 bind var min stadige tilflugt likesom jeg hadde en god veiledning hos min far, der har hat den største indflydelse paa mig. Jeg lærte at sætte mere pris paa bøker end paa mennesker, og dette gjør jeg fremdeles.»

 

Det jeg dog er usikker på er når det store snøskredet på Sunnmøre egentlig fant sted. I ovennevnte leksikon står artikkelen "Det store sneskred 1689" omtalt, men jeg sitter også med referansen «Sneskredet 6. februar 1679», artikkel i Tidskrift for Sunnmør Historiske Lag, 1915, 7de Aargang, Sunnmørspostens bok & akcidenstrykkeri, Ålesund, 1916. Og har funnet noe om det her: http://sedak.ikamr.no/2012/sed0014-shl/shl19101978/01/shl19101978/assets/basic-html/page471.html

 

Så, når fant det store skredet egentlig sted, eller var det faktisk to skred? Når man googler, får man treffe på både årstallene 1679 og 1689 ...

 

DTH

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

 

Det jeg dog er usikker på er når det store snøskredet på Sunnmøre egentlig fant sted. I ovennevnte leksikon står artikkelen "Det store sneskred 1689" omtalt, men jeg sitter også med referansen «Sneskredet 6. februar 1679», artikkel i Tidskrift for Sunnmør Historiske Lag, 1915, 7de Aargang, Sunnmørspostens bok & akcidenstrykkeri, Ålesund, 1916. Og har funnet noe om det her: http://sedak.ikamr.no/2012/sed0014-shl/shl19101978/01/shl19101978/assets/basic-html/page471.html

 

Så, når fant det store skredet egentlig sted, eller var det faktisk to skred? Når man googler, får man treffe på både årstallene 1679 og 1689 ...

 

 

6. februar 1679 er rett:   http://nn.wikipedia.org/wiki/Claus_Hansen_Gaas

også : http://nn.wikipedia.org/wiki/Sn%C3%B8ras

 

Det kan godt ha vore skred i 1689 også - men ikkje like stort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag T. Hoelseth

Takk skal du ha. Tror dog jeg må dobbeltsjekke om tittelen på artikkelen i Tidskrift for Sunnmør Historiske Lag, 1915 faktisk inneholdt 1679 eller 1689 før jeg. ev. sauser det mer til i wikiartikkelen ...

 

DTH

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag T. Hoelseth

Her er en direkte lenke til Aagaat Daaes artkkel Sneskredet 6. februar 1679. Takk til fantastiske SEDAK!

 

Innlegget mitt over ga ikke mye mening, antagelig leste jeg innlegget til Ivar for fort. Hvorfor hun skriver 1689 i "Illustrert Biografisk Leksikon" er en annen sak, men det kan ha vært en tyrkleif.

 

DTH

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.